به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در پنجمین یادواره شهدای این موسسه، با بیان اینكه خداوند متعال نعمتهای مختلفی را به ما مرحمت فرموده، گفت: اگر خداوند نعمتی به ما عطا كند كه ارزشی بینهایت داشته باشد، شكر آن نیز باید بینهایت باشد.
علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به گوناگونی خدماتی كه افراد مختلف در جامعه به دیگران ارائه می دهند، ادامه داد: ارزش این خدمتها نیز با توجه به ثمرات آنها با یكدیگر فرق دارد، در یك جامعه خدماتی كه مربوط به حفظ جان و نجات جان آدمی میشود، به عنوان باارزشترین خدمت تلقی میگردد، در حالیكه آثار چنین خدماتی، نهایتاً محدود به همین دنیاست و ابدی نیست.
وی ادامه داد: اما بعضی خدمات آثاری بینهایت دارند، مثل هدایت فردی از ضلالت و گمراهی به دین حق و راه صحیح كه اثر آن بینهایت است؛ قدردانی از این خدمات نیز باید بینهایت باشد.
عضو خبرگان رهبری افزود: برخی افراد مانند انبیاء و اوصیاء، نه فقط یك نفر، بلكه هزاران و میلیونها انسان را از انحراف نجات میدهند، كه مسلماً خدمتی بسیار با ارزش و بینهایت است كه تشكر و قدردانی بینهایت را نیز میطلبد؛ اما در همین موارد نیز گاه وظیفه پیامبر یا وصی او ، فقط دریافت و ابلاغ وحی به مردم و توصیه و سفارش آنها به نیكیهاست و گاهی نیز برای هدایت مردم، تنها سفارش و نصیحت كافی نیست و باید مال، جان، خانواده و حتی طفل شیرخوارهاش را هم در راه هدایت انسانها و احیای دین قربانی كند. نمونه بارز چنین فداكاری و ایثاری اباعبدالله الحسین(ع) است كه با اقدام خود موجب هدایت نه فقط میلیونها، بلكه میلیاردها انسان شده و میشود و بیشك هدایتی كه به واسطه قیام سیدالشهداء(ع) حاصل شد، توسط هیچكس دیگری ایجاد نشده بود و نخواهد شد؛ بر همین اساس میزان تشكر و قدردانی از چنین حركتی بینهایت و غیرقابل محاسبه است.
به گفته استاد اخلاق حوزه علمیه قم كسانی كه بعد از سیدالشهداء(ع) در همان راه و برای احیای دین و هدایت مردم، جان خود را فداكردند، نیز مستحق شكر بیپایان هستند و آنها همان شهیدان سرافرازی هستند كه جانشان را در همان راهی دادند كه سیدالشهداء(ع) به خاطر آن شهید شد.
وی ادامه داد: در طول بیش از هزار و سیصد سال بعد از قیام اباعبدالله(ع) زمینههای محدودی به وجود آمده كه عدهای توانستند با فدا كردن جان خود به چنین مقامی برسند، و بدون شك خداوند آنها را به خاطر لیاقت هایی كه داشتند، از میان همه انسانها انتخاب كرده بود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینكه در میان شهدا، اسطورههای مثالزدنی بودهاند كه عمق كار و ارزش فداكاری آنها قابل فهم نیست، ادامه داد: از فردی مثل بنده كاری جز فرودآوردن سر تعظیم در برابر مقام آنها بر نمی آید.
وی با اشاره به اینكه جان آدمی، یكی از با ارزشترین داراییهای انسان است، ادامه داد: انگیزهها و اهداف مختلفی سبب میشود یك نفر جان عزیز خود را فدا كند، اما این انگیزهها و اهداف از نظر ارزش بسیار متفاوت هستند.
آیتالله مصباح یزدی ادامه داد: یكی از شایعترین عواملی كه موجب ایجاد انگیزه برای شركت در جنگ و فدا كردن جان میشود و جوامع مختلف زیاد از آن استفاده میكنند، حس وطنپرستی، میهندوستی و تعلق به آب و خاك است؛ تمام كشورهای جهان وطندوستی را ارزش تلقی كرده و چنین وانمود میكنند كه هیچ ارزشی بالاتر از آن وجود ندارد، و به قدری بر این موضوع تاكید میشود كه افراد حاضر میشوند جان خود را در راه وطن فدا كنند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن كریم افزود: به بركت اسلام ارزش دیگری مطرح شده است كه در مقابل وطندوستی قابل مقایسه نیست و نسبت آنها نه مانند نور شمع و خورشید، بلكه مانند نور و ظلمت است؛ چرا كه اسلام موضوعی را مطرح كرده كه ارزش بینهایت دارد و آن قرب و رضای الهی است.
وی در ادامه با طرح این سؤال كه مگر ارزش آب و خاك چه اندازه است و با حفظ آن منافع چه كسانی حاصل می شود، افزود: وطندوستی و تلاش برای حفظ وطن و خانه حتی در حیوانات هم یافت می شود، چه بسیار حیواناتی كه حاضرند برای حفظ خانه و قلمرو خود، كشته شوند. اما اسلام انسانی را كه بالاترین شرفش جنگیدن برای حفظ خانه بود، به مقامی رساند كه خانه و وطن در مقابل ارزشی كه او در نظر دارد، پوچ است. چقدر تفاوت است بین انسانهای مؤمنی كه چنین ارزشی برای آنها مطرح است، با كسانی كه ملیگرائی را ترویج میكنند!
عضو خبرگان رهبری با اشاره به شعارهای برخی افراد در خصوص ایرانگرایی ادامه داد: اگر كسی بخواهد ایران را دوست بدارد، اول باید بداند ایران كجاست؛ حال چه كسانی باید مشخص كنند كه محدوده ایران كجاست كه او آن را دوست بدارد؟ زمانی از چین تا دروازههای اروپا قلمرو حكومت ایران بوده است، اما امروزه همان قلمرو جغرافیایی به چند كشور با نامهای مختلفی مثل عراق، قفقاز و ... تقسیم شده است؛ حال ما به عنوان یك وطنپرست باید ایران قدیم را دوست داشته باشیم، یا ایرانی كه مرزهای آن را طبق قراردادهای امروزی برای ما مشخص كردهاند؟
آیتالله مصباح ادامه داد: مرزهای جغرافیایی امری قراردادی هستند، در حالیكه خدا حقیقهالحقایق است و همه موجودات، حقیقت خود را از او میگیرند، و هماوست كه ارزش دارد تا انسان جان خود را فدایش كند.
وی با اشاره به موارد متعددی از گرایشهای ناسیونالیستی و اثرات آنها در جوامع ادامه داد: اسلام میگوید باید از حق دفاع كرد و در برابر باطل ایستاد و فارس، عرب، ترك یا لر بودن را منشأ حق نمیداند. در حالیكه شعار "نه غزه، نه لبنان" نتیجه گرایش ناسیونالیستی است.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینكه در صورتی كه افكار و بینش خود را بر اساس اسلام رشد دهیم، لایق بركات شهدا میشویم، افزود: شهدا همواره در وصیتنامهشان نه از آب و خاك، بلكه از اسلام سخن میگفتند، لذا سر دادن شعارهای ملی و مكتب ایرانی، خیانت به شهداست.
وی با اشاره به اینكه سردادن شعارهای ایرانگرایانه بازگشت به دوران جاهلیت است، افزود: ارزش یك مومن بالاتر از همه كره زمین و ذخایر آن است؛ شهدای ما هم جانشان را فدای چند وجب خاك نكردند، بلكه خود را فدای خشنودی خالق كردند؛ از اینروست كه خدا نیز میگوید آنها را مرده نپندارید، زیرا آنان نزد خدای خود بوده و در حضور او روزی داده میشوند. این همان حیات حقیقی است كه مایه افتخار و تقدس شهدای ماست. در غیر این صورت شهدای ما با كشتهشدگان جنگهای دیگری كه در دنیا رخ داده، تفاوتی نداشتند.
این استاد حوزه علمیه همچنین گفت: آب و خاك و وطن از آن جهت كه اسلامی است و قرار است در آن نظام اسلامی برپا و احكام الهی در آن اجرا شود، به صورت بالعرض ارزشمند است.
علامه مصباح یزدی در ادامه با اشاره به وظایف جاماندگان از صف شهدا گفت: علاوه بر احترام و تشكر زبانی، باید فرهنگ و هدفی كه شهدا به دنبال آن بودند را به خوبی بشناسیم و در همان جهتی كه شهدا قدم برداشتند، گام نهیم و سعی كنیم به آن هدف نزدیك شویم؛ در این صورت دعای شهدا و بركات آنها نصیب ما نیز خواهد شد. اما اگر اهداف آنها را نادیده بگیریم و به جای اسلام كه هدف شهدا بوده، ملیگرائی را جایگزین كنیم، مورد نفرین آنها قرار خواهیم گرفت، چرا كه با این كار ارزش جانفشانی و فداكاری آنها را بسیار پایین آوردهایم.
آیت الله مصباح افزود: همچنین نباید بگذاریم كسانی از روی جهل یا اغراض فاسد شعارهای اسلامی را تعطیل و شعارهایی دیگری را جایگزین آنها كنند كه در فرهنگهای الحادی بر آن تأكید میشود.
گفتنی است این مراسم در تاریخ 1391/09/11 با حضور جمعی از خانوادههای شهدای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.