بزرگ‌ترین خصم اندیشه اسلامی، سكولاریسم است

عضو خبرگان رهبری بازخوانی تاریخ صدر اسلام را سبب درس گرفتن برای زندگی امروز دانست و خاطر نشان كرد: مهم‌ترین نقصی كه در جامعه ما وجود دارد، ناشی از كاستی  در بینش سیاسی است كه می تواند آسیب‌های جدی را به اسلام وارد كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، نهم دی ماه را عید تولد دوباره انقلاب دانست و افزود: اهمیت این روز به اندازه پیروزی انقلاب است و آنچه این انقلاب را از دیگر انقلاب‌ها ممتاز می کند و به آن ارزش می‌دهد، اسلامی بودن آن است؛ وگرنه در دنیا انقلاب‌های زیادی اتفاق افتاده است.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه ظهور اسلام در 14 قرن پیش از این مانند انقلابی جوامع مختلف را مورد تأثیر قرار داد، ادامه داد: اساس فرهنگ، باورها و ارزش‌ها است؛ پیامبر(ص) نیز با باورها و ارزشهای مردم کار داشت.

وی با بیان اینكه رسول خدا(ص) برای ترویج اسلام، در زادگاه خود و در میان اقوام و خویشان‌اش متحمل سختیهای زیادی شد، خاطر نشان كرد: با هجرت پیامبر اكرم(ص) از مكه به مدینه، به تدریج ابعاد دعوت پیامبر(ص) از بعد فرهنگی گذشته و بعد سیاسی نیز به خود گرفت و حکومت اسلامی به رهبری پیامبر(ص) شکل گرفت و به تدریج تمام ابعاد حکومت الهی کامل شد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه انقلابی که به دست پیامبر(ص) در حجاز شکل گرفت و به کشورهای همسایه هم رسید، ابتدا از کار فرهنگی شروع شد، ادامه داد: افرادی كه به پیامبر ایمان آوردند، در پایبندی به ارزشها یكسان نبودند؛ برخی تنها به احكامی مانند نماز و روزه عمل می كردند، برخی دیگر حتی حاضر بودند مال خود را نیز فدا كنند و عدهای دیگر حاضر به فداكاری و بذل جان هم در این جهت بودند.

وی آسیبهایی را كه در طول حیات پیامبر اكرم(ص) برای مسلمانان پیش آمد، ناشی از ضعف ایمان افراد دانست و خاطر نشان كرد: كسانی كه نبوت و اسلام را از عمق دل باور كرده بودند، بیدرنگ سخنان پیامبر(ص) را میپذیرفتند، اما برخی دیگر با توجه به میزان ضعف در ایمانشان زیر بار برخی احكام الهی نمیرفتند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مشاركت برخی مسلمانان در جهاد و فداكاری در راه دین در عین فقر و تنگدستی، ابراز داشت: بیشتر لغزشها زمانی به وجود آمد كه پای مسائل اجتماعی به میان آمد و پیامبر(ص)، جانشین بعد از خود را مشخص كردند. آن موقع بود كه عدهای كه باورشان عمیق نبود، این حكم پیامبر(ص) را بر نتافتند و دچار تردید شدند و تصور كردند پیامبر(ص) قصد دارد با این كار اقوام خود را بر مردم مسلط كند.

وی ادامه داد: اسلام در ابتدا با مشركینی رو به رو بود كه اجازه تشكیل حكومت اسلامی را نمی دادند. بعد از تشكیل حكومت اسلامی نیز خطر منافقین اسلام را تهدید می كرد. سومین خطر افراد ضعیفالایمانی بودند كه در عمل سستی كرده و هواهای نفسانی و سنت‌ها و آداب و رسوم اجتماعی را بر احكام اسلامی ترجیح میدادند. مهمترین ضعف این عده نیز در مسأله حكومت بود و اتفاقاً خطری هم كه آینده اسلام را تهدید میكرد، همین مسأله بود كه با باورهای مردم سروكار داشت.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینكه مخالفت بسیاری از مردم به خاطر عدم شناخت عمیق از اسلام بود، افزود: اما در عین حال كسانی هم بودند كه علیرغم شناخت كافی، به خاطر منافع خود زیر بار احكام اسلام نمیرفتند.

وی هم‌چنین اظهار داشت: از همان اوائل، بین مسلمانان و حتی برخی از اهل علم این تصور شكل گرفت كه مسأله حكومت، امری دنیوی است كه ربطی به دین ندارد و می تواند با توافق مردم شكل بگیرد. این همان ریشه و هسته اصلی دموكراسی است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: عده ای گمان میكردند كه اسلام كاری به مسائل سیاسی ندارد و مهمترین آسیبهایی كه بعد از رحلت رسول اكرم(ص) متوجه اسلام شد، در همین زمینه بود؛ زیرا اگر علی(ع) بعد از پیامبر(ص) خلافت را به دست می گرفت، جلوی انحرافات را گرفته بود.

وی بازخوانی تاریخ صدر اسلام را سبب درس گرفتن برای زندگی امروز دانست و خاطر نشان كرد: مهمترین نقصی كه در جامعه ما وجود دارد، ناشی از كاستی  در بینش سیاسی است كه میتواند آسیبهای جدی را به اسلام وارد كند.

وی خاطر نشان كرد: بزرگترین خصم ما در حوزه اندیشه، سكولاریسم است و تمام تلاش دشمن نیز این است كه به همه مسلمانان القا كند كه دین ربطی به سیاست ندارد. این مسأله عزت، شرف و پیشرفت اسلامی را به خطر می اندازد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تجربه استعمار در خصوص سیاستمداران مسلمان و غیر مسلمان ادامه داد: در دنیا انقلابهای زیادی رخ داده است و چه بسیار سیاستمدارانی كه با نیت خیر بر سر كار آمدهاند، اما در باور و اعتقادشان محكم نبوده و از همین رو به راحتی در دام استعمار گرفتار شده و تغییر موضع دادهاند؛ اما عاملی كه انقلاب اسلامی ایران را حفظ كرد، وجود حضرت امام خمینی(ره) در رأس حكومت بود. زیرا امام(ره) اهل معامله با استعمار نبود؛ هیچ تطمیع و تهدیدی هم در وی اثر نداشت. او آمریكا را شیطان بزرگ معرفی میكرد.

وی افزود: در ادامه انقلاب و بعد از رحلت امام خمینی(ره) نیز خداوند بر ما منت نهاد و كسی را رهبر ما قرار داد، كه دقیقاً پا جای پای امام(ره) گذارد و خاری در چشم مستكبران شد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به ترفندها و فشارهای دشمنان از جمله جنگ، تحریم و ایجاد اختلافات داخلی ادامه داد: وقتی مستكبران با چنین انقلابی مواجه‌اند كه نمی توانند آن را ساقط كرده و یا مسیرش را منحرف كنند، تنها یك راه برای آنها باقی میماند و آن ایجاد تشكیك و تردید در همان نقطه قوت نظام اسلامی است. لذا آنها سعی می‌كنند از طرفی با تشكیك در اصل نظریه ولایت فقیه، و از طرف دیگر با تردید در زمینه صلاحیت شخص ولیفقیه، ناكارآمدی این جایگاه را به جامعه القا كنند.

وی ادامه داد: بزرگترین خطری كه آینده كشور را تهدید میكند، سكولاریسمی است كه فكر جوانهای ما را تهدید می‌كند؛ جوان‌هایی كه آشنایی كامل با معارف اسلام ندارند و ممكن است به راحتی تحت تأثیر شبهاتی قرار گیرند كه امروزه از سوی صدها سایت و رسانه دشمنان خارجی و گروههای داخلی برای زیر سئوال بردن تئوری ولایت فقیه یا شخص ولی فقیه القا می‌شود.

وی با اشاره به  بیداری اسلامی در منطقه ادامه داد: همه این حركتها در جهت مقابله با اشتباهاتی بوده كه حاكمان این كشورها در گذشته انجام دادهاند و مردم آنها از این اشتباهات درس گرفته‌اند؛ لذا باید كارهای گذشته را ارزیابی و نقطه ضعفهای آنها را مشخص و رفع كرد و نقاط قوت آن را نیز سنجید و تقویت كرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینكه اسلام در ابتدا با نهایت ضعف آغاز شد، به گونهای كه پیامبر(ص) برای علنی كردن دعوت به اسلام، امنیت نداشت، اظهار داشت: اما اسلام در مدت كوتاهی به قدرتی رسید كه بزرگترین امپراطوریهای جهان تسلیم آن شدند؛ ما هم باید با مطالعه تاریخ اسلام عامل این موفقیت را پیدا كنیم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن كریم عامل پیروزی را در وهله اول یاری خداوند و در مرحله بعد یاری مؤمنین دانست و خاطر نشان كرد: برای پیروزی در هر حوزهای، ابتدا باید از خداوند یاری بخواهیم؛ آن هم نه به صورت شعار، بلكه از عمق دل یاری خداوند را باور داشته باشیم؛ در گام بعد هم با كمك مؤمنین، كه مجرای یاری الهی است، به سمت هدف قدم برداریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیهای از قرآن كریم اظهار داشت: دل‌های مردم تحت اراده خداست و بدون اراده او اگر همه ثروت دنیا نیز هزینه شود، نمیتوان محبت مردم را جلب كرد؛ لذا باید در درجه اول از خدا یاری خواست.

وی در ادامه با اشاره به اینكه بسیاری از سیاستمداران، سیاست را بدون فریب و حیله ناممكن میدانند، ادامه داد: باید توجه داشت كه اگر سیاست را فریبكاری بدانیم، خدا نیز ما را رها خواهد كرد. باید با مردم صاف و روراست بود و در توجیه مشكلاتی كه در جامعه وجود دارد، به مردم دروغ نگفت؛ هرچند گاهی شرایط اقتضا میكند برخی مسائل كه با امنیت كشور سر و كار دارد و ممكن است مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد، مطرح نشود، اما این به معنای جواز فریب دادن مردم نیست.

علامه مصباح یزدی با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: این درست است كه رأی دادن حق مردم است، اما برخی از این نكته غافل شده‌اند كه هر حقی همراه با تكلیف است؛ یعنی اگر چه افراد قانوناً حق دارند و می توانند به هر كسی كه خواستند، رأی دهند، اما باید دانست كه همراه با این حق، آنها یك تكلیف شرعی نیز دارند و آن شناخت اصلح و رأی دادن به اوست.

آیتالله مصباح یزدی در پایان اظهار داشت: باید هر فرد در حد توان خود نامزدهای انتخابات را شناخته و از میان آنها اصلح را پیدا كند. تعارفات و همشهری بودن و هم حزبی بودن را هم كنار بگذارد و بینه و بینالله شخصی را انتخاب كند كه بهتر میتواند انجام وظیفه كند

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...