نهم دی، بزرگ‌ترین نمونه نصرت الهی و ثمره بصیرت و بینش زلال مردم است.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان كرد: عده‌ای كه ناخواسته به اسلام صدمه می‌زدند، كسانی بودند كه هر چند ایمان آورده و حتی از جهاد و جان دادن، بیم و هراسی به خود راه نمی‌دادند، اما ساده‌نگر و به تعبیر مقام معظم رهبری، بی‌بصیرت بودند و دشمن به راحتی می‌توانست آنها را فریب دهد. امید دشمنان اسلام و شیاطین جن و انس برای ضربه زدن به دین به همین افراد ساده و سطحی‌نگر بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش میثاق امت با ولایت كه در مدرسه مباركه فیضیه به مناسبت حماسه نهم دی ماه با حضور پرشور طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم، برگزار شد، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن از همه راه‌هایی كه به عقل بشر می‌رسید، برای خنثی كردن و نابودی این انقلاب الهی استفاده كرد.

علامه محمدتقی مصباح یزدی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی بلند مدت آمریكا و سایر كشورهای غربی برای سرنگونی انقلاب اسلامی در فتنه 88 به عنوان روز موعود و پیچیدگی‌های این فتنه، خاطر نشان كرد: علی‌رغم اعتراف مسئولان آمریكایی به برنامه‌ریزی دقیق و پیچیده و چند مرحله‌ای برای چنین فتنه‌ای، هنوز هم عده‌ای در داخل باور ندارند كه فتنه 88 یك جریان برنامه‌ریزی شده و از قبل طراحی شده بود و آن را یك حادثه اتفاقی می‌دانند.

وی با اشاره به حوادث صدر اسلام، به تبیین عوامل پیدایش فتنه‌ها در تاریخ صدر اسلام پرداخت و خاطر نشان كرد: آسیب‌هایی كه به اسلام رسیده از سوی گروه‌های مختلفی شكل گرفته است؛ گروه اول كه همان كفار و مشركان بودند، صراحتاً دشمنی خود را با اسلام اعلام كرده و از هیچ تلاشی برای مقابله با اسلام فروگذار نمی‌كردند؛ گروه دوم منافقانی بودند كه به خاطر حفظ منافع خود، اظهار اسلام كرده و حتی در جماعات و مراسم عبادی مسلمین نیز حاضر می‌شدند، اما اعتقادی به اسلام نداشتند؛ گروه سوم افراد ضعیف‌الایمانی بودند كه اسلام را پذیرفته و برخی از احكام الهی را نیز اجرا می‌كردند، اما برخی دیگر از احكام الهی، به ویژه احكامی مثل جهاد را كه با جان و مال آنها سر وكار داشت را به سادگی بر نمی‌تافتند. چنین كسانی نه درباره حقائق دین به خوبی تحقیق كرده بودند و نه در عمل به همه احكام دین پایبند بودند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه خاطر نشان كرد: عده دیگری كه ناخواسته به اسلام صدمه می‌زدند، كسانی بودند كه هر چند ایمان آورده و حتی از جهاد و جان دادن، بیم و هراسی به خود راه نمی‌دادند، اما ساده‌نگر و به تعبیر مقام معظم رهبری، بی‌بصیرت بودند و دشمن به راحتی می‌توانست آنها را فریب دهد. البته امید دشمنان اسلام و شیاطین جن و انس برای ضربه زدن به دین به همین افراد ساده و سطحی‌نگر بود.

وی با اشاره به نمونه‌های مختلفی از این افراد ساده‌دل و سطحی‌نگر، اظهار داشت: چنین افراد بی‌بصیرتی در طول تاریخ اسلام كم نبوده‌اند و حتی در تاریخ انقلاب اسلامی نیز می‌توان چنین كسانی را به وفور یافت.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: عده‌ای از مبارزان انقلاب كه برای انقلاب زندان و شكنجه‌های فراوانی را تحمل كرده و زحمات زیادی برای انقلاب به جان خریده بودند، به خاطر سطحی‌نگری و اشتباه در تشخیص، كارشان به جائی رسید كه در دامن دشمنان انقلاب قرار گرفتند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به شكست‌های دشمن در زمینه‌های مختلف از مردم انقلابی و با بصیرت، اظهار داشت: دشمنان این انقلاب با تجربه‌های طولانی خود، جنگ نرمی را آغاز كردند تا ریشه انقلاب و اسلام را بزنند. البته انجام چنین كاری در كشوری كه اكثریت آن شیعه و دلبسته به ارزش‌های اسلامی هستند، دشواربود؛ اما آنها همه امكانات و تجهیزات خود را برای تحقق چنین امری به كار گرفتند تا در روز موعود، یعنی زمانی مثل انتخابات 88 بتوانند نقشه خود را عملی كنند.

علامه مصباح یزدی به سخنان یكی از مسئولان آمریكائی و اعتراف وی به برنامه‌ریزیهای چند مرحله‌ای برای براندازی نظام اشاره و خاطر نشان كرد: دشمنان گمان می‌كردند در نتیجه اتفاقات عاشورای 88 در كشور درگیری و آشوب ایجاد می‌شود و آنها می‌توانند از این آشوب برای براندازی نظام استفاده كنند؛ اما هرگز باور نمی‌كردند تنها چند روز بعد از آن وقایع، در نهم دی ماه از سوی مردم با چنین عكس‌العمل شدیدی مواجه شوند.

وی با اشاره به این‌كه بینش زلال و بصیرت مردم مانع تحقق اهداف دشمنان شد، اظهار داشت: در نهم دی ماه 88 یك حركت خودجوش مردمی صورت گرفت كه از لحاظ كمیت و كیفیت تنها با اجتماع مردم درروز ورود امام(ره) به ایران و روز رحلت ایشان قابل مقایسه است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان كرد: در روز ورود امام(ره) به ایران مردم نشان دادند كه برای آمدن حضرت امام(ره) لحظه‌شماری می‌كنند و در شرایط آن روز از ترور و كشته شدن نیز هراسی به دل راه نمی‌دهند؛ در روز وفات آن بزرگوار نیز مردم با حضور خود نشان دادند كه بر سر عهدی كه از روز اول با امام خود بستند، ثابت قدم‌اند و مشكلات، گرانی‌ها، جنگ و كشته دادن‌ها را به جان خریده، اما دست از پیمان خود نمی‌كشند. این مردم با حضور خود در نهم دی ماه 88 بار دیگر چشم دشمنان اسلام را كور كرده، نشان دادند كه هم‌چنان به عهدی كه با امام(ره) بسته‌اند پایبند هستند و با اجتماع عظیم خود بار دیگر با جانشین شایسته وی بیعت كردند.

وی افزود: مردم در این روز با جانشین شایسته امام(ره) كه شخصیتی مؤمن، دوست‌دار مردم، فهیم، بصیر، حافظ وحدت، عزت و ارزش‌های اسلامی و به حق نسخه بدل امام راحل(ره) است، تجدید بیعت كردند.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: مردم با همه گرایش‌ها و سلایق سیاسی وقتی فهمیدند خطری، اصل انقلاب و ارزش‌های اسلامی را هدف قرار داده، در نهم دی ماه اختلافات سیاسی را فراموش كرده و همه برای مقابله با دشمن به صحنه آمدند.

وی ادامه داد: این حركت در واقع نماد بصیرت فطری مردم بود؛ یعنی هر چند برخی از مردم نمی‌توانند مانند متخصصان، مسائل را تجزیه و تحلیل كنند، اما به خاطرفطرت پاك و زلالشان، وقتی متوجه خطری شدند، بر علیه آن اقدام شدیدی انجام دادند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌كه كفر، نفاق، ضعف ایمان، دنیاپرستی و ضعف شناخت از جمله عوامل آسیب‌زا در صدر اسلام بوده، اظهار داشت: وجود چنین موانعی در انقلاب ما نیز كاملاً واضح و روشن است؛ دشمنانی كه از خارج حركت‌های فتنه‌جویانه را بر ضد نظام اسلامی هدایت می‌كردند و البته از آنها غیر از دشمنی و تفرقه‌افكنی انتظار دیگری هم نمی‌رفت؛ منافقانی كه از ابتدای انقلاب به انقلاب و ارزش‌های آن اعتقادی نداشتند و فقط به خاطر حفظ منافع خود، داعیه انقلابی‌گری داشتند؛ حضور چنین كسانی نیز در فتنه‌ها مشهود بود.

وی ادامه داد: افراد ضعیف‌الایمان هم تا زمانی انقلاب را قبول داشتند كه منافعشان تأمین شده باشد. این گروه مادامی كه شریان‌های اقتصادی را در اختیار داشته و در دستگاه‌های مختلف نظام نفوذ و سلطه داشته باشند، حاضر به اجرای احكام الهی هستند؛ اما در صورت تضاد مصالح نظام و انقلاب با منافع خود، دیگر انقلاب را مطلوب نمی‌دانند. گروه دیگر كسانی بودند كه انقلاب را قبول داشته و به ارزش‌های اسلامی ایمان داشتند، اما تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار گرفته و در جهت خواسته‌های آنها قدم بر می‌داشتند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نمونه‌هایی از تأثیرپذیری افراد ساده‌لوح و حمایت آنها خواسته‌های دشمنان اظهار داشت: اما مردم حزب‌اللهی و متدین ما اثبات كردند كه ورای همه نظام‌های مادی، نظامی الهی حاكم است كه می‌تواند همه محاسبات و معادلات آنها را در هم بریزد؛ امری كه اصل پیروزی انقلاب نیز با كمك آن شكل گرفت، جنگ تحمیلی 8 ساله هم به مدد آن به پیروزی رسید. با همین رویكرد بود كه مادری فرزندانش را با دست خود راهی جبهه ها می‌كرد و حتی بعد از شهادتشان نه تنها اشك نمی‌ریخت، بلكه شهادت آنها را مایه افتخارات خود می‌دانست.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن كریم، ایمان، همراه با استقامت و پایداری را زمینه نصرت الهی دانست و افزود: اگر مؤمنان صبر و استقامت داشته باشند، خدا آنها را از راه‌های غیرعادی موردعنایت قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این‌كه گاهی خداوند یاری و نصرت خود را از طریق مؤمنین ارایه می‌كند، اظهار داشت: دل‌ها تحت اراده خداوند است و اوست كه می‌تواند بین قلوب مؤمنین الفتی ایجاد كند با صرف هزینه‌های فراوان مالی نمی‌توان به آن دست یافت. از همین روست كه هزینه‌های هنگفتی كه بیگانگان برای جلب نظر مردم در جهت براندازی نظام اسلامی صرف می‌كنند، بی‌ثمر و بدون نتیجه می‌شود؛ اما در مقابل، بسیاری از همین مردم برای دفاع از اسلام از جیب خودشان هزینه می‌كنند و این همان نصرت الهی است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به عظمت حماسه نهم دی ماه و الفت بین مؤمنین در این روز خاطر نشان كرد: بزرگ‌ترین نمونه نصرت الهی را كه من در طول زندگی خود دیدم، الفتی است كه خداوند در نهم دی ماه بین مؤمنین ایجاد كرد تا با حضور خود خاری در چشم دشمنان فرو كنند و ضربه به آنها بزنند كه هرگز آن را فراموش نخواهند كرد.

علامه مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: عاملی كه سبب به وجود آمدن این حركت عظیم با چنین وسعتی شد، صبغه دینی این حركت بود؛ چرا كه در حوادث و فتنه‌های پیش از آن توهین به مقدسات در چنین سطحی وجود نداشت؛ اما در عاشورای 88، توهین به مقدسات غیرت دینی مردم را به جوش آورد و سبب شد تا چنین حماسه‌ای را خلق كنند. لذا اولین درسی كه باید از حماسه نهم دی گرفت این است كه باید غیرت دینی را در مردم تقویت كنیم و نگذاریم این غیرت هرگز كم‌رنگ شود.

وی افزود: محور همه شعارهای مردم در نهم دی ماه، حمایت از ولایت بود. لذا مبادا كسانی فكر كنند كه می‌توانند در كنار ولایت و یا در مقابل آن، محبوبیتی برای خود ایجاد كنند و چیز دیگری را به مردم بقبولانند و این باید درسی برای همگان باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان كرد: درس دیگری كه می‌توان از نهم دی ماه گرفت، این است كه توجه داشته باشیم، صبر و پایداری عامل تحقق وعده الی و نصرت اوست؛ لذا هر اندازه در مقابل دشمن بر ارزش‌های اسلام و انقلاب پایدارتر باشیم، بیشترمستحق  نصرت الهی خواهیم شد.

گفتنی است این تجمع صبح امروز در جهت بزرگ‌داشت حماسه نهم دی‌ماه 1388 و با حضور جمع كثیری از اساتید، بزرگان، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، مسئولان استان و سایر اقشار در مدرسه فیضیه قم صورت گرفت.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...