علامه مصباح یزدی: همه فعالیت‌ها در حوزه تحول در علوم انسانی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها، حتى تربیت استاد، فرع تهیه محتواست

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ابتدا باید گروهی بین پنج تا هفت‌نفره برای تهیه طرح اولیه انتخاب شوند و سپس گروه وسیع‌تری (تقریبا پنجاه‌نفره) روی آن نظر بدهند. و سپس این طرح با توجه به پیشنهادات و انتقادات به طرح نهایی برسد و مقام بالایی آن را امضا کند تا برای مدتی ضمانت اجرا داشته باشد.  

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در دیدار با اعضای كمیته تحول بنیادین علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها که در تاریخ 1391/10/25 در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) صورت گرفت، با اشاره به تاریخچه‌ این کار، از برخی مشکلات و موانع در این راه نام برد و گفت: این مسأله یکی از ریشه‌ای‌ترین مسایل انقلاب است و از همان آغاز پیروزی انقلاب مطرح بوده و حتى تعطیلی موقتی دانشگاه‌ها برای این بود که زمینه‌ای برای بازسازی دانشگاه‌ها و اسلامی شدن آن فراهم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت امام نیز عنایت خاصی به این مسأله داشتند و می‌توان گفت تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی برای این مسأله بود.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اسلامی سازی دانشگاه‌ها گفت:  گستردگی و عمق کار و احتیاج به متخصصان سطح بالا در عرصه‌های مختلف علوم دانشگاهی مانع از انجام سریع این کار با امکانات محدود است.

وی در توضیح این مشکلات گفت: سازگاری یا حداقل عدم تضاد محتوای دروس دانشگاهی با فرهنگ انقلابی اسلامی کاری نیست که در زمانی کوتاه و به دست افرادی معدود قابل انجام باشد. حتى افزودن یک درس دانشگاهی و تهیه کتاب و فراهم کردن زمینه آموزشی و پژوهشی برای آن، پروژه سنگینی خواهد بود؛ چه رسد به بازبینی و ایجاد تحول در تمام درس‌ها و رشته‌های دانشگاه‌های کشور .

استاد حوزه و دانشگاه ضمن برشمردن مشکلات موجود برای اسلامی سازی دانشگاه‌ها گفت: مواجهه افراد با این مشکلات موجب ناامیدی و دلسردی و از طرفی عدم اقبال آگاهان به آن می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی یکی دیگر از مشکلات را مقاومت در مقابل وضعیت موجود دانست و گفت: طبعا هر گروه یا صنفی وقتی با شرایط اجتماعی‌ای مواجه شوند که می‌بایست سرمایه‌ خود را از دست بدهند و کسب سرمایه جدید کنند نسبت به آن تغییر مقاومت می‌کنند و به آسانی با تغییرات موافقت نمی‌کنند.

 استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: بالاخره بعد از گذشت سی سال و تاکیدات مقام معظم رهبری و آشنایی نسل جدید با ارزش‌های انقلابی اسلامی و درک بیشتر نیاز به این مفاهیم، شورای انقلاب فرهنگی به این فکر افتادند که حرکت جدیدی را آغاز کنند. ولی همان‌طور که اطلاع دارم این شورا نیز چیز قابل عرضه‌ای هنوز به بار نیاورده‌است.

وی زمان‌بر بودن این گونه کارهای فرهنگی را از لوازم آن دانست و گفت: یکی از مشکلات این است که به خاطر گستردگی کار احتیاج به نیروهای متخصص فراوانی داریم که هر کدام سهمی از آن را بر عهده بگیرند. افزون بر این، تخصص‌های مربوط به مجموعه‌ای که تحت عنوان علوم انسانی نامیده می‌شود بسیار متفاوت است و اگر بخواهد برای هر رشته کارگروهی تشکیل شود، هماهنگی هریک از این گروه‌ها با گروه‌های دیگر کار آسانی نخواهد  بود.

علامه مصباح یزدی مشکل دیگر را مدیریت و برنامه‌ریزی برای چنین مجموعه‌ای دانست  و گفت: به نظر می‌رسد در طراحی اولیه مشارکت عده کثیر، کار را بسیار کُند می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: در این راه به کسانی نیاز است که قدرت برنامه‌ریزی، تحلیل و هماهنگ‌کردن داشته و دارای نظرصائب و به دور از افراط و تفریط باشند؛ البته این پروسه پروسه‌ای است که از آغاز عزم آن ممکن است بیش از دو دهه طول بکشد.

 وی ادامه داد: ابتدا باید گروهی بین پنج تا هفت‌نفره برای تهیه طرح اولیه انتخاب شوند و سپس گروه وسیع‌تری (تقریبا پنجاه‌نفره) روی آن نظر بدهند. و سپس این طرح با توجه به پیشنهادات و انتقادات به طرح نهایی برسد و مقام بالایی آن را امضا کند تا برای مدتی ضمانت اجرا داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه ضمن مقایسه شرایط ابتدای انقلاب با شرایط فعلی گفت: در ابتدای انقلاب تعداد کسانی که صلاحیت اظهارنظر در این‌باره داشتند به اندازه انگشتان یک دست نمی‌رسید ولی هم اکنون هم در حوزه و هم در دانشگاه تحول زیادی پیدا شده و آمادگی برای تحول در این عرصه با گذشته، قابل قیاس نیست.

 وی سنگینی اصلی کار را در تهیه محتوا دانست و گفت: همه فعالیت‌ها، حتى تربیت استاد، فرع تهیه محتواست. محور اصلی و ستون فقرات کار تهیه محتواست و برای این کار باید ابتدا مسایل اصلی حل شده باشد که ممکن است حتى به صورت جزوه‌هایی در هر بخش ارائه شود، اما مدخل همین تهیه محتوا نیز تهیه همان طرح اولیه است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با اشاره به اقداماتی که این مؤسسه در جهت تهیه این طرح انجام داده گفت: کارهایی در جهت تهیه طرح تغییر و تحول بنیادین انجام شده و جریان دارد، اما اگر بدانیم از آن استفاده می‌شود، باعث ایجاد انگیزه بیشتر و تهیه امکانات می‌‌شود و کار سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...