پیش گفتار

پیش گفتار

آنچه پیش روى شماست مجموعه سخنرانى‌هایى است كه در مهرماه سال 78 توسط استاد فرزانه حضرت آیت الله مصباح یزدى در لبنان و در جمع گروهى از فرهیختگان ایراد گردیده است. در این سخنرانى‌ها استاد كوشیده‌اند گزیده‌هایى از مباحث هستى‌شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست را كه زیربناى منظومه معارف اسلامى را تشكیل می‌دهند، طرح نمایند. این شش موضوع در كتابهایى با همین عناوین و در مجموعه‌ای با نام «سلسله دروس اندیشه‌هاى بنیادین اسلامى» نسبتاً به تفصیل نگاشته شده و به وسیله انتشارات مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله) چاپ و منتشر گردیده است. مسایل طرح شده در این كتاب‌ها در واقع كلیدهاى اساسى بسیارى از مباحث رایج امروز در جهان اسلام و به ویژه  كشورمان می‌باشد. ریشه‌هاى مباحثى هم چون پلورالیزم، تساهل و تسامح، نسبیت گرایى، آزادى، دموكراسى، خشونت و نظایر آنها، به بحث‌هاى طرح شده در این شش كتاب باز می‌گردد. به لحاظ ضرورت و اهمیت ویژه این مباحث از یك سو و محدودیت زمان و اقامت جناب استاد در لبنان از سوى دیگر، ایشان سعى كرده‌اند در این سلسله سخنرانى‌ها، فشرده و چكیده‌ای از مهم‌ترین مباحث طرح شده در كتاب‌هاى مذكور را عنوان نمایند. بنابراین، مجموعه حاضر در واقع منتخبى است از آن مباحث

گسترده و «حرفى است از هزاران» كه مطالعه آن براى افرادى كه فرصت یا حوصله مطالعه آن شش كتاب را ندارند، می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

لازم به ذكر است كه اصل این مباحث را استاد به زبان عربى ایراد كرده‌اند و آنچه در این كتاب ملاحظه می‌كنید در واقع ترجمه آن سخنرانى‌هاست. هم چنین چند سخنرانى متفرقه ایشان در لبنان را كه در جمع اقشار عمومى مردم ایراد داشته‌اند به عنوان ضمیمه و در بخش پایانى كتاب آورده‌ایم.

در پایان لازم می‌دانیم از جناب حجت الاسلام حسینعلى عربى كه كار ترجمه این سخنرانى‌ها از عربى به فارسى را انجام داده‌اند و نیز از جناب حجت الاسلام محمد مهدى نادرى قمى كه امر بازنگرى، تنظیم، تدوین نهایى و هم چنین ویرایش این كتاب را برعهده داشته‌اند تقدیر و تشكر نماییم.

انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله)