استفاده از بیت‌المال برای پیروزی در انتخابات یعنی دزدیدن میلیاردها تومان از میلیون‌ها انسانی که گرفتاری‌های بی‌شماری دارند، برای رسیدن به مقامی احتمالی.

 استاد تفسیر و علوم قرآنی با اشاره به آیه كم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّه گفت: اگر اخلاص داشته باشید خدا چنان به کار شما برکت می‌دهد و چنان دل‌ها را متوجه حقیقت می‌کند که بر همه عوامل دیگر پیروز شوید. پس مواظب باشید اول در تشخیص کوتاهی نکنید، دوم در عمل اخلاص داشته باشید، سوم در معرفی به دیگران کوتاهی نکنید، و تا آن‌جا که از دست‌تان برمی‌آید تلاش کنید؛ آن وقت مطمئن باشید که خداوند نیز در همین دنیا به زحمت‌های شما بیش از آن‌چه شما انتظار داشته باشید، پاداش خواهد داد؛ کسی که صلاحیت داشته باشد را به سر کار خواهد آورد و به کارش نیز برکت خواهد داد.  

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، ایشان در تاریخ 1392/01/08 در دیدار با گروهی از طلاب و دانشجویان استان خوزستان، به مطالعه تاریخ اسلام و تفکر در اوضاع و احوال مردم آن زمان سفارش کرد و گفت:  از صدر اسلام تا کنون آن قدر تحولات در عالم اسلام پیش آمده و آن قدر درس‌های عبرت‌ در تاریخ وجود دارد که هر قدر انسان دقت کند بیشتر به اسرار و رموز این حوادث پی می‌برد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: خدای متعال بزرگ‌ترین و شریف‌ترین مخلوق خودش را برای هدایت این امت مبعوث فرمود و او انسان‌ها را از پلیدی‌ها، پلشتی‌ها، زشتی‌ها، پستی‌ها و ذلت‌ها نجات داد و به اوج عزت رسانید، ولی مردم جز اندکی آن چنان که باید قدر این نعمت را ندانستند. برخی آشکارا به جنگ با اسلام پرداختند و برخی منافقانه سعی کردند که این نور را خاموش کنند. ولی خدای متعال امت را به این ناسپاسی‌ها اخذ نکرد و برای اتمام و اکمال این نعمت دوازده نور پاک معصوم را یکی پس از دیگری جانشین پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله قرار داد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امیرمومنان به امام حسن علیهما‌السلام بر عبرت‌آموزی و درس گرفتن از قضایای تاریخی تاکید کرد و گفت: از عنوان این نامه مشخص است که حضرت در چه حالی این نامه را نوشته‌اند و می‌خواسته‌اند حاصل تجربه‌های عمرانه خود را برای ما بیان کنند. حضرت می‌فرمایند هر چند من عمر زیادی نکرده‌ام و با گذشتگان نبوده‌ام اما با اطلاعی که از زندگی گذشتگان دارم و آگاهی‌‌ای که از تجربه‌های آن‌ها به‌دست آورده‌ام مثل کسی هستم که هزاران سال با آن‌ها زندگی کرده و از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شده باشد.

علامه محمد تقی مصباح یزدی اضافه کرد: مطالعه، دقت و تفکر در تاریخ صدر اسلام، بسیاری از مشکلات و معماهای این زمان را برایمان حل می‌کند. کسانی سال‌ها پای منبر پیغمبر بودند اما سرانجام شمشیر به روی علی کشیدند. کسانی سال‌ها پای منبر و در سپاه علی بودند، و در جنگ صفین با معاویه می‌جنگیدند، اما در کربلا فرزندش سیدالشهدا را به شهادت رساندند!

عضو مجلس خبرگان رهبری انسان را موجودی بسیار عجیب، و قابل تحول دانست و گفت: بنابر این انسان نمی‌تواند به دوام هیچ یک از احوال و موقعیت‌های خودش یا دیگران اطمینان پیدا کند. مطالعه تاریخ به انسان می‌فهماند که خیلی خطر‌ها در پیش است و این انسان را نگران آینده و عاقبت خود می‌کند؛ بنابراین باید به خدا پناه برد، به اولیای خدا توسل پیدا کرد، و عقل خود را به کار گرفت تا کمتر در دام شیاطین بیفتیم.

علامه محمد تقی مصباح یزدی، حب دنیا را ریشه این  انحرافات و تحولات دانست و گفت: خیلی بعید است کسی فکر کند که این تحولات فقط مربوط به مردم آن زمان بوده و هم‌اکنون هر کس قدم در راه راست گذاشت تا آخر مستقیم می‌ماند! عاملی که موجب سقوط و انحراف گذشتگان شد در یک کلمه حب دنیاست که در من و شما نیز کمابیش وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به گفت‌وگوی هارون‌الرشید با فرزندش مأمون درباره امام موسی‌بن‌جعفر سلام‌الله‌علیه گفت: عشق به ریاست انسان را به جایی می‌رساند که علی‌رغم شناخت مقام اهل‌بیت، حاضر می‌شود سال‌های طولانی امام هفتم را در سخت‌ترین زندان‌ها حبس کند و سرانجام نیز به شهادت رساند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جا دارد ما نیز به قلب‌مان مراجعه کنیم و ببینیم آیا ما حب دنیا نداریم؟ اگر احساس کردیم که حاضریم به‌خاطر حب مال و مقام حق دیگری را تضییع کنیم، بدانیم به‌خاطر یک قیراط آن انسان را سر پل صراط نگه می‌دارند و اگر یک ریال هم از دیگری غصب کنیم باید حسابش را پس بدهیم.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: استفاده از بیت‌المال برای پیروزی در انتخابات یعنی دزدیدن میلیاردها تومان از میلیون‌ها انسانی که گرفتاری‌های بی‌شماری دارند، برای رسیدن به مقامی احتمالی.

استاد تفسیر و علوم قرآنی حب دنیا و مقام را منحصر در مقام‌های دولتی ندانست و گفت: این زهر کشنده‌ بسیار خطرناکی است که در درون همه وجود دارد و مثلا اگر کسی دوست داشته باشد برای شاگرد اول شدن خود، حق دیگری را تضییع کند، شاخه‌ای از همان حب دنیاست که وقتی رشد کند می‌رسد به آن جایی که انسان حاضر می‌شود برای رسیدن به امیالش امام حسین علیه‌السلام را نیز شهید کند،‌ بنابراین باید حواسمان جمع باشد و از ابتدا آن را از پا درآوریم یا تضعیف کنیم.

علامه مصباح یزدی مهم‌ترین عاملی که امام خمینی (ره) را بر همه قدرت‌های جهانی پیروز کرد اخلاص ایشان دانست که شاخ و برگش به دل‌های شاگردان و دست‌پروردگانش سایه انداخت و در آن‌ها نفوذ کرد که توانستند با همه قدرت‌های عظیم جهانی مبارزه کنند،‌که رزمندگان هشت‌سال دفاع مقدس نمونه‌های عینی‌ آن بودند.

وی ادامه داد: عامل پیروزی اخلاص در پیشگاه خدا و انجام وظیفه است، و عامل شکست‌ها، انحراف‌ها و ناسپاسی‌ها هم علاقه به زندگی و زرق و برق دنیا، پست و مقام، و سردوشی‌هاست.

استاد فلسفه و تفسیر حوزه علمیه قم عمل خالصانه را دارای  مراتب مختلف و متوقف بر شناخت هدف و چگونگی عمل دانست و گفت: هواهای نفسانی بسیار پیچیده است و گاهی به‌صورت ناخودآگاه در فکر اثر می‌گذارد، و به همین دلیل باید از مراحل ساده شروع کرد، چرا که وقتی کسی بدون خودسازی بخواهد مسئولیتی را در حد ریاست جمهوری بپذیرد دیگر نمی‌تواند به راحتی به ندانستن اعتراف کند، یا کاری که به نفع شخصی اوست ولی مورد رضایت خدا نیست یا برای خانواده‌، اهل شهر،‌ کشور، یا نژادش ضرر دارد را ترک کند.

وی ادامه داد: انسان در هنگام رأی دادن نیز درمعرض این امتحان قرار می‌گیرد که ببیند به چه ملاکی کسی را انتخاب می‌کند و به او رأی می‌دهد. اگر ملاک در ترجیح این شد که چه کسی برای اسلام و انقلاب بهتر است آن وقت می‌توانیم کارمان را درست و با اخلاص انجام بدهم.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: تلاش کنیم هر چه ممکن است اطمینان بیشتری پیدا کنیم کسی را که اصلح از دیگران باشد انتخاب کنیم؛ کسی‌که برای اسلام و مسلمین نافع‌تر است، هم ارزش‌ها و احکام اسلامی را بهتر رعایت می‌کند و می‌کوشد بیشتر اجرا شوند، و هم سعی می‌‌کند حقوق مردم بیشتر رعایت شود و تبعیض و ظلمی واقع نشود.

وی با تذکر این نکته که اگر در شناختن این ملاک‌ها کوتاهی کنیم مسئولیم، ادامه داد: بنابر این باید اولا درست تحقیق کنیم، و ثانیا اگر خودمان به اطلاعات کافی دسترسی نداریم ‌که به صورت کامل افراد را بشناسیم، سعی کنیم از کسانی که آنها را می‌شناسند و به نظرشان اعتماد داریم که اهل هوی و هوس نیستند، پرس و جو کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) وظیفه بعدی را کمک به دیگران دانست و گفت: بعد از آن‌که وظیفه خودمان را دانستیم باید به دیگران نیز کمک کنیم. همان‌طور که هیچ انسان عاقل و شریفی حاضر نمی‌شود خودش از آتش‌سوزی نجات پیدا کند ولی دیگران بمانند و بسوزند، ما هم وقتی  اصلح را شناختیم، باید سعی کنیم او را به دیگران به صورت صریح و معقول معرفی کنیم.

وی با اشاره به آیه كم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّه گفت: اگر اخلاص داشته باشید خدا چنان به کار شما برکت می‌دهد و چنان دل‌ها را متوجه حقیقت می‌کند که بر همه عوامل دیگر پیروز شوید. پس مواضب باشید اول در تشخیص کوتاهی نکنید، دوم در عمل اخلاص داشته باشید، سوم در معرفی به دیگران کوتاهی نکنید، و تا آن‌جا که از دست‌تان برمی‌آید تلاش کنید؛ آن وقت مطمئن باشید که خداوند نیز در همین دنیا به زحمت‌های شما بیش از آن‌چه شما انتظار داشته باشید، پاداش خواهد داد؛ کسی که صلاحیت داشته باشد را به سر کار خواهد آورد و به کارش نیز برکت خواهد داد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...