علامه مصباح یزدی: امروز ضرورتی برای معرفی یك كاندیدای اصول‌گرا وجود ندارد

عضو خبرگان رهبری گفت: امروز ضرورتی برای معرفی نامزد واحد از طرف اصول‌گرایان احساس نمی شود. چون مردم كسانی كه از انقلاب فاصله گرفته‌اند، یا وابسته به جریان فتنه و انحراف هستند، را شناخته‌اند و نسبت به آنها اقبال ندارند و احتمال رأی آوردن آنها خیلی كم است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: از قدیم، یكی از ویژگی های اعضای مؤتلفه تبعیت از نائب عام حضرت ولی عصر(عج) بوده است.

علامه محمدتقی مصباح یزدی گفت: خداوند متعال نیز بر ما منت نهاده که با رهنمودهای حضرت امام(ره) فهمیدیم ملاک عمل در رفتارهای اجتماعی و سیاسی، ولی فقیه است و سایر مراجع نیز، حتی اگر خود را اعلم بدانند، باید در زمینه مسایل اجتماعی از نظرات ولی فقیه تبعیت کنند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه هر فردی در طول زندگی فردی خود شرایط متغیری دارد كه در رفتار و موضع‌گیری‌هایش اثر می‌گذارد، اظهار داشت: ممكن است تغییرات و تحولات جامعه به گونه‌ای رقم بخورد كه یك گروه سیاسی نیز در مواضع و رفتارش تجدید نظر كند؛ یعنی در حالی كه رفتار خود را برای دوره‌ای صحیح می‌داند، با توجه به تغییر شرایط و مقتضیات زمان، همان رفتار را برای دوره فعلی صحیح نداند.

وی ادامه داد: ما كسی را دلسوزتر و بهتر از شهید بهشتی برای فعالیت درعرصه‌های مختلف انقلاب نمی‌شناسیم و او بود كه حزب جمهوری اسلامی را تأسیس كرد؛ اما همین حزب بعد از تغییر بعضی شرایط و وارد شدن افرادی ناخالص به آن به سفارش امام خمینی(ره) منحل شد.

علامه مصباح یزدی در تبیین احتمال تغییر در رفتار یك حزب افزود: زمانی چهارنماینده از طرف امام(ره) با جمعیت هیأت‌های مؤتلفه در ارتباط بودند؛ اما امروز هیچ نماینده‌ای از رهبری در این حزب حضور ندارد. این امر از دو حال خارج نیست، یا شما تغییر كرده‌اید و یا شرایط به گونه‌ای تغییر كرده است كه حضور نماینده‌ای از طرف رهبری را در جمع خود لازم نمی دانید.

وی ادامه داد: همراه بودن ما با عده‌ای از یك حزب یا جریان در مقطعی اززمان دلیل نمی‌شود كه تا آخر با همان تفكر و روش پیش برویم. ما باید این روحیه را در خود ایجاد كنیم كه بتوانیم با تغییر اوضاع و احوال شیوه و روش صحیح را تشخیص دهیم و بر اساس آن عمل كنیم.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به این‌كه هیچ‌یك از ما معصوم نیستیم و ممكن است اشتباهاتی داشته باشیم، اظهار داشت: باید همه ما روحیه انتقادپذیری را در خود ایجاد كنیم و همواره نسبت به نفس خود بدگمان باشیم و خود را مقصر بدانیم.

وی در ادامه افزود: ما كه ادعا داریم به انقلاب اسلامی معتقدیم و پیرو خط امام(ره) هستیم، باید سعی كنیم در مورد نقاط مورد اختلاف با یك‌دیگر دوستانه گفت‌وگوكنیم؛ اما این‌كه خودمان تصمیم بگیریم و بعد دیگران را برای پذیرش تصمیم‌مان به وحدت دعوت كنیم، اصلاً صحیح نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: عده‌ای بعد از این‌كه دستشان از همه كوتاه شده و كسی آنها را تحویل نمی‌گیرد، صحبت از وحدت می‌كنند و منظورشان از وحدت نیز این است كه آنها تصمیم بگیرند ودیگران بر نظر آنها اتفاق كنند. روشن است كه چنین چیزی عقلاً و شرعاً پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به بعضی راه‌كارهایی‌كه در انتخابات مجلس برای ایجاد ارتباط بین جامعتین در جهت نزدیك كردن نظرات اعضای آنها به یك‌دیگر پیش گرفته شد، اظهار داشت: شاید این رویه در ابتدا خوب بود و می‌توانست نتایج خوبی هم داشته باشد، اما بعدها ناخالصی‌هایی پیدا شد كه كار را از مسیر اصلی خارج كرد و آنچه به عنوان نظر جامعتین مطرح می‌شد، واقعاً نظر اكثریت آنها نبود. بنا براین چه بسا هم‌چنان كه حزب جمهوری اسلامی كارآیی خود را از دست داد و به سفارش امام منحل شد، این رویه نیز با ورود ناخالصی‌ها چندان مفید و سودمند نباشد.

علامه مصباح یزدی در ادامه افزود: در ائتلاف 5 + 6 و امثال آن كسانی به عنوان حكم و داور قرار گرفتند و شما به نظر آنها تمكین كردید، كه امروز كاندیدای ریاست جمهوری می‌شوند و شما آنها را نمی‌پسندید؛ با توجه به همین مسأله نمی‌توان گفت ائتلاف‌هایی مانند 5 + 6 حجت را بر همه تمام كرده‌اند و ایجاد تفرقه در آنها  حرام است.زیرا رفتار و موضع خود شما در خصوص حكم و داور چنین ائتلاف‌هایی نافی از این ادعا است.

 این مفسر قرآن كریم با اشاره به اختصاص برخی روش‌ها به شرایط و زمان خاص و مردود بودن آنها در زمان‌های دیگر، پیشنهاد خود در خصوص انتخابات نهم ریاست جمهوری را یادآوری كرد و گفت: پیشنهاد بنده این بود كه تمامی اصولگرایان زیرچتر واحدی جمع شده و به عنوان كابینه دولت نهم معرفی شوند و از میان آنها یك نفر به عنوان كاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات شركت كند، تا كسانی كه دلبستگی چندانی نسبت به اسلام و انقلاب ندارند، رأی نیاورند. البته آن زمان با این نظر مخالفت شد، اما این روش برای انتخابات ریاست جمهوری فعلی كارآیی ندارد؛ زیرا امروز رقابت اصلی بین اصول‌گرایان است.

وی با اشاره به تغییر شرایط و اوضاع و احوال گفت: در آن زمان احتمال می‌رفت شخصی انتخاب شود كه چندان به نظام و انقلاب دلبستگی نداشت؛ بر همین اساس معرفی كاندیدای واحد از طرف اصول‌گرایان كاری خوب و منطقی بود، و هر یك از كاندیداهایی كه امروز برای ریاست جمهوری مطرح هستند، ممكن بود در آن شرایط مورد توافق قرار بگیرند. اما امروز اوضاع تغییر كرده، و به ویژه بعد از فتنه 88 ماهیت افرادی كه از امام و انقلاب فاصله گرفته‌اند، برای همگان روشن شده و آنها جایگاهی در انتخابات ندارند.

علامه مصباح یزدی افزود: بر همین اساس ضرورتی برای معرفی كاندیدای واحد از طرف اصول‌گرایان احساس نمی‌شود. زیرا مردم كسانی كه از انقلاب فاصله گرفته‌اند، یا عضو جریان فتنه و انحراف هستند، را شناخته‌اند و آنها مورد اقبال مردم نیستند، و احتمال رأی آوردن آنها خیلی كم است. هر چند نباید احتمالات را هم نادیده گرفت.

وی ادامه داد: البته اگر  شرایطی پیش آمد كه مشخص شد ممكن است عده‌ای بر سركار بیایند كه با نظام فاصله دارند، در این صورت لازم است بر كاندیدای واحد، اتفاق كرد؛ اما به نظر بنده امروز شرایط این‌گونه نیست.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه هر كسی باید بینه و بین‌الله ویژگی‌های كاندیدای اصلح را در نظر بگیرد، گفت: اولین ویژگی كاندیدای اصلح این است كه دغدغه دین داشته باشد؛ چون در طول تاریخ بشرهیچ زمانی مثل امروز بر علیه دین و اسلام هجمه نبوده و هیچ‌گاه امكانات مبارزه با اسلام تا این حد گسترده نبوده است.

وی افزود: روشن است كه از كسی كه در تبلیغات خود توجهی به حرام و حلال ندارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم كه دغدغه حفظ دین و جلوگیری از مفاسد اقتصادی را داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه شرط دوم كاندیدای اصلح را اعتقاد به ولایت فقیه دانست و گفت: عامل اصلی حفظ اسلام در شرایط فعلی ولی فقیه است و اصلاً امتیاز ایران نسبت به سایر كشورهای اسلامی وجود ولایت فقیه است، و اگر ولایت فقیه در این كشور نبود، ایران هم به سرنوشت كشورهایی مثل عراق، افغانستان و یا نهایتاً مصر مبتلا می‌شد. همه ما می‌دانیم اگر تصمیمات قاطع شخص ولی فقیه در موقعیت‌های حساس نبود، كشتی نظام در امواج خروشان بحران‌ها در هم می‌شكست.

عضو خبرگان رهبری افزود: نباید اعتقاد به ولایت فقیه شعاری باشد، بلكه باید واقعاً ایمان و اعتقاد به ولایت فقیه و التزام عملی به نظرات ولی فقیه وجود داشته باشد. اما همان‌گونه كه در ابتدای پیروزی انقلاب عده‌ای از عنوان حزب جمهوری اسلامی سوء استفاده كردند، متأسفانه امروز نیز عده‌ای از عنوان ولایت فقیه و اسم اصول‌گرایی سوء استفاده می‌كنند.

وی با بیان كارآیی و توانائی به عنوان سومین ویژگی كاندیدای اصلح، اظهار داشت: كاندیدای اصلح باید دارای فهم، تیزبینی و فراست كافی سیاسی و كارآمدی باشد؛ چرا كه فرد با تقوا و اهل نمازشب ولی ساده لوح یا ناكارآمد برای تصدی این پست مناسب نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: نقص آقای منتظری چه بود؟ مگر نه این‌كه از لحاظ علمی از بسیاری از مراجع فعلی اعلم بود؟ مگر نه این‌كه دارای تقوایی كم نظیر، بسیار ساده‌زیست و نسبت به حلال و حرام به شدت محتاط بود؟ اما چرا امام(ره) كمر به عزل او بست؟ تنها دلیل، سادگی وی و اعتماد ساده‌لوحانه‌ای بود كه او به اطرافیان خود داشت و حرف آنها را سریع باور می كرد. پس باید مراقب باشیم كاندیدای مورد نظر ما از لحاظ كارآمدی و فهم سیاسی در مرتبه خوبی قرار داشته باشد.

وی افزود: همه ما باید ـ‌بیننا و بین‌الله‌ـ این مسائل را مد نظر قرار دهیم، و در رقابتی سالم بین اصول‌گرایان، به افراد مورد نظر خود رأی بدهیم. البته اگر زمانی ـ‌خدای ناكرده‌ـ شرایط به گونه‌ای تغییر كند كه خوف روی كار آمدن كسانی از وابستگان به جریان فتنه و انحراف و یا فاصله‌گرفتگان از خط اسلام و انقلاب باشد، در چنین موقعیتی باید حتی به حداقل‌ها اكتفا كرد و در باره كاندیدای واحد به اتفاق نظر رسید و در واقع دفع افسد به فاسد كرد. البته ـ‌بحمد الله‌ـ امروز چنین شرایطی حاكم نیست.

علامه مصباح یزدی در پایان خاطر نشان كرد: در این شرایط وظیفه ما این است كه اصلح را شناخته و با هم‌فكری و مشورت سعی كنیم نظرات خود را به یك‌دیگر نزدیك كنیم.

گفتنی است دیدار اعضای حزب مؤتلفه اسلامی با علامه مصباح یزدی 20 فروردین ماه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...