علامه مصباح یزدی: در انتخاب كاندیدای اصلح فقط باید رضای خدا را در نظر گرفت، نه هوای نفس و منافع شخصی و حزبی

عضو شورای فقاهتی جبهه پایداری گفت: هرچند دوستان شما در جبهه پایداری برای شناسایی اصلح زحمت كشیده‌اند و بر اساس وظیفه خود، او را معرفی كرده‌اند، اما این امر حجت را بر شما تمام نمی‌كند و شما باید خودتان برای شناخت فرد اصلح، تلاش و تحقیق كنید؛ مگر این‌كه اعتماد شما به این افراد در حدی باشد كه با گفته آنها برای شما اطمینان حاصل شود. در این صورت گفته آنها برای شما حجت خواهد بود. شما نیز اگر اصلح را شناختید، باید به دیگران معرفی كنید؛ همان‌گونه كه اگر پزشك متخصص خوبی را سراغ داشته باشید، به دیگران نیز توصیه می‌كنید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش «پایداری، حماسه سیاسی و معرفی اصلح» با اشاره به جایگاه مسایل اجتماعی در دین گفت: اگر كسی به فكر امور اجتماعی نباشد، اسلام را به خوبی نشناخته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌كه نیازهای انسان در ابعاد گوناگون اقتصادی، امنیتی و معنوی قابل بررسی است، افزود: انبیا آمدند تا نیازهای معنوی انسان را كه تا بی‌نهایت ادامه دارد، به او بازبشناسانند.

وی در ادامه با اشاره به این‌كه انسان، علاوه بر زندگی دنیوی، باید در اندیشه حیات اخروی خود هم باشد، گفت: آنچه می‌تواند این نیازها را برطرف كند، دین در ابعاد مختلف آن از عقاید، اخلاق و احكام است.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه ما اهتمام نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی است. البته این اهمیت به لحاظ جایگاه و رتبه است؛ هر چند در شرایطی ممكن است رسیدگی به مسایل مادی و اقتصادی از حیث زمانی مقدم بر سایر مسایل باشد.

استاد اخلاق حوزه هم‌چنین گفت: كسی كه انسان را به خوبی شناخته باشد، درمی‌باید كه آنچه بیش از همه باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد اموری است كه سعادت ابدی او را تأمین می‌كند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه بنا به مقتضای عاطفه انسانی، هر فرد در قبال دیگر انسان‌ها هم مسئول است، ادامه داد: ما علاوه بر این‌كه به فكر زندگی اخروی خود هستیم، باید در اندیشه سعادت ابدی سایر هم‌‌نوعان خود نیز باشیم. از همین‌رو باید نسبت به دعوت دیگران به دین و مسایل دینی نیز اهتمام داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌كه هدف از ترویج اسلام، افزایش جمعیت و آمار مسلمانان در برابر ادیان دیگر نیست، گفت: به مقتضای دلسوزی نسبت به دیگر انسان‌ها باید راه سعادت را كه همان راه اسلام است، به آنها نشان داد و آنها را با این دین آشنا كرد.

وی با تاكید بر این كه هر كس بخواهد به انسانیت بهتر خدمت كند، در وهله اول باید دین داشته باشد، به مبارزات امام راحل برای احیاء دین اشاره كرد و افزود: دین در جامعه ما به دلایلی كم‌رنگ شده بود تا جایی كه برخی از نهادهای دینی و احكام اسلامی رسماً تعطیل شده بود؛ اما خداوند بر ما منت نهاد و فردی را از تبار انبیاء برانگیخت كه علم خداپرستی را در جامعه ما بلند كرد و آنچه در توان داشت، در این راه هزینه كرد. او برای هدایت بندگان خدا همه هزینه‌ها را از زندان و تبعید، تا اتهامات و بدگوئی‌های سیاسی و غیرسیاسی با آغوش باز پذیرا شد؛ و البته خداوند نیز در مقابل به او یارانی پاكباز عطا نمود كه برای اجرای فرمان او سر از پا نمی‌شناختند و برای اطاعت از دستورات او آماده تحمل هرگونه دشواری بودند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به كلام حضرت امام(ره) كه فرمود یاران من در گهواره‌ها هستند، اظهار داشت: برای ما كه در آن زمان یاران امام(ره) را می دیدیم، خیلی عجیب بود كه چنین فرمایشی داشته باشند. گویا این مطلب به ایشان الهام شده بود.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از مبارزات یاران امام(ره) در دوران ستم‌شاهی و تحمل مشكلات فراوان، افزود: حضرت امام(ره) در بسیاری از كارهای خوبی كه بعد از انقلاب تاكنون، و نیز در آینده، و حتی  در سایر كشورها انجام می‌شود و ریشه در انقلاب اسلامی دارد، سهیم است و از ثواب آنها بهره می‌برد و این مقام را خداوند به وی عطا نكرده است، مگر به خاطر این‌كه امام(ره) خود را عبد و بنده خدا می‌دید، برای او بندگی می‌كرد و فقط در فكر انجام تكلیف خود بود.

وی با اشاره به این‌كه ما نیز مرد وظیفه‌ایم و این‌كه نتیجه چه می‌شود، به ما مربوط نیست، افزود: هر یك از شما مقلد یكی از مراجع محترم هستید، در حالی‌كه یقین ندارید همه فتاوای او مطابق با واقع باشد؛ در عین حال وظیفه خود می‌دانید كه طبق فتوای او عمل كنید؛ چون تكلیف همین است و باید در انجام وظیفه‌ای كه برای ما ثابت شد، محكم و استوار باشیم؛ همان‌گونه كه امام(ره) بود.

وی با اشاره به لزوم اهتمام نسبت به امور مسلمین افزود: هرچند كمك ثروتمندان به فقرا، ایجاد اشتغال برای بیكاران و تسهیل در امر ازدواج و مسكن جوانان از مصادیق اهتمام به امور مسلمانان است، اما مهم‌ترین مصداق آن خدمت معنوی و كمك به ایمان مسلمین است؛ زیرا به فرموده مقام معظم رهبری امروز استكبار قلب جوانان ما را هدف گرفته و می‌خواهد ایمان را از آنها بگیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با تاكید بر این‌كه ما نباید به توقف سیر دینداری در جوانان راضی باشیم، چه رسد به این‌كه این سیر روند نزولی داشته باشد، گفت: متأسفانه این تفكر در بسیاری از خواص ما وجود ندارد و نهایت وظیفه خود را مهار گرانی و تولید كار و اموری از این قبیل می دانند؛ آنها خدمت را منحصر در همین خدمات مادی می‌بینند و به فكر رشد دین و باورهای دینی در میان جوانان نیستند

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه برای خدمت به یك جامعه نیاز به تجربه و تخصص است، اظهار داشت: برای بهبود وضع اقتصاد یا بهداشت كشور نیاز به فرد متخصص و با تجربه در زمینه اقتصادی و پزشكی هستیم.

علامه مصباح یزدی در پاسخ به این سئوال كه آیا خدمتی را سراغ دارید كه همه ابعاد زندگی افراد جامعه را در بر بگیرد و نیاز به تخصص خاصی هم نداشته باشد، گفت: موقعیتی كه امروز برای ما و شما در زمینه تعیین فردی برای پست ریاست جمهوری پیش آمده است، از همین مقوله است. شما می‌توانید با تحقیق و شناختن فرد اصلح مدیری را انتخاب كنید كه در همه امور كشور تأثیر‌گذاراست و عملكرد او همه ابعاد زندگی افراد جامعه را در بر می گیرد.

عضو خبرگان رهبری گفت: لذا باید كسی را انتخاب كرد كه علاوه بر تأمین نیازهای معنوی شما، بتواند در حد توان، نیازهای مادی را هم تأمین كند.

وی افزود: این‌كه گفته می‌شود در حد توان، از این روست كه این عالم، عالم تزاحمات و محدودیت‌هاست و توقع این‌كه كسی بر سركار آید كه در مدت كوتاهی همه مشكلات جامعه را حل كند، توقع بی‌جائی است.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی افزود: در طول عمر آدمی لحظاتی وجود دارد كه در آن نسیم رحمت الهی به انسان می‌وزد و او باید خود را در معرض این نسیم‌ها قرار دهد. انتخابات نمونه بارزی از این شرایط است؛ زیرا شما می توانید با انتخاب فرد اصلح و رأی دادن به او،  به بیش از 70 میلیون ایرانی و حتی مردم كشورهای دیگر خدمت كنید و در تأثیراتی كه گاهی بی‌نهایت است، سهیم شوید. البته به شرط آن كه در جهت شناختن چنین فردی نهایت تلاش خود را انجام دهید.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: باید كاندیدای اصلح را انتخاب كرد و در لحظه رأی دادن به چیزی، جز رضای خدا فكر نكرد. به كسی رأی بدهیم كه در پیشگاه امام زمان(عج) بتوانیم ادعا كنیم فقط برای رضای خدا او را انتخاب كرده‌ایم، نه به خاطر هوای نفس و منافع شخصی و حزبی.

وی ادامه داد: دوستان شما در شورای مركزی جبهه پایداری بر اساس وظیفه‌ای كه برای خود تشخیص دادند، ماه‌ها زحمت كشیده و سعی كرده‌اند كه فرد اصلح را شناخته و معرفی كنند؛ اما شما نیز باید تلاش كنید تا اصلح را بیابید و اگر فردی را بهتر از این گزینه یافتید، بر شما واجب است كه به همان فرد رأی دهید. ایشان هم كه به توصیه و سفارش دوستان كاندیدا شده‌اند، اگر بداند كه كسی بهتر از او می‌تواند برای دین و به مردم خدمت كند، واجب است كنار برود و اگر چنین نكند، خیانت كرده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به شاخص‌های شناخت اصلح افزود: اولین شاخص، دغدغه نامزد انتخابات نسبت به دین و تلاش در جهت ترویج ارزش‌های دینی است.

وی دومین شاخصه فرد اصلح را ولایت‌مداری دانست و افزود: نقطه قوت كشور ما وعامل موفقیت آن در طول سال‌های گذشته ولایت فقیه بوده است و كمبود همین ركن در كشورها و انقلاب‌های دیگر سبب مواجه شدن آنها با مشكلات عدیده بوده است.

آیت‌الله مصباح افزود: شاخص سوم برای انتخاب فرد اصلح نیز شرایطی از قبیل كارآیی، مدیریت، برخورداری از حد نصاب آگاهی در زمینه‌های مختلف، و انتخاب و استفاده از مشاوران امینی است كه او را در زمینه‌های مختلف یاری كنند.

علامه مصباح یزدی در پایان اظهار داشت: هرچند دوستان شما در جبهه پایداری برای شناسایی اصلح زحمت كشیده‌اند و بر اساس وظیفه خود، او را معرفی كرده‌اند، اما این امر حجت را بر شما تمام نمی‌كند و شما باید خودتان برای شناخت فرد اصلح، تلاش و تحقیق كنید؛ مگر این‌كه اعتماد شما به این افراد در حدی باشد كه با گفته آنها برای شما اطمینان حاصل شود. در این صورت گفته آنها برای شما حجت خواهد بود. شما نیز اگر اصلح را شناختید، باید به دیگران معرفی كنید؛ همان‌گونه كه اگر پزشك متخصص خوبی را سراغ داشته باشید، به دیگران نیز توصیه می‌كنید.

وی در ادامه افزود: نكته دوم این است كه دوستان شما در جبهه پایداری با معرفی اصلح در پی تخطئه دیگران نیستند. آنها هرگز نمی‌گویند كه افراد دیگر صالح نیستند. ما امروز در عرصه‌های مختلف افراد صالح فراوانی را سراغ داریم كه به وجودشان افتخار می‌كنیم و معرفی فردی به عنوان كاندیدای اصلح برای ریاست جمهوری به معنای توهین و تخطئه دیگران نیست.

علامه مصباح یزدی هم‌چنین اظهار داشت: نكته دیگر این‌كه مراد از اصلح، اصلح بودن فردی برای تصدی پست ریاست جمهوری در این دوره است. چه بسا افرادی برای پستی دیگر، و یا در دوره دیگری اصلح باشند. لذا ما هرگز خدمات دیگران و كارآیی آنها را نادید نمی گیریم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان تاكید كرد: در كنار همه این تلاش‌ها، نباید توسل به وجود حضرت ولی عصر(عج) را در هیچ امری فراموش كرد.

گفتنی است همایش « پایداری، حماسه سیاسی، معرفی اصلح» روز اول اردیبهشت‌ماه در سالن سیدالشهدای تهران با حضور پرشور جمعی از جوانان و حامیان جبهه پایداری برگزار شد.

برای دریافت صوت و متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...