علامه مصباح یزدی: خدمات ارائه شده خدمات بسیار شایسته‌ای است و برای کسانی که موفق نبودند، ‌جای غبطه دارد.

استاد تفسیر و علوم قرآنی تأسیس مؤسسات بزرگ اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در تأمین کارهای حلال را از مصادیق امروزی إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ دانست و گفت: ما باید بکوشیم که انواع فعالیت‌ها و راه‌های متناسب با زمان را که برای کمک به انسان‌های دیگر معقول است به کار بگیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با سرپرست و اعضای شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: بعثت انبیا برای سوق دادن انسان به مقام قرب الهی است و این همراه با مشکلات است.

وی با استفاده از آیات قرآن گفت: خود قرآن کریم بارها فرموده که هدف از آفرینش انسان و تدبیر انسان در این عالم امتحان است؛ الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا،  البته بلا در مورد خیر هم به کار می‌رود و خیر هم می‌تواند مورد آزمایش و فتنه باشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیات یازدهم تا شانزدهم سوره بلد، حکمت نظام عالم را قرار گرفتن انسان‌ها بر سر دوراهی‌ها دانست و گفت: انسان دائما سر دو راهی‌ها قرار می‌گیرد تا انتخاب کند و این انتخاب است که او را به خدا نزدیک یا از او دور می‌کند. در این مسیر گردنه‌هایی وجود دارد که انسان باید از آن‌ها با همه سختی و دشواری‌شان عبور کند تا به مقصد برسد.

 

وی ادامه داد: قرآن در تفسیر چگونگی‌ عبور از این گردنه‌ها چند مصداق را معرفی می‌کند. اولین آن‌ها آزاد کردن انسان است که مصداق ظاهر و عادی‌اش همان بود که در آن زمان‌ها برده‌داری‌ شایع بود و خدای متعال اهتمام داشت به این‌که این سنت نادرست را که بی‌جهت کسی را به صرف این‌که رنگ صورتش یا شرایط زندگی‌اش متفاوت با دیگران است را به بردگی بگیرند. البته می‌توان از بطون فک رقبه را آزاد کردن انسان‌ها از قید و بندهایی دانست که مانع ترقی‌شان می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی یکی از ویژگی‌های پیغمبر اکرم را برداشتن غل‌ و زنجیر از دست‌وپای انسان‌ها دانست و گفت: خداوند به خاطر فرستادن پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله بر انسان منت می‌گذارد و می‌گوید ما این پیغمبر را فرستادیم تا زمینه رحمت و مرحمت برای انسان‌ها در جامعه گسترش پیدا کند. وقتی قید و بندها برداشته شد حرکت شتاب می‌گیرد و آن شتاب به رحمت بی‌نهایت الهی که همان قرب و جوار حق‌تعالی است منتهی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر خاطراتی از منش، اخلاص و ویژگی‌های حضرت امام (ره)، ایشان را از کسانی دانست که آزادکننده انسان‌ها بود و گفت: چیزی که همه عالم می‌فهمند این است که امام ملتی را آزاد کرد، غل و زنجیرها را از دست مردم برداشت و به آن‌ها هویت، استقلال و شخصیت بخشید.

وی  کمیته امداد را لایه‌ای کوچک از نعمت گسترده وجود امام معرفی کرد و گفت: خدای متعال چنین مقدر فرموده بود که به ذهن مبارک ایشان بیاید که در ابتدا چنین کمیته‌ای را با تعداد افراد و بودجه‌ و تشکیلات اداری و بروکراسی اندکی تأسیس کردند. اساس این نهاد بر این بود که فَكُّ رَقَبَةٍ× أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ×یَتِیمًا ذَا مَقْرَبَةٍ×أَوْ مِسْكِینًا ذَا مَتْرَبَةٍ

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: غبطه می‌خورم که خدای متعال به بعضی از بندگان و اولیای خودش چه توفیقی داد که بعضی جهاد با نفس و بعضی جهاد با اموال را به عهده گرفتند.

وی  رسیدگی به فقرای آبرومند را یکی از خالص‌ترین کارهایی دانست که به طور شایسته در طول این چند دهه از طرف کمیته امداد انجام گرفته است و گفت: البته توقع این‌که کمیته امداد بتواند  فقر را به کلی از جامعه براندازد و تمام نیازمندی‌ها را تأمین کند بی‌جاست، ولی خدمات ارائه شده خدمات بسیار شایسته‌ای است و برای کسانی که موفق نبودند، ‌جای غبطه دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قضایایی از زندگی و کمک‌رسانی ائمه به مستمندان، تحول در ابزار و ارائه کمک به نیازمندان را ضروری دانست و گفت: یکی دیگر از تحولات تحول در روش‌های کار است. امروز کارها پیچیده شده و ادارات، تشکیلات، حساب و کتاب و متصدی‌هایی برای تحقیق درباره نوع و اندازه کمک‌ها نیاز است.

وی توجه به نیازهای روحی افراد تحت پوشش را ضروری دانست و گفت: باید عواطف‌آن‌ها تقویت بشود و به آن‌ها شخصیت داده بشود تا احساس فقر و زیردست دیگران بودن نکنند و خوداتکا و خودکفا شوند.

استاد تفسیر و علوم قرآنی تأسیس مؤسسات بزرگ اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در تأمین کارهای حلال را از مصادیق امروزی إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ دانست و گفت: فکر نمی‌کنم هیچ عاقلی را در جامعه اسلامی داشته باشیم که بگوید امروز هم فقط باید یک انبانی از نان خشک به دوش بکشیم و در خانه فقرا ببریم. شما امروز هم می‌توانید مخفیانه به فقرا کمک کنید. همین‌که به شماره حسابش پول بریزید و به او نگویید چه کسی ریخته است، مثل این است که شب، ناشناس در خانه‌  او رفته‌اید و به او کمک کرده‌اید.

وی ادامه داد: ما امروز باید بهترین دانشگاه‌های عالم را داشته باشیم، بهترین ابزارهای کمک‌آموزشی را داشته باشیم، بهترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی انرژی هسته‌ای را داشته باشیم. همه عقلا این‌ها را می‌فهمند. ما باید بکوشیم که انواع فعالیت‌ها و راه‌های متناسب با زمان را، که برای کمک به انسان‌های دیگر معقول است به کار بگیریم.

استاد تفسیر و فلسفه اسلامی، کمک به افراد را منحصر در کمک مادی ندانست و گفت: باید برای تربیت عواطف و ارضای آن‌ها و ساختن شخصیت افراد شجاع و با شخصیت و کارآمد برنامه‌ریزی کنیم.

لازم به ذکر است این دیدار در تاریخ 1392/01/28 در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) صورت گرفت.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...