علامه مصباح یزدی: رقابت بین نیروهای شایسته، رقابت برای ریاضت كشیدن است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: حتی اگر در ظاهر بین نیروهای شایسته انقلابی، نوعی احساس رقابت وجود دارد، در واقع رقابت برای ریاضت كشیدن است؛ به این معنا كه هركدام احساس می‌كنند كه وظیفه‌ای شرعی بر عهده دارند و اگر آن را ترك كنند، تكلیف بر زمین خواهد ماند. چنین كسانی خوشحال می‌شوند كه افراد اصلحی دیگری باشند تا این مسئولیت و وظیفه را به آنها واگذار كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با جمعی از اعضای شوراهای عالی استان‌ها اظهار داشت: خدا را شاكریم كه در ما را عصری آفرید كه در سایه رهنمودهای امام خمینی(ره) و فداكاری یاران مخلص ایشان و مردم شریف، نظام مقدس اسلامی در این كشور برپا شده است.

علامه محمدتقی مصباح یزدی پرورش نیروهای انقلابی و كارآمد را از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و افزود: در حالی‌كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از استعدادها زمینه رشد و شكوفائی را نداشتند، امروز، ایران اسلامی از نیروهایی بهره‌مند است كه در دنیا كم نظیر هستند و از این جهت نیز باید خداوند متعال را شاكر باشیم.

وی با بیان این‌كه انگیزه اغلب این نیروها، كار برای رضای خدا در نظام اسلامی و خدمت به مردم است، گفت: البته این امر استثنا هم دارد و ممكن است عده‌ای چنین انگیزه‌هایی نداشته باشند و این امری گریزناپذیر است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: حتی اگر در ظاهر بین نیروهای شایسته انقلابی، نوعی احساس رقابت وجود دارد، در واقع رقابت برای ریاضت كشیدن است؛ به این معنا كه هركدام احساس می‌كنند كه وظیفه‌ای شرعی بر عهده دارند و اگر آن را ترك كنند، تكلیف بر زمین خواهد ماند. چنین كسانی خوشحال می‌شوند كه افراد اصلحی دیگری باشند تا این مسئولیت و وظیفه را به آنها واگذار كنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌كه یكی از شعارهای انقلاب سپردن كار مردم به دست مردم بود، اظهار داشت: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مسأله كه امری عقلانی و قابل فهم برای همگان است، تأكید كردند.

آیت الله مصباح یزدی ، اسلامی بودن این نظام و انقلاب را از ویژگی‌هایی دانست كه در نظام‌ها و انقلاب‌های دیگر كمتر به چشم می‌خورد و ادامه داد: بر همین اساس مهم‌ترین دغدغه مسئولان ما، رفع نیازهای فرهنگی است؛ در حالی‌كه در كشورهای دیگر چنین دغدغه‌ای، حد اقل در این وسعت وجود ندارد و هرگز فرهنگ به عنوان یك ركن مهم در كنار اقتصاد به شمار نمی‌رود، اما در كشور ما بنا بر تصریحات مكرر امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، مهم‌ترین ركن نظام اسلامی، ركن فرهنگی است.

وی با اشاره به این‌كه شوراهای شهر نیز چنین دغدغه‌ای دارند، اظهار داشت:  به نظر بنده یكی از كارهایی كه شایسته است انجام شود، پژوهش در زمینه وظایف نمایندگان و به ویژه تطبیق آن بر مبانی اسلامی است؛ یعنی سعی شود دیدگاه اسلام برای مشاركت مردم در اداره امور كشور به صورت مستند تبیین شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: گاهی دیده می‌شود به خاطر فرهنگ غلطی كه از قبل از انقلاب باقی مانده، بعضی از اقشار جامعه حكومت را در مقابل خود احساس می كنند؛ در حالی‌كه هرگز چنین نیست و به فرمایش امام(ره)، اطاعت از حكومت اسلامی، وظیفه شرعی همه افراد است. و امروز رسانه‌ها باید چنین فرهنگی را در میان جامعه ترویج کنند.

وی با بیان نقش مردم در اداره جامعه بر اساس بینش اسلامی، افزود: بینش دینی اسلام  مردم بازوی قوی اداره  نظام اسلامی هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم رعایت ارزش‌های اسلامی، اظهار داشت: در همه زمینه‌ها، حتی در ظاهر و نمای ساختمان‌ها، باید سعی شود تا نمادها و سمبل‌های اسلامی به كار گرفته شود. به عنوان نمونه در همه ایالت‌های كشور مالزی كه اندكی بیش از 50 درصد مردم آن مسلمان هستند، ساختمان‌ها نماد اسلامی دارند و عظیم‌ترین بناها مربوط به مراكز اسلامی است؛ در حالی‌كه در كشورما كه اكثریت افراد آن مسلمان هستند، چنین نمادهایی كمتر دیده می‌شود و حتی گاهی برعكس عمل شده است. به عنوان مثال زمانی از فاصله دور و حتی قبل از وارد شدن به شهر قم، ساختمان حرم حضرت معصومه(س) مشخص بود، اما امروز این‌گونه نیست.

علامه مصباح یزدی با بیان این‌كه، وقتی فرهنگ ما اسلامی است، این فرهنگ باید درهمه امور اثرگذار باشد، خاطر نشان كرد: در یك جامعه اسلامی از متون درسی گرفته تا هنر، ورزش، نمای ساختمان‌ها و... همه باید اسلامی باشد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تجلیل رهبر معظم انقلاب از ورزشکارانی كه در میادین مختلف ورزشی از مظاهر و نمادهای اسلامی استفاده كرده‌اند، گفت: این اقدام زمانی از سوی ورزشکاران صورت می‌گیرد که دین و مذهب در اعماق وجودشان نهادینه شده باشد و این همان فرهنگی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به این‌كه حفظ ارزش‌های اسلامی وظیفه همه مردم، اعم از مسئولان رده بالای نظام، و نیز افرادی كه در نظام مسئولیتی ندارند، می‌باشد ، اظهار داشت: اما این مسئولان هستند كه باید در برنامه‌های خود، رعایت و حفظ ارزش‌های اسلامی را مدنظر قرار دهند.

گفتنی است این دیدار امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه 1392 در محل مؤسسه آموزشی  و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.