علامه مصباح: اگر نامزدی به این نتیجه برسد كه کناره‌گیری او به نفع اسلام است، واجب است کنار برود

عضو خبرگان رهبری با تاكید بر این‌که نامزدها باید در برآوردهای خود دقت کنند، گفت: گاهی شناختی كه یك فرد از خود به عنوان فرد اصلح دارد، دیگران ندارند و به همین واسطه چنین كسی رأی بالایی نخواهد داشت. لذا افرادی كه قصد ورود به چنین عرصه‌ای را دارند، باید با رصد كردن جریانات، واقع‌بینانه ببینند تا چه میزان احتمال سرکار آمدن نااهلان وجود دارد و اگر به این نتیجه رسیدند که شرایط به گونه‌ای است که كنار رفتن آنها به مصلحت اسلام، و عدم کناره‌گیری آنها به ضرر اسلام است، بر چنین كسانی واجب است كه کناره‌گیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با آقای دکتر غلام‌علی حدادعادل با اشاره به انتخابات پیش رو ابراز داشت: هر کس کوچک‌ترین آشنایی با مسائل سیاسی داشته باشد، درک می‌کند که این انتخابات با دوره‌های قبل کاملاً متفاوت است؛ زیرا در گذشته عملاً انتخابات دو قطبی، و اصطلاحاً بین دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا بود و کسانی که به دنبال انجام وظیفه شرعی خود بودند و دغدغه دینی داشتند، می‌دانستند، باید به چه کسی رأی بدهند.

وی با اشاره به این‌که همیشه چنین نبوده که فرد اصلج انتخاب شود، اظهار داشت: نمونه بارز این اتفاق در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری واقع شد که با رأی اكثریت مردم و حتی دخالت بیوت برخی از بزرگان فردی لیبرال بر سرکار آمد.

وی با یادآوری ادبیات امام(ره) که بیشترین تاكید را بر اسلام داشت و آن را مهم‌ترین اصل می‌دانست، گفت: این ادبیات بعد از دوران جنگ تدریجاً در جامعه تغییر كرد تا جایی كه در انتخابات دوره‌های هفتم و هشتم ریاست جمهوری تقریباً سخنی از اسلام به میان نمی‌آمد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که به اعتقاد من علت پیروزی رئیس‌جمهور فعلی در انتخابات نهم و دهم، مطرح کردن شعارهای اولیه انقلاب بود، اظهار داشت: این‌که تا چه اندازه این شعارها آگاهانه بود و یا به عنوان یك تاکتیک سیاسی از آنها استفاده شد، مقوله دیگری است؛ اما مردم آن كاندیدا را احیاگر شعارهای انقلاب و امام(ره) دیدند و به همین دلیل او را انتخاب کردند.

وی ابراز داشت: بنده در همین شهر شاهد بودم بعضی از کسانی که در طول عمرشان در هیچ فعالیت سیاسی شرکت نکرده بودند، در آن دوره از انتخابات شب و روز نمی‌شناختند و حتی از مال و جان خود مایه گذاشتند تا این دولت به پیروزی برسد. در حالی‌که کسی به آنها وعده پول یا مقام نداده بود. چنین كسانی فقط به خاطر شعارهای این دولت این‌گونه فعالیت می‌کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که دولت نهم با اندکی انحراف و دولت دهم با انحراف بیشتر گذشت، ادامه داد: امروز وضع انتخابات ما با سایر دوره‌ها متفاوت است. چون اصلاح‌طلبان با وجود طرفداری برخی افراد از آنها، جایگاه چندانی در جامعه ندارند و كمتر كسی حاضر است كه از دل و جان برای آنها سرمایه گذاری كند. از طرف دیگر نامزدهای متعددی از اصول‌گرایان با تفاوت سلیقه‌های فراوان در میدان حضور پیدا کرده‌اند.

وی با بیان این‌که تعدد نامزدها از یک جهت مثبت و نعمت است، اظهار داشت: در دوره‌های گذشته تعداد كسانی كه حداقل نصاب و صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را داشته باشند، كمتر بود. اما امروز بحمدالله کسانی که بتوانند این پست را بر عهده بگیرند زیاد هستند و این امر هم تعجبی ندارد؛ زیرا افرادی بیش از 30 سال در بخش‌های مختلف این نظام کار کرده و تجربه اندوخته‌اند و حضور این تعداد نامزد ریاست جمهوری نشان می‌دهد که کشورما از حیث داشتن افراد صالح و کارآمد فقیر نیست.

عضو خبرگان رهبری در ادامه افزود: البته تعدد کاندیداهای اصول‌گرا می‌تواند دو مشکل به دنبال داشته باشد: اول آن‌که ممكن است با شکسته شدن رأی اصولگرایان، طرف مقابل دست به تاکتیکی بزند و با توافق بر كاندیدای واحد و جمع كردن همه آراء خود برای یک نفر، قدرت را به دست بگیرد. مشکل دوم این‌که مردم برای انتخاب فرد اصلح از میان كاندیداهای متعدد با تکلیفی دشوار مواجه می‌شوند. البته کسانی که انتخابات را فقط حق خود می‌دانند در این زمینه مشکلی ندارند؛ چون یا از حق خود می‌گذرند و در انتخابات شرکت نمی‌کنند و یا به هر کسی كه شد رأی می‌دهند. اما کسانی که انتخاب اصلح را وظیفه خود می‌دانند، برای بررسی همه نامزدهای موجود و شناختن فرد اصلح کاری بس دشوار در پیش دارند.

وی با تبیین بعضی راهکارها برای جلوگیری از روی کارآمدن ناصالحان اظهار داشت: ایده‌آل‌ترین روش این است که همه افرادی که خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری صالح می‌دانند، با یک‌دیگر توافق كنند و از میان جمع خود یک نفر را به عنوان کاندیدای واحد معرفی کنند؛ در این صورت مردم نیز برای انجام تکلیف خود راحت‌ترند. اما این راهکار عملی نیست و احتمال تحقق چنین فرضی خیلی کم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: البته مطمئنا همه این اختلافات نتیجه بی‌تقوایی نامزدها نیست؛ بلکه ممكن است هر یک از کاندیداها حضور در این عرصه را وظیفه خود بدانند؛ در این صورت کوتاهی کردن در انجام این وظیفه، ترک واجب است و شرعاً اشکال دارد.

وی ادامه داد: در مقابل، اگر كسی شرایط و اوضاع را به گونه‌ای دید که در صورتی كه به میدان بیاید، نه تنها رأی نمی‌آورد، بلکه کار به جایی می‌رسد که فرد دیگری که صلاحیت لازم برای تصدی این پست را ندارد، پیروز انتخابات خواهد بود، بر او واجب شرعی است که کنار برود، تا چنین اتفاقی نیفتد. یعنی هم‌چنان‌كه ممكن است ورود به عرصه انتخابات برای كسی واجب شرعی باشد، ممكن است خروج از این میدان برای دیگران واجب شرعی باشد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که برخی معتقدند نامزدهایی كه رأی کمتری دارند، باید کنار بروند، ابراز داشت: نه موازین شرعی چنین سخنی را تأیید می‌کند و نه در عمل چنین اتفاقی واقع خواهد شد. چون کسی که برای حضور در چنین میدانی احساس تکلیف کرده و خود را اصلح می‌داند، تنها زمانی می‌تواند از این عرصه كناره‌گیری كند که اطمینان پیدا كند با حضور او فردی نااهل بر سرکار می‌آید. از طرف دیگر عملاً توافق بر سر یک نفر حاصل نمی‌شود. در چنین شرایطی افرادی که خود را اصلح می‌دانند، باید خطر منحرفین را گوشزد و شرایط را تبیین كنند تا مردم به سراغ نااهلان نروند.

وی با تاكید بر این‌که نامزدها باید در برآوردهای خود دقت کنند، ادامه داد: گاهی شناختی كه یك فرد از خود به عنوان فرد اصلح دارد، دیگران ندارند و به همین واسطه چنین كسی رأی بالایی نخواهد داشت. لذا افرادی كه قصد ورود به چنین عرصه‌ای را دارند، باید با رصد كردن جریانات، واقع‌بینانه ببینند تا چه میزان احتمال سرکار آمدن نااهلان وجود دارد و اگر به این نتیجه رسیدند که شرایط به گونه‌ای است که كنار رفتن آنها به مصلحت اسلام است و اگر کنار نروند، به ضرر اسلام است، بر چنین كسانی واجب است كه کناره‌گیری کنند.

علامه مصباح افزود: در هیچ شرایطی نباید دعا و توسل به اولیای الهی را فراموش کرد و دائماً باید از خداوند و امام زمان(عج) خواست که آنچه به صلاح اسلام و نظام اسلامی است، رقم بخورد.

وی با یاد‌آوری این‌كه یکی از عوامل موفقیت دولت نهم و دهم دعاها و توسلات افراد متدین و خانواده‌های شهداست، بر این نكته تاكید كرد كه ما نیز نباید هرگز توسل و دعا را فراموش کنیم و در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما برای خدا در همه امور نقشی قایل باشیم، باید بدانیم خداوند به دل کسانی نگاه می‌کند که مخلصانه برای مصلحت اسلام و کشور دعا کرده و در این راه حتی از جان و مال خود هزینه می‌کنند؛ نه کسانی که توجهی به این مسأله ندارند و برای تبلیغات خود از اموالی هزینه می‌كنند که معلوم نیست تصرف در آنها جایز باشد.

گفتنی است این دیدار 16 اردیبهشت ماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

گفتاری در باره امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ایمان به غیب؛ اولین امتحان الهی در مسیر پیروی از اهل‌بیت‌صلوات‌‌الله‌‌علیهم‌‌اجمعین
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
دعای ندبه؛ نجوای عاشقانه منتظران حضرت مهدی (عج)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...