علامه مصباح یزدی: اختلاف‌نظر ما با برخی دوستان، به خاطر انجام وظیفه است

 عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر گاهی با دوستانمان اختلاف‌نظر داریم، به خاطر انجام تكلیف است، یعنی ما فردی را اصلح دانسته، وظیفه خود را حمایت از او می‌دانیم و دیگران چنین نظری ندارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان قم با اشاره به اینكه بین حوزه و دانشگاه حایلی وجود ندارد، افزود: در واقع حوزه و دانشگاه هر دو شاخه یك درخت و دارای اهداف، آرمان‌ها و حتی برخی شیوه‌های یكسان هستند.

حضرت آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به عدم رابطه بین حوزه و دانشگاه در زمان طاغوت اظهار داشت: در زمان طاغوت سیاست بر این بود كه ریشه دین قطع شود، لذا مدارس علمیه خراب شده و یا تغییر كاربری داده شد، لباس روحانیت ممنوع شد، و به حدی علیه روحانیت تبلیغ شد كه امكان ارتباط بین روحانیت و دانشگاه وجود نداشت.

وی افزود: البته قبل از انقلاب معدودی از دانشگاهیان بودند كه به خاطر تربیت دینی خانوادگی اندك ارتباطی با برخی بزرگان روحانی داشتند و از طرف دیگر عده معدودی از روحانیان نیز بودند كه با دانشجویان ارتباط داشتند.

علامه مصباح یزدی افزود: می‌توان گفت علامه شهید مطهری، اولین فردی بود كه این سد را شكست؛ وی كه از اساتید جوان حوزه علمیه بود، با توجه به طرح شبهات در دانشگاه ها، حضور در دانشگاه را بر خود وظیفه دانست و شهیدان مفتح و باهنر نیز در ادامه با دانشگاه ارتباط برقرار كردند. البته نقش شهید بهشتی نیز در استفاده از علوم دینی و دانشگاهی و تربیت نیرو و كادر سازی، در ارتباط بین حوزه و دانشگاه نقش داشت و بدون شك این ارتباط بین روحانیت و دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش داشت.

وی رابطه حوزه و دانشگاه را از بركات انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان كرد: امیدواریم روز به روز این ارتباط قوی‌تر و برای آرمان‌های نظام مقدس اسلامی نافع باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به طرح مسأله وحدت حوزه و دانشگاه بعد از انقلاب خاطر نشان كرد: طبیعی است كه دروس و معارفی كه در هریك از دو نهاد حوزه و دانشگاه تدریس و تحقیق می‌شود، با نهاد دیگر متفاوت باشد، و همین تفاوت موجب تفاوت دستاوردهای آنها با یكدیگر است.

وی با اشاره به اینكه ارتباط و تعامل این دو نهاد سبب پیشرفت می‌شود، اظهار داشت: همكاری حوزه و دانشگاه فقط محدود به مبادله مسائل علمی نیست و برخی از دیگر همكاری‌ها، نتایج سرنوشت سازی برای كشور داشته است. اگر نبود نقش اساتیدی چون شهید مطهری و شهید بهشتی كه هم در حوزه و هم در دانشگاه حضور داشتند، انقلاب به این سرعت به پیروزی نمی‌رسید.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه فرهنگ، همان باورها، ارزش‌ها، و تجلیات آن‌ها در جامعه است، افزود: اختلاف جوامع را باید در اختلاف فرهنگ‌ها جستجو كرد، چون این فرهنگ است كه ماهیت زندگی اجتماعی را شكل می‌دهد.

وی با بیان اینكه بر اساس فرهنگ اسلامی، اسلام تأمین كننده سعادت بشری است، اظهار داشت: جوامع غیر اسلامی به نوعی دارای فرهنگ مشتركی هستند به‌گونه‌ای که ارزش‌های آنها برخاسته از دلخواه مردم است، و توجه سیاستمداران به آرای عمومی برای کسب رأی بیشتر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم هرچه فرهنگ غیر اسلامی پیشرفت كند، انسان پست‌تر می‌شود و هرچه فرهنگ اسلامی پیشرفت كند، انسانیت انسان بیشتر رشد می‌كند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه یكی دیگر از بركات امام خمینی(ره) احیای احكام اجتماعی اسلام بود، اظهار داشت: پیش از انقلاب قاطبه مردم كشور كه مؤمن و متدین بودند، از سیاست و فعالیت‌های اجتماعی بیزار بودند و آن را مغایر با دین می‌دانستند و لذا سیاسی بودن، برچسب ناروایی بود كه حتی اگر مرجع تقلیدی این برچسب را می‌داشت، جایگاه مردمی خود را از دست می‌داد و در عوض كسانی فعالیت‌های اجتماعی را به دست گرفته بودند كه به دین پایبند نبوده، كاملا وابسته و سرسپرده به غرب بودند به گونه‌ای كه حتی گاه برای اینكه فرد بتواند نامزد انتخابات شود، باید مورد تأیید سفیر انگلیس قرار بگیرد.

وی افزود: اما امام خمینی(ره) حضور در صحنه اجتماعی را یك تكلیف شرعی مانند نماز و حتی مهمتر از نماز برشمرد و فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است، لذا در واقع امام خمینی(ره) احیا كننده بخش اعظم احكام اسلامی بود.

علامه مصباح یزدی خاطر نشان كرد: امروز به بركت امام(ره) و شهدا یاد گرفته‌ایم كه دخالت در امور اجتماعی بر ما واجب است و از این بالاتر آنكه اگر به هر دلیلی در انتخابات شركت نكنیم و یا شركت كرده و فرد ناصالحی را انتخاب كنیم كه به مسائل دینی و فرهنگی جامعه توجه ندارد، دربرابر هر نقص و فسادی كه به واسطه این شخص در جامعه ایجاد شود، مسئول خواهیم بود؛ البته خداوند تكلیف به محال نمی‌كند و كسی علم به غیب ندارد و نمی‌داند آینده افراد چه خواهد شد، اما در موقع انتخاب وظیفه دارد كه با تحقیق و بررسی سوابق، كارآمدی و دغدغه دینی نامزدها، اصلح را انتخاب كند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید در انتخابات توجه داشته باشیم كه كلید سرنوشت 70 میلیون نفر را به دست چه كسی می‌دهیم، لذا نباید هم حزبی بودن، هم صنفی یا هم زبان بودن ملاك رأی دادن باشد، بلكه باید نزد خدا حجت شرعی بر رأی خود داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: رئیس‌جمهور باید انقلابی باشد و نه دیپلمات، لذا رهبری نیز فرمودند بنده دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام و حرف خود را صریح می‌گویم، چرا كه اقتضای دیپلماسی برقراری ارتباط به هر نحو ممكن است، لذا هرچند رعایت نزاكت دیپلماسی در مسائلی كه اصول زیر پا قرداده نمی‌شود، اشكالی ندارد، اما نباید با دشمنی كه به خون ما تشنه است، بر سر اصول معامله كنیم و اصول را فدای دیپلماسی نماییم.

وی با انتقاد از كسانی كه دم از سازش می‌زنند، ادامه داد: نهایت ضرری كه سازش نكردن با دشمنان قسم خورده انقلاب به كشور می‌رساند، تحریم و ایجاد مشكلات اقتصادی است، اما موجب عزت و اقتدار كشور شده همان‌طور که امروز دشمنان اذعان دارند كه بسیاری از مسائل مهم بین‌المللی بدون حضور ایران قابل حل نیست.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم مبنی بر اینكه خدا اجازه نمی‌دهد، كافری بر مسلمانان سلطه یابد، اظهار داشت: اگر در جایی كافران بر مسلمانان سلطه دارند، به خاطر كوتاهی ماست.

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: احترام ما به حضرت امام خمینی(ره) به خاطر این است كه اسلام را خوب شناخت و تا پای جان برای احیا و ترویج آن تلاش كرد و امروز هم اگر از كسی حمایت یا با كسی مخالفت می‌كنیم، بر اساس همین مبناست.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه بنده افرادی را می‌شناسم كه در نماز شب خود، رقبای سیاسی خود را به اسم دعا می‌كنند، چرا كه اعتقاد دارند آن فرد اسلام و انقلاب را دوست دارد ولی در تشخیص اشتباه كرده است، افزود: ما همه افراد معتقد به اسلام را دوست داریم و هرگز سر دشمنی با آنها نداریم، اما اگر كسی بخواهد با اسلام دشمنی كند، با شدت مقابله خواهیم كرد.

وی با اشاره به اینكه دشمن ستیزی و به ویژه دشمنی با شیطان اكبر از ویژگی‌های كاندیدای اصلح است، اظهار داشت: رئیس‌جمهور نباید بر اثر ضعف نفس به دنبال معامله گری بر سر اصول و برقراری ارتباط با دشمنان به هر قیمت باشد.

رئیس مؤسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به این‌که باید همه نقاط ضعف و قوت كاندیداها مورد توجه قرار گرفته، با مشخص كردن برآیند آنها، اصلح را برگزید، گفت: اگر گاهی با دوستانمان اختلاف‌نظر داریم، به خاطر انجام تكلیف است، یعنی ما فردی را اصلح دانسته، وظیفه خود را حمایت از او می‌دانیم و دیگران چنین نظری ندارند.

گفتنی است این مراسم 23 اردیبهشت ماه جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...