آیت‌الله مصباح یزدی: طلبگی از اوجب واجبات است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که طلاب با سعادتمندی و هدایت مردم ارتباط دارند، تأکید کرد: طلبگی از مؤکدترین واجبات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی؛ آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی سه شنبه شب دوم مهر ماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س) قم ضمن بزرگداشت ایام هفته دفاع مقدس و تبریک آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه به طلاب سراسر کشور با بیان این‌که در ابتدا تصور ما از طلبگی پرداختن به امری مستحب بود، گفت: گذر زمان و تحصیل علم سبب شد که به وجوب طلبگی برسیم.

وی با بیان این‌که اختلاف دیدگاه در مسأله طلبگی در ابتدا و ادامه تحصیل، اثرات مهمی در زندگی علمی بنده داشته است، ادامه داد: احکام بسیاری از موضوعات در زمان‌های مختلف متفاوت است؛ چه بسیار مستحباتی که در زمان‌های دیگر تبدیل به واجب می‌شوند و صورت‌های دیگر از تبدیل احکام نیز وجود دارد که روشن‌ترین دلیل بر امکان آن‌ها وقوع آن‌ها است.

عضو خبرگان رهبری گفت: بر اساس نیت افراد، ارزش عبادات مختلف است، همانطور که در روایات فراوان به این موضوع اشاره شده است، بطوریکه عبادت افراد گوناگون با عناوین متفاوت چون عبادت تجار، مزدوران و آزادگان یاد شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: حجم کارها تنها عامل در تعیین ارزش امور نیست، بلکه مهم‌ترین عامل، نیت افراد است بگونه‌ای که برخی از افراد کارهای بسیار برجسته‌ای انجام می‌دهند اما از آنجا که نیت آن‌ها تنها خودپسندی و فخر فروشی است کارهای آن‌ها در درگاه الهی ارزشی ندارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که یکی از عوامل مؤثر در تفاوت ارزش عبادات، شناخت است، گفت: معرفت افراد به امور است که سبب می‌شود نیت افراد متفاوت گردد و در نتیجه عمل فردی مقبول درگاه الهی و عمل فردی دیگر مبغوض قرار گیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی سبب نشر سریع ارزش‌ها و عقاید در سراسر کره زمین شده است، و از همین رو تزلزل افکار نیز بسیار زیاد شده است و همگانی شدن تکنولوژی در کنار فراهم آوردن وسائل رفاهی، سبب گسترش فساد نیز در جهان شده است.

 

*تغییرات وظایف طلبگی در حوزه‌های سنتی و جدید

وی ادامه داد: افزایش فرصت‌های ترقی در کنار زمینه‌های سقوط، متفاوت شدن مسئولیت‌های افراد را نیز در پی دارد. امروزه با گسترش هجمه‌های فراوان و هماهنگی دشمنان بر علیه مذهب تشیع، تکالیف طلاب امور دینی با گذشته صدها برابر تغییر کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت‌های محیط‌های طلبگی سنتی و جدید گفت: در گذشته زمینه کار بسیار محدود بود بطوریکه که انتشار مجله مکتب اسلام از کارهای بسیار برجسته و نوآورانه حوزه در قبل از انقلاب بحساب می‌آمد در حالیکه امروزه اینچنین اموری از کارهای ابتدایی شمرده می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شناخت و معرفت به نعمت‌های الهی رابر اساس آیات قرآنی از عوامل شکرگزاری دانست و گفت: شناخت نعمت‌های الهی و تفکر در آنها علاوه بر این‌که سبب قدردان بودن افراد می‌شود، زمینه را برای استفاده بهینه از این نعمت‌ها فراهم می‌آورد و تا این شناخت حاصل نگردد افراد نمی‌توانند وظایف خود را به درستی تشخیص دهند.

عضو خبرگان رهبری گفت: فراهم بودن زمینه کار نعمت بسیار بزرگی است که طلاب امروزی نسبت به گذشته از آن بهره مند هستند از این رو آن‌ها باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی برنامه‌ریزی و کار کنند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به حرکات ناشایست برخی افراد در لعن علنی صحابه تصریح کرد: افرادی که بدون توجه به شرایط حساس و پیچیده زمان حاضر، اقدام به انجام حرکاتی می‌کنند که سبب می‌شود وحدت اسلامی ضربه بخورد در برابر خون تک تک افرادی که در اقصی نقاط جهان بر اثر حرکات افراط گرایانه قربانی می‌شوند مسئول هستند.

وی با بیان روایاتی از پیامبر و ائمه معصومین(ع) مبنی بر مذمت تحصیل به نیت درآمدزایی افزود: طلبگی از مؤکدترین واجبات است، زیرا با هدایت و سعادتمندی افراد در ارتباط است و کار آن‌ها سبب می‌شود که برخی از انسان‌ها از جهنم رهایی یابند.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: رسیدن به وجوب طلبگی علاوه بر این‌که سبب می‌شود طلاب نگاه صحیح‌تری نسبت به وظایف خود داشته باشند، سبب بالا رفتن تحمل آن‌ها در برابر مشکلات می‌شود و آستانه صبر آن‌ها را بالا می‌برد.

 

*خودسازی لازمه طلبگی است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با توصیه طلاب به بالا بردن خلوص نیت در امر طلبگی گفت: ناخالصی و گناهان از موانع جدی موفقیت طلاب در تحصیل هستند و یک طلبه تا از این موانع رهایی نیابد نمی‌تواند به مراتب عالیه علم برسد.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: خودسازی از لوازم ضروری کار طلبگی است و اگر فرد خودساخته نباشد حتی در مراحل عالیه طلبگی نیز ممکن است دچار لغزش شده و از مسیر حق منحرف شود.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...