علامه مصباح یزدی: كارهای خدایی در گرو اسباب مادی نیست

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونه‌های متعددی، بر لزوم اخلاص و انجام كار برای خدا تأكید و اضافه كرد: خدمات بزرگی كه به شیعه شده است، غالبا از سوی افرادی صورت گرفته كه كمترین امكانات را در اختیار داشته، اما اخلاص زیادی داشته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای گروه تاریخ این مؤسسه با اشاره به اینكه متأسفانه در تمام رشته‌های علوم انسانی كه به نحوی با دین ارتباط دارند، عقب ماندگی‌های زیادی وجود دارد، اظهار داشت: حتی در فقه و اصول كه كشور ما سرآمد همه كشورهای اسلامی است و در حوزه علمیه تا حد زیادی به آن بها داده شده است، هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم كه به همه نیازهای فقهی پاسخ قاطع و كامل داده شده باشد و هنوز نیاز به كار و تلاش بیشتری دارد، چه برسد به رشته‌هایی كه كمتر در آن كار شده است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه سابقا هیچ درس یا رشته رسمی به نام تاریخ در حوزه‌های علمیه وجود نداشت، اظهار داشت: به بركت انقلاب اسلامی، در حوزه‌ها به تاریخ بیشتر توجه شده است، اما هنوز تا نقطه آرمانی فاصله بسیار زیادی وجود دارد، چراكه تاریخ دارای بخش‌های مختلفی است كه هر یك می‌تواند رشته‌ای جداگانه یا حتی دانشكده خاص خودش را داشته باشد.

وی با اشاره به اینكه به طور قطع یكی از وظایف اولیه، تحقیق درباره تاریخ تشیع است، ادامه داد: متأسفانه در دهه‌های اخیر به خاطر فقری كه در متون تاریخی شیعه وجود داشته، گاه برای فهم تاریخ شیعه، از منابع غربی و تحقیقات مستشرقین استفاده شده است كه این مایه شرمندگی است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه بعد از انقلاب در حوزه‌های علمیه به تاریخ بیشتر توجه شده اظهار داشت: با توجه به عنایت خداوند متعال بر حوزه‌ها، امید می‌رود كه در آینده نزدیك بتوانیم شاهد تحقیقات گسترده و ارزنده در زمینه تاریخ باشیم. همانگونه 30 سال پیش، هرگز پیشرفت‌های امروز قابل تصور هم نبود.

وی با اشاره به لزوم توجه و توسل به امام عصر(عج) و استمداد از ایشان گفت: رمز موفقیت این است كه بدانیم در چه دستگاهی و برای چه كسی خدمت می‌كنیم كه در این صورت توجه آن حضرت نیز هرگز از ما قطع نخواهد شد.

آیت‌الله مصباح با اشاره به كمبودها در زمینه تاریخ اظهار داشت: كمبودها فراتر از چیزی است كه ما تصور می‌كنیم و وقتی انسان وارد شد و تحقیقاتی را انجام داد، متوجه می‌شود كمبودها بسیار زیادتر از تصور او بوده است. اما باید توجه داشت قرار نیست كسی از آسمان نازل شود و همه این كمبودها را برطرف كند، و از آنجا كه مربوط به دین است، قاعدتا باید علما و حوزه مسئولیت این كار را بر عهده بگیرند و لذا خودمان باید با احساس مسئولیت، اولا جایگاه خود و وظیفه خود را بشناسیم و در مرحله بعد با توكل بر خدا و توسل به اولیای الهی در این راه تلاش كنیم.

وی با بیان اینكه باید ارزش عمرخود را بدانیم، افزود: هرچند كار سخت است، اما بن‌بست ندارد، به شرط اینكه راه را بشناسیم و باور داشته باشیم كه كلید مشكلات به دست خداست.

وی با تقدیر و تشكر از زحمات شایسته گروه تاریخ به ویژه در خصوص كتاب مقتل جامع سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: هرچند كار انسانی همواره با اشكالاتی رو به‌رو بوده است، اما تاكنون بنده هیچ اشكال اساسی از این كتاب از كسی نشنیده‌ام.

علامه مصباح یزدی در ادامه سخنانش خاطر نشان كرد: وظیفه اولیه ما، تحقیق درباره تشیع است و امروز گروه‌های متعددی احساس كرده‌اند كه باید در زمینه شیعه بیشتر كار كرد، از مراجع گرفته تا مراكز و گروه‌های دیگر. لذا توصیه من این است كه با توجه به كمبودی كه در سرمایه، امكانات و عمر داریم، به برنامه‌های گروه‌های دیگر نیز توجه شود تا از موازی‌كاری مصون بمانیم، ولو اینكه بدانیم ما در زمینه‌ای كه گروه دیگر مشغول كار است، بهتر از او كار خواهیم كرد. لذا بهتر است باگروه‌ها و مراكز دیگر مرتبط بوده و در جریان برنامه‌های آنها باشید.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به كمبود بودجه به ویژه در سالهای اخیر افزود: به طور طبیعی هزینه‌ها هرسال افزایش می‌یابد، اما از طرفی بودجه كم شده است و از طرف دیگر حتی بودجه مصوب هم به صورت كامل قابل دریافت نیست. اما تجربه نشان داده است كه كارهای خدایی در گرو اسباب مادی نیست.

وی با اشاره به نمونه‌های متعددی، بر لزوم اخلاص و انجام كار برای خدا تأكید و اضافه كرد: خدمات بزرگی كه به شیعه شده است، غالبا از سوی افرادی صورت گرفته كه كمترین امكانات را در اختیار داشته، اما اخلاص زیادی داشته‌اند.

گفتنی است این مراسم دوشنبه 22 مهرماه در محل سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...