علامه مصباح: بی‌جا نیست كه عده‌ای خاك مرقد امام(ره) را به عنوان تبرك می‌برند

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه در امام یك اراده و همتی برای بندگی و اخلاص بود كه در مقام مسابقه با دیگران از همگان جلوتر بود وخداوند چیزی به او عطا كرد كه سبب افتخاری برای او شد و ما چنین افتخاری را در دیگران سراغ نداریم. به بركت امام(ره) میلیون‌ها انسان هدایت شده و كمال یافته‌اند، و ایشان در همین دنیا نیز عزتی مثال‌زدنی برای كشور ایجاد كرد و به جائی رسید كه امروز خاك مرقدش را برای تبرك می‌برند و بیجا هم نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه سراسر كشور، این دیدار را بسیار مسرت آمیز خواند و ادامه داد: اگر كسی زمان رژیم پهلوی را دیده و محرومیت‌های تحمیلی بر روحانیت را شاهد بوده باشد، ارزش چنین مجالسی را بیشتر درك كرده و متوجه می‌شود كه خداوند متعال به بركت رهبری‌های امام راحل(ره) و فداكاری‌های یاران ایشان چه نعمتی را به مسلمانان و روحانیت عطا كرده است.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: انسان همواره میل به تعالی و پیشرفت دارد، و به همین دلیل غالبا افراد دوست دارند از دیگران ممتاز شوند و برتر باشند و اگر در گروهی هستند، گروه آنها برتر باشد و اگر در كشوری هستند، تیم كشورشان برتر از دیگران باشد.

وی با اشاره به ویژگی فطری كمال جویی، اصل وجود آن را مطلوب دانست و افزود: اگر انگیزه پیشرفت نبود، هرگز كسی در صدد كسب كمالات جدید نبود و تا كنون این پیشرفت‌ها در عرصه‌های گوناگون رخ نداده بود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه هرچه انسان رشد كند و به مرحله بالاتری برسد، كمال طلبی او نیز بالاتر می‌رود، اظهار داشت: لذا بچه‌ها دوست دارند وسایل بازی شان از دوستانشان بیشتر و بهتر باشد، وقتی رشد بیشتری كردند دوست دارند نسبت به دیگران دارای علم بیشتری باشند و همینطور در مراحل بالاتر دوست دارند موقعیت، ثروت و قدرت بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

وی با اشاره به این سئوال كه آیا هر گونه پیشرفت و كمال خواهی مطلوب است یا خیر اظهار داشت: اكثریت انسانها به دنبال برتری‌هایی هستند كه به نحوی با مادیات ارتباط دارد. لذا مثلا افرادی كه دارای همت بالاتری هستند نهایتا به فكر تصرف و تسخیر كرات و سیاره‌های دیگر هستند كه همه آنها محدود در عالم ماده هستند.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: انسان به قدری به دنبال كمال طلبی و پیشرفت است كه حتی اگر خود نتواند از نظر علم، ثروت، پست، مقام، سیاست و... پیشرفت كند و امتیازاتی را كسب كند، دوست دارد یك نحوه ارتباطی با كسانی برقرار كنند كه این پیشرفت‌ها را دارند.

وی با تأكید بر این مسأله كه بیشتر پیشرفت‌ها مربوط به مادیات بوده، كمال طلبی‌ها غالبا در مادیات منحصر می‌شود، افزود: انسان هرگز از پیشرفت در مادیات اشباع نمی‌شود، بلکه تنها زمانی اشباع می‌شود كه به یك منبع قدرت و کمال بی‌نهایت متصل شود. لذا چون خداوند این كمال بی‌نهایت را برای ما می‌خواهد، این میل به كمال را در ما قرار داده است كه اشباع نمی‌شود.

علامه مصباح یزدی خاطر نشان كرد: البته افراد معدودی مانند پیامبران بوده اند كه مردم را به سمت كمال بی‌نهایت كه ورای مادیات است، فراخواندند و افتخار را نه در پیشرفت‌های مادی و ارتباط با قدرتمندان در امور مادی، بلكه در ارتباط باخدای متعال می‌دانستند.

وی با اشاره به اینكه گاهی انسان حاضر است برای برقراری ارتباط و دیدار با فردی مشهور، قدرتمند یا مهم مقدمات آن را فراهم كرده وحتی هزینه‌هایی نیز پرداخت كند، ادامه داد: انسان می‌تواند بدون كوچكترین هزینه‌ای و در هر زمان و مكانی با بالاترین مقام و قدرت بی‌نهایت ارتباط برقرار كند.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: با اشاره به آیاتی از قرآن كریم، كمال جویی را امری فطری دانست و خاطرنشان كرد: اگر قرار است انسان به دنبال برتری نسبت به دیگران باشد، باید سعی كند تا در ارتباط با خداوند متعال به دنبال رقابت و برتری باشد.

وی با اشاره به اینكه بین میلیاردها‌ انسان افراد معدودی هستند كه با اتصال به این قدرت بی‌نهایت در دنیا تأثیرگذار باشند، ادامه داد: امام از بدو تولد امام و آیت‌الله نبود، بلكه طلبه ساده‌ای بود و درس می‌خواند و بعد از اجتهاد و تدریس نیز، شاید حدود20 شاگرد داشت، در حالی كه بسیاری از اساتید، شاگردان بسیار بیشتری داشتند، اما در او یك اراده و همتی برای بندگی و اخلاص بود كه در مقام مسابقه با دیگران از همگان جلوتر بود وخداوند چیزی به او عطا كرد كه سبب افتخاری برای او شد و ما چنین افتخاری را در دیگران سراغ نداریم.

وی با اشاره به اینكه به بركت امام(ره) میلیون‌ها انسان هدایت شده و كمال یافته‌اند، ادامه داد: ایشان در همین دنیا نیز عزتی مثال زدنی برای كشور ایجاد كرد و به جائی رسید كه امروز خاك مرقدش را برای تبرك می‌برند و بیجا هم نیست.

این استاد تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینكه خدا در درون انسان استعدادی آفریده كه اگر از آن آگاه شود و درست بهره برداری كند، قابل محاسبه با اعداد و ارقام نیست ادامه داد: هركس به میزان همت خود می‌تواند از این ظرفیت استفاده كند، اما به شرط اینكه این ظرفیت را بشناسد و برتری ارتباط با خدا را بر امكانات مادی درك كند و همت كند تا از تعلقات مادی بكاهد تا جایی برای تعلقات معنوی پیدا شود.

علامه مصباح یزدی افزود: همانگونه که تا زمانی كه تعلق به اسباب بازی‌های بچه گانه وجود دارد، مسأله پست و مقام و مانند آنها مطرح نیست، و انسان وقتی اهمیت پست و مقام را درك می‌كند كه کمی رشد كند و وارد مرحله بالاتری شود، تا در مرحله مادیات هستیم و رشد نکرده‌ایم، اهمیت ارتباط با قدرت الهی را نمی‌فهمیم مگر اینكه به مرحله بالاتری برویم و از تعلق به مادیات بكاهیم.

وی خطاب به طلاب خاطر نشان كرد: این نعمت بزرگی است كه در بین میلیاردها انسان روی زمین، تنها امثال شما با این حرف‌ها و سخنان و تفكرات سروكار دارید و افراد دیگر در فكر پیشرفت‌های مادی و نهایتا فتح سیاره مریخ هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: همه كمالات مادی كالبدی است كه روح آن معنویت است، و بدون این روح، كاخ كمالات فرو می‌ریزد. لذا علم، تكنولوژی و سایر پیشرفت‌ها كالبدی بی‌جان است و تا روح معنوی در آن دمیده نشود، ارزشی نخواهد داشت.

وی در پایان خطاب به طلاب اظهار داشت: امروز كلید تسخیر روح معنوی و به كاربردن آن در زندگی خودتان و دمیدن آن در زندگی دیگران به دست شماست، چرا كه خداوند متعال نعمت آموختن علوم اهل بیت(ع) را نصیب شما كرده است.

گفتنی است این دیدار در تاریخ 1392/07/27 در اردوگاه ولایت قم برگزار شد.

برای دریافت متن و فایل صوتی این جلسه اینجا را کلیک کنید!