ضروت توجه به تقویت روح بندگی و اطاعت از خداوند، الگوگیری از سیره و رفتار شهدا و انتقال فرهنگ شهدا به نسل‌های آینده انقلاب از امور لازم در یادواره‌های شهداست

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «اتقوا فراسة المؤمن فانه ینظر بنور الله» گفت: مصداق کامل این حدیث امام راحل و جانشین شایسته ایشان است که به تحصیلات خود نمی‌نازند و اتکایشان به خداوند است، این‌ها با خدا ارتباط برقرار می‌کنند و خداوند نیز نورانیتی به آن‌ها می‌دهد که برای دیگران قابل فهم نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی،  ایشان در دیدار با مسئولان کمیته‌های ستاد بزرگداشت یادواره سرلشکر شهید زین‌الدین و شش هزار شهید استان قم، با اشاره به برخی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی گفت: این نهضت به رهبری یک روحانی به وجود آمد که سابقه فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی نداشت و فقط در مکتب اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم درس‌خوانده و از فرمایشات ایشان استفاده کرده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موضع‌گیری‌های برخی از سیاستمداران و کارشناسان نسبت به عملکرد رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری، خاطر نشان کرد: همین سیاستمداران و کارشناسان نظامی و اقتصادی در عرصه‌های حساس دست به دامان حضرت امام می‌شدند و از ایشان استمداد می‌جستند.

ایشان با اشاره به روایت «اتقوا فراسة المؤمن فانه ینظر بنور الله» گفت: مصداق کامل این حدیث امام راحل و جانشین شایسته ایشان است که به تحصیلات خود نمی‌نازند و اتکایشان به خداوند است، این‌ها با خدا ارتباط برقرار می‌کنند و خداوند نیز نورانیتی به آن‌ها می‌دهد که برای دیگران قابل فهم نیست.

وی ادامه داد: البته این نورانیت مراتبی دارد؛ پیامبر و ائمه صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین در اوج هستند و هر کس به هر اندازه شباهت به ائمه داشته باشد مراتبی از آن را دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم متابعت رهبری گفت: نباید فریب مدارک و تحصیلات خود را بخوریم. این‌گونه مسایل اگر چه مورد نیاز است ولی ارتباط با خدایی که همه چیز در ید قدرت اوست از این‌امور مهم‌تر است.

علامه مصباح یزدی گفت: اظهار ارادت و قدردانی از شهدا یک نوع عاطفه دینی و مقدس است، اما کافی نیست. باید عقلمان را نیز از این آبشخور سیراب کنیم و از چراغ عقل و شرع برای تکمیل این عاطفه استفاده کنیم.

وی برگزاری مجالس چه درباره حضرت سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه و چه شهدای انقلاب را کافی ندانست و گفت: آن‌چه مهم است زنده نگاه‌داشتن فرهنگ شهادت طلبی و فداکاری در راه خداست.

استاد علوم قرآنی و فلسفه حوزه علمیه قم، مرحله بعدی پس از برگزاری یادواره‌ها را الگوگرفتن و استفاده از رفتار و سیره شهیدان برای زندگی دانست و گفت: بکوشیم روحیه شهادت‌طلبی، فرهنگ شهادت و اطاعت خدا و بندگی او را در خودمان تقویت کنیم.

وی برگزاری یادواره‌ها را خدمتی در راستای یادآوری شهدا دانست و گفت: خدمت به شهدا رفتن راه‌ آن‌ها و زنده نگاه‌داشتن  فرهنگ آن‌هاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری وظیفه سوم را انتقال فرهنگ شهدا به نسل‌های آینده انقلاب دانست و گفت: جوانان ما تحت تأثیر عوامل فرهنگی شیطانی هستند و ما باید در مقابل همه این عوامل جبهه حق را تقویت کنیم.

وی با اشاره به برخی از معضلات فرهنگی جامعه و با استفاده از آیه ششم سوره تحریم، خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم فقط به وظیفه شخصی خودمان اکتفا کنیم، باید نسل آینده به دست ما ساخته شود و باید فکری برای مسایل فرهنگی آینده کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم، فعالیت‌های گروهی را در مسایل فرهنگی بسیار کارساز دانست و گفت: تأثیر فعالیت‌های گروهی در مسایل فرهنگی اعم از امربه‌معروف و نهی از منکر و امثال آن‌ بسیار بیشتر از فعالیت‌های فردی است. اگر برای رفع معضلات فرهنگی بیندیشیم، ارداه کنیم، و احساس مسئولیت بکنیم، به نصرت الهی راه آن‌ را پیدا می‌‌کنیم.

گفتنی است این دیدار روز یک‌شنبه 26 آبان‌ماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.