علامه مصباح یزدی: اصلی‌ترین مسأله فرهنگی كشور، ولایت فقیه است

عضو مجلس خبرگان رهبری اصلی‌ترین مسأله فرهنگی كشور را ولایت فقیه دانست، و خاطر نشان كرد: درست است كه مسائلی مانند امر به معروف و نهی از منكر بسیار مهم است، اما اگر مسئولانی این قبیل امور را باور نداشته باشند، فایده‌ای بر تصویب قانون در این زمینه مترتب نخواهد شد و حتی ممكن است گفته شود شرایط اجرای این احكام دینی وجود ندارد. نمونه بارز چنین مسایلی، اقتصاد و بانكداری بدون رباست؛ كه كمتر اقتصاددانی در كشور اسلامی ایران می‌توان یافت كه معتقد باشد بدون ربا می‌توان اقتصاد و بانكداری را اداره كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه خدا را شاكریم كه ما را در زمان و مكانی قرار داد كه پرچم اسلام در كشور امام زمان(عج) به اهتزاز در آمده و در رأس كشور نیز كسی قرار گرفته كه لیاقت نیابت امام زمان(عج) را بهتر از همه كسانی كه می‌شناسیم داراست، اظهار داشت: از طرفی نیز خداوند نعمت وجود افراد متعهد، كاردان و دلسوز اسلام را به ما داده كه كمابیش در بخش‌های مختلف كشور كار می كنند.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه در این دوره مجلس نیز كارهای خوبی صورت گرفته است خاطر نشان كرد: طبیعی است كه باید با فكر و مشورت با یكدیگر در مسیر تقنین، امور فرهنگی مهم را در نظر گرفت؛ اما همیشه نمی‌توان از كار خود انتظار نتیجه ایده‌آل داشت، چرا كه بعد از كار و تلاش فراوان كارشناسان در كمیسیون، باید در صحن علنی مجلس هم مطرح شود و معلوم نیست كه رأی بیاورد یا نه، و حتی اگر رأی بیاورد و تصویب شود و به صورت قانون هم ابلاغ شود، معلوم نیست كه به آن عمل شود زیرا در واقع خواست دولت‌ها در عمل به آن قانون تأثیر دارد.

وی با اشاره به لزوم اولویت‌بندی مسائل بر اساس نیازهای جامعه و اهمیت امور ابراز داشت: گاهی وقت و نیروی بسیاری برای بحث، تحقیقات میدانی و ... در باره موضوعی صرف می‌شود، اما آن موضوع در میان مشكلات مملكت در اولویت نبوده و اگر این نیروها و تلاش‌ها در جهت دیگری صرف شده بود، اهمیتش در پیشرفت نظام اسلامی و برآورده شدن نیازها بیشتر بود.

علامه مصباح یزدی ضمن پیشنهاد تشكیل گروه مشتركی از اعضای كمیسیون‌های مجلس كه در مسأله فرهنگی دخیل هستند با دلسوزان فرهنگی داخل و خارج از مجلس و همچنین برخی مسئولین دستگاه‌های فرهنگی اظهار داشت: اگر بتوان با تشكیل چنین گروهی، طرح كلانی برای مسائل فرهنگی كشور تهیه كرد كه در آن نقطه ایده‌آلی به عنوان هدف در نظر گرفته شود و در كنار آن با توجه به واقعیتها و شرایط موجود كشور برنامه‌هایی در چند مرحله برای رسیدن به آن آرمان ترسیم شود، كار به جایی خواهد بود. روشن است كه این طرح كلان باید فراتراز قانونگذاری در مجلس و مقدم بر آن باشد.

استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به اظهار نظر بعضی شخصیتها در باره حكومت دینی و ولایت فقیه خاطر نشان كرد: با تحلیل دقیق بعضی از این گفته‌ها به نتایج هشداردهنده‌ای می‌رسیم؛ زیرا این افراد ولایت فقیه را همان ولایت فقه و فقه را فقه پویا می دانند و فقه پویا را فقهی عنوان می كنند كه انعطاف داشته باشد و بتواند همراه با نوسانات جامعه تغییر كند و در جامعه پیاده شود. این افراد حكومت دینی را چنین تفسیر می‌كنند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه این تفسیر به دموكراسی غربی می‌انجامد، افزود: طبق این بیان ممكن است برداشتهای مختلفی از فقه (كه از نظر چنین كسانی پویا تعریف شده) وجود داشته باشد؛ اما طبیعتاً برداشتی مقدم می‌شود كه اكثریت آن را قبول داشته باشند و این همان دموكراسی غربی است كه با عنوان حكومت دینی عنوان می‌شود. در این میان آنچه اصلاً به آن توجه نمی‌شود این مساله است كه اسلام احكام ثابتی دارد و می‌توان فهم صحیحی از اسلام داشت كه با استناد به ادله قابل اثبات است و برداشتهای دیگر را تخطئه می‌كند.

وی با اشاره به نمونه‌های دیگری از مشكلات و مسایل فرهنگی ابراز داشت: بعضی از كتابهای درسی كه در دانشكده‌های علوم سیاسی كشور تدریس می‌شود، تحت تأثیرافكار نظریه‌پردازانی است كه حكومت به وجود آمده در ایران بعد از انقلاب را نوعی دیكتاتوری فقها می‌دانند!

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در دوره اصلاحات تدریجاً كار به جایی رسید كه سخن‌گفتن از اختیارات ولی فقیه ناشی از تفكرات فاشیستی دانسته می‌شد، ادامه داد: در آن مقطع حوزه دین و حوزه اجتماع و كشورداری كاملاً از هم جدا قلمداد می‌شد و حتی گفته شد اگر دین در برابر آزادی قرار بگیرد، گور خودش را كنده است!

وی ضمن اشاره به بعضی دیگر از معضلات فرهنگی افزود: آیا همه مسئولان كشور واقعاً نظام اسلامی را باور دارند، یا خیر؟ اگر چنین باوری دارند، پس باید احكام اسلامی در كشور پیاده شود. آیا همه باور دارند كه حكومت باید به دست ولی فقیه باشد، یا معتقدند به دست هر كسی میتواند باشد و حكومت ما ولایت فقه است، نه فقیه؟

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه برخی دم از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری میزنند تا رضایت مردم را كسب كنند، اما در دل اعتقادی به آن ندارند، اظهار داشت: اگر مسأله‌ای كه ستون فقرات نظام اسلامی است، بعد از سی و پنج سال برای مسئولان حل نشده باشد، چگونه می‌توان در زمینه اجرای همه قوانین فرهنگی از آنها انتظار داشت؟

وی اصلی‌ترین مسأله فرهنگی كشور را ولایت فقیه دانست، و خاطر نشان كرد: درست است كه مسائلی مانند امر به معروف و نهی از منكر بسیار مهم است، اما اگر مسئولانی این قبیل امور را باور نداشته باشند، فایده‌ای بر تصویب قانون در این زمینه مترتب نخواهد شد و حتی ممكن است گفته شود شرایط اجرای این احكام دینی وجود ندارد. نمونه بارز چنین مسایلی، اقتصاد و بانكداری بدون رباست؛ كه كمتر اقتصاددانی در كشور اسلامی ایران می‌توان یافت كه معتقد باشد بدون ربا می‌توان اقتصاد و بانكداری را اداره كرد.

وی طرح مسائل غیر فرهنگی در كتب درسی، بازی‌های رایانه‌ای و... را یادآور شد و افزود: گرچه پرداختن به این گونه مسائل فرهنگی هم واجب است؛ ولی گاهی واجبات هم با یكدیگر تزاحم پیدا می‌كنند و باید اولویت‌ها را در نظر گرفت و ریشه‌ای فكر كرد.

علامه مصباح یزدی افزود: حتی در صورتی كه با كار و تلاش و تحقیقات فراوان، كتابهای درسی دانشگاهها به بهترین وجه و با استدلال متقن و قوی بر اساس آموزه‌های دینی تدوین شود، اگر استادی كه چنین كتابی را تدریس می‌كند، محتوای آن را باور نداشته باشد، اثرگذار نخواهد بود؛ چون تدریس چنین متنی را دستوری و اجباری عنوان می‌كند. بنا بر این در طرح كلان فرهنگی باید اساتید نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینكه كارهای با اهمیت ریشه‌ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: هرچند كارهای فرهنگی ریشه‌ای زمانبر، دشوار و بلند مدت است، اما بالاخره یك روز باید آنها را شروع كرد. ضمن اینكه نباید به انجام وظایفی كه مجلس یا شغل ما ایجاب می‌كند، بسنده كنیم؛ زیرا ما علاوه بر مردم، در مقابل خدا هم باید پاسخگو باشیم، و بر همین اساس باید در حد توان تلاش كنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصلی‌ترین عنصر انقلاب، بلكه روح انقلاب را فرهنگ عنوان كرد، و افزود: هر چند در طول این سی و پنج سال تلاش‌های پراكنده‌ای در زمینه فرهنگی صورت گرفته است، اما كامل، منسجم، مرحله به مرحله، طبق یك نقشه راه و همراه با تربیت نیرو نبوده و ما هیچ عذری در مقابل خدا به خاطر كوتاهی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینكه برخی گمان می‌كنند با حضور چند روحانی در نهادها، اسلامی شدن تحقق می‌یابد، افزود: باید فكر انقلابی و اسلامی در نگاه و تفكر مردم جاری شود. البته باید اذعان كنیم كه متأسفانه حتی بعد از گذشت سی و پنج سال، هنوز تعداد كافی روحانی برای امور ضروری نیز نداریم، چه برسد به امور دیگر.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با تاكید بر لزوم كاركردن برای خدا افزود: فقط نباید از دولت و مسئولان توقع انجام كاری داشت؛ بلكه ما باید نه به عنوان نماینده مجلس و كارمند و...، بلكه به عنوان مسئول در برابر خدا علاوه بر وظایف قانونی، به تكالیف خود در برابر خدا نیز عمل كنیم.

گفتنی است دیدار اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با علامه مصباح یزدی، 4 آذرماه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...