علامه مصباح یزدی: مهمترین وظیفه ما در قبال شهدا، حفظ فرهنگ شهادت‌طلبی است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینكه اگر فرهنگ شهادت‌طلبی و علاقه جوانان به شهادت نبود، امروز از اسلام چیزی برای ما باقی نمانده بود، اظهار داشت: صد البته كه همه این‌ها به بركت عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) و محبت اهل بیت(ع) نصیب ما شده است، اما كسی كه این فرهنگ را زنده كرد و زمینه بهره برداری بیشتر از این میراث اهل بیت(ع) را فراهم كرد، امام خمینی(ره) بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پنجمین همایش پیشگامان بصیرت و مدافعان ولایت كه با حضور خانواده‌های شهدا برگزار شد، خاطر نشان كرد: محور مسأله شهادت، باوری است كه در همه مسلمانان و حتی همه ادیان الهی وجود دارد و این باور دارای مراتبی است. 

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: از عجایب است كه عده‌ای دارای باور و اعتقاد مشترك هستند، اما تأثیر آن در اعمالشان متفاوت است كه البته این تفاوت نشان دهنده تفاوت در قوت اعتقاد و باور افراد است و ربطی به سن، جنسیت و صنف ندارد.

وی افزود: اعتقاد مشترك ما این است كه زندگی در این دنیا مقدمه‌ای است برای زندگی اصلی و درواقع یك دوران جنینی است كه بعد از آن، برای زندگی اصلی متولد می‌شویم. لذا باید خود را برای زندگی اصلی آماده كنیم و هرقدر در این زمینه كوتاهی كنیم، به همان اندازه پشیمان خواهیم شد. این اعتقاد در همه ما مشترك است. اما برخی در همه لحظات زندگی در فكر آخرت هستند و آرامش خود را در این دنیا نمی‌دانند و به هیچ چیزی در این دنیا دل نمی‌بندند و در مقابل، برخی دیگر در روز حتی یكبار هم به یاد آن زندگی نمی‌افتند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به خاطراتی از شهدا گفت: اگر به چشم خودمان این اشتیاق به شهادت را ندیده بودیم، باور آن برایمان ممكن نبود. حتی امروز یاد آنها سبب دور شدن شیطان از انسان می‌شود وبه انسان آرامش می‌دهد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم، جایگاه شهدا در نزد خدا را یادآور شد و اظهار داشت: نه تنها خداوند اجازه نداده است كه به شهدا، واژه مرده اطلاق شود، حتی گمان اینكه شهدا، مرده باشد را نیز روا نمی‌داند.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: خانواده‌های شهدا به ویژه پدر و مادر ایشان نقش مهمی در تربیت این افراد و بعد حفظ آثار و بهره برداری از نیات و اعمالشان دارند و در جامعه ما موجب بركت هستند.

علامه مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اما وظیفه مهمتری كه همه ما در قبال شهدا داریم، حفظ فرهنگ شهادت‌طلبی است كه به بركت انقلاب به تدریج در جامعه ما نهادینه شده است. این فرهنگ به بركت خون شهدا به ما رسیده و البته شیاطین نیز با تمام توان خود در جهت زدودن این فرهنگ تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: حتی تلاش‌هایی برای تشكیك در امر دفاع مقدس و شهادت‌طلبی جوانان از سوی شخصیت‌های معروفی صورت گرفت كه انسان باور نمی‌كرد چنین افرادی ابزار دست شیطان شوند. مثلا آن‌ها با بیان اینكه " چه كسی قرار است كه جواب خون این جوانان را بدهد" به فرمان امام خمینی(ره) كنایه می‌زدند، غافل از اینكه سرتاپای وجودشان، مرهون همین جوانهای شهادت‌طلب است و از بركت همان جوانان است كه نفس می‌كشند و حتی می‌توان گفت ایمان آنها هم مرهون خون شهداست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینكه اگر این فرهنگ و علاقه جوانان به شهادت نبود، امروز از اسلام چیزی برای ما باقی نمانده بود، اظهار داشت: صد البته كه همه این‌ها به بركت عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) و محبت اهل بیت(ع) نصیب ما شده است، اما كسی كه این فرهنگ را زنده كرد و زمینه بهره برداری بیشتر از این میراث اهل بیت(ع) را فراهم كرد، امام خمینی(ره) بود.

گفتنی است پنجمین همایش پیشگامان بصیرت و مدافعان ولایت جمعه 13 دی ماه سال‌جاری در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت و متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!