بصیرت عمار و استقامت مالک، نیاز جوانان برای تعالی است

علامه مصباح با اشاره به سفارشات مقام معظم رهبری به دانشجویان تأکید کرد: از نکات مهمی که رهبر انقلاب به جوانان و دانشجویان سفارش کردند، بهره مند بودن از بصیرت عمار گونه و استقامت مالک اشتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آثار علامه مصباح، ایشان در دیدار با مجمع نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور که در تاریخ 22 اسفند 92 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن شکرگزاری به درگاه الهی به جهت وجود پربرکت مقام معظم رهبری، به بیان نظرات ایشان در خصوص دانشجویان پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات والای مقام معظم رهبری، اهتمام به نسل آینده کشور و اهمیت نسبت به بالندگی، رشد فکری، اعتقادی و فرهنگی این جوانان می باشد، و افزود: رهبر انقلاب، رشد اسلام و ایران را مرهون جوانان نسل امروز عنوان می کند و می فرماید؛ به برکت اسلام و انقلاب اسلامی، جوانان ما در سطحی از بینش و اخلاص هستند که نه تنها از جوانان اول انقلاب کم ندارند، بلکه بر آنها پیشی نیز گرفته اند.

علامه مصباح به سفارشات مقام معظم رهبری به دانشجویان اشاره کرده، اظهار داشت: از نکات مهمی که ایشان به جوانان و دانشجویان سفارش کردند، بهره مند بودن از بصیرت عمار گونه و استقامت مالک اشتر است.

ایشان یادآور شد: در میان تمام اصحابی که در رکاب حضرت علی (ع) تربیت شدند از این دو شخصیت نام برده اند و این به خاطر شخصیت ممتاز و ویژگی بارزی است که این دو بزرگوار کسب کردند و کمتر نظیری برای آن دیده شده است.

وی به بیان ویژگی های شخصیتی عمار پرداخت و گفت: عمار از کسانی بود که از سال های اول حضور پیامبر در مدینه به پیامبر ملحق شد، مشرکین والدین او را شکنجه و به شهادت رساندند و عمار تقیه کرد و از دست مشرکین فرار کرد و همیشه به خاطر این تقیه اظهار نگرانی میکرد تا اینکه این نگرانی را با پیامبر (ص) در میان گذاشت و جبرئیل نازل شد و این آیه را خواند: إلا من اُکره و قلبه مطمئنّ بالایمان.

ایشان اضافه کرد: پیامبر در خصوص عمار فرمودند؛ کاش والدین عمار نیز این فقاهت را داشتند و با تقیه در رکاب مسلمانان باقی می ماندند و به شهادت نمی رسیدند.

آیت الله مصباح ادامه داد: در میان اصحاب پیامبر (ص) عمار به تمام حرکات پیامبر دقت می کرد و سعی در عمل نمودن به آن می کرد و به معنای حقیقی خود را تابع و پیرو پیامبر(ص) قرار داده بود تا جایی که پیامبر فرمود؛ خدا عمار را مشمول رحمت خود قرار دهد، او را گروهی سرکش و یاغی به قتل خواهند رساند.

ایشان با بیان اینکه عمار در سن حدود 90 سالگی در جنگ صفین در کنار حضرت علی (ع) حضور داشت و نقش بالایی در آگاهی بخشی به سپاه حضرت ایفا کرد و توسط سپاه معاویه به قتل رسید، یادآور شد: حضور در رکاب حضرت علی(ع) در این سن نشان از شناخت، قدرت تشخیص حق و جان فشانی ایشان در مسیر پیشرفت اسلام دارد و به ما می‌آموزد که انسان نباید در هر سنی از این تکلیف مهم شانه خالی کند.

علامه مصباح در ادامه به ویژگی یکی دیگر از یاران ممتاز حضرت علی (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: مالک اشتر در بسیاری از مکارم اخلاقی و رفتاری ممتاز بود، اصلا به دنبال اظهار تقدس و خود نمایی نبود چنان که در داستان جوانی که هسته خرما به پیشانی او زد، نمایان می باشد.

وی افزود: علامه حلی در کتاب رجال خود درباره مالک اشتر می نویسد؛ برای او همین بس که حضرت علی (ع) بعد از شهادت مالک فرمودند؛ کان لی کما کنت لرسول الله.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در میان صفات برجسته مالک اشتر، مقام معظم رهبری به استقامت ایشان مثال زدند، خاطرنشان کرد: با بررسی صفات ممتاز این بزرگ مرد تاریخ می توان نتیجه گرفت استقامت مالک اشتر زمینه کسب سایر فضایل شد و این صفات ممتاز در استقامت ایشان جلوه می کند.

ایشان در ادامه به بیان برخی از صفات ممتاز این دو یار حضرت علی (ع) پرداخت و یادآور شد: پیرو بودن و تبعیت بی‌چون و چرا از پیامبر (ص) و حضرت (ع) در رفتار این دو شخصیت، جلوه فراوانی دارد.

وی افزود: نمونه این تبعیت را امروز نیز می بینیم که بعضی هنوز هم وقتی عکس امام (ره) را می بینند، می بوسند، و در مقابل، بعضی می گویند ما در فلان قضیه به امام تذکر دادیم و ناراحتند که چرا امام (ره) به آن عمل نکردند!

ایشان ادامه داد: عده ای رهبر می خواهند تا مانند عمار و مالک، تابع محض ایشان باشند و جا پای او قرار دهند و عده ای رهبر می خواهند تا رهبر به حرفشان گوش کند.

علامه مصباح با بیان اینکه مراتب ایمان متفاوت است، به آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم اشاره کرد و یادآور شد: سید حسن نصرالله رهبر حزب الله در خصوص تبعیت از رهبری می گوید: ما منتظر امر مقام معظم رهبری نمی مانیم، بلکه کافی است بفهمیم حضرت آقا چه چیزی دوست دارند تا با تمام وجود در تحقق خواسته ایشان تلاش کنیم، و این نشان تبعیت و پیروی از ولایت است.

ایشان همچنین به سایر صفات مالک اشتر اشاره کرده، اظهار داشت: شجاعت مالک اشتر، اخلاص و شناخت نسبت به دین و ارزش های دینی از دیگر صفات مالک می باشد چنانکه در رجزهای جنگی مالک دیده می شود که می گوید: اهلی فداکم قاتلوا عن دینی، تمام خویشانم به فدای شما! از دین دفاع کنید و برای دین بجنگید.

وی افزود: اخلاص در عمل، دشمن شناسی و اعتقاد به اینکه دشمنان به فکر ریشه کن کردن اسلام هستند، از دیگر صفاتی است که در مالک اشتر نمایان می باشد.

آیت الله مصباح به رشادت های مالک در جنگ صفین و جریان حکمیت اشاره کرد و ادامه داد: در جنگ صفین که جنگ عجیبی بود و جنگ بین نماز خوان ها بود، هر دو گروه به نام اسلام می جنگیدند، آثار عبادت در هر دو طرف ظاهر بود، نماز را به جماعت با فرماندهان خود می خوانند و در حدود صد هزار نفر در این جنگ کشته شدند، حضرت علی (ع) مالک را گریان دید  و فرمود چه چیزی باعث گریه تو شده است، جواب داد: می بینم که اینها به شهادت می رسند و به بهشت می روند و من محروم مانده‌ام، حضرت فرمود: ابشر بخیر.

ایشان ادامه داد: هنگامی که آثار شکست سپاه معاویه نمایان شد و با مکر عمرو عاص قرآن بر سر نیزه کردند، حضرت علی (ع) فرمود: این قراء دست از جنگ کشیدند و کار به جایی کشید که گفتند به مالک بگو برگردد و گرنه تو را هم مانند عثمان می کشیم!

وی تصریح کرد: با اینکه مالک در چند قدمی اتمام جنگ بود به خاطر تبعیت از رهبرش برمی گردد و پیروی خویش را از رهبر خود نشان می دهد.

علامه مصباح با اشاره به اینکه مجموعه این عناصر است که شخصیت مالک را می سازد، تأکید کرد: باید بصیرت داشته باشیم، فریب مذاکرات را نخوریم، بهترین شیوه دشمن قرآن بر سر نیزه کردن است، و ایمان، بصیرت و تقوا است که اگر یک نفر داشته باشد می‌تواند کار یک لشگر را انجام دهد.

برای دریافت صوت و متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!