علامه مصباح: برخی گمان می‌كنند انقلابی بودن به معنای بالارفتن از دیوار، و دیپلمات بودن به معنای عاقل بودن است

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: عده ای ابا ندارند كه برخی از نظرات امام و امور اول انقلاب مانند تسخیر لانه جاسوسی را اشتباه تلقی كنند، چراكه به نظر آنها بالارفتن از دیوار وحشی‌گری است و باید از درب وارد شد كه همان مذاكره است؛ و برای مذاكره هم باید افراد باسواد كه از انگلیس دكترا گرفته‌اند بروند و كنار آنها نشسته و لبخند بزنند و گفتگو كنند و قضیه را فیصله بدهند، چون شعار مرگ دادن اصلا خوب نیست و نشان از بی‌سوادی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار علامه مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست‌وهفتمین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان این مؤسسه با اشاره به تأكیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت مسأله فرهنگ اظهار داشت: فرهنگ در معنای رایج آن شامل مقولاتی مانند آداب و رسوم، موسیقی، هنرها، زبان، آشپزی، و صنایع دستی یک ملت می‌شود که همگی جنبه ملی‌گرایانه و ناسیونالیستی دارد؛ ولی به نظر نمی‌رسد هشدار رهبری مبنی بر غیرقابل جبران‌بودن رخنه در فرهنگ ناظر به رخنه در یكی از امور مذكور باشد، بلكه آنچه مهم است فرهنگ اسلامی است كه در معرض هجوم بیگانگان و شیاطین قرار گرفته است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه انقلاب ما اسلامی است، افزود: مراد از فرهنگ اسلامی نیز نهادینه شدن باورها و ارزش‌های اسلامی در جامعه است به‌گونه‌ای كه به شكل فرهنگ عمومی درآید، و اگر رهبری انقلاب احساس خطر كرده‌اند، خطر مربوط به فرهنگ اسلامی است.

وی با طرح این سؤال كه در جامعه‌ای كه بیش از90 درصد آن مسلمان هستند و باورهای اسلامی را پذیرفته‌اند، چرا باید در آن نسبت به اسلام احساس خطر شود، ادامه داد: از یک طرف، توقع اینكه همه مردم به‌طور یكسان، در باورهای اسلامی كامل باشند و به ارزش‌های اسلامی پیابند باشند، توقعی بیجا و شبیه محال است، زیرا حتی در زمان امیرالمؤمنین (ع) كه نماد عدالت در بین بشریت است، چنین امری محقق نشد و تخلفات و عصیان‌های زیادی صورت می‌گرفت.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از سوی دیگر، صرف انجام فرائضی چون نماز و روزه و عزاداری و نظایر آن‌ها هم برای تحقق فرهنگ اسلامی كافی نیست، خاطرنشان كرد: مگر در زمان شاه چنین اموری انجام نمی‌شد، پس چرا امام(ره) برای اسلام اعلام خطر كرد و نهضت را شروع کرد؟ پس معلوم می‌شود این مقدار نیز كافی نیست.

وی با اشاره به اینكه همه كسانی كه به همراه امام(ره) برای مبارزه با رژیم طاغوت قیام كردند، از عمق دل به باورهای اسلامی و لزوم اجرای احكام اسلام در جامعه اعتقاد نداشتند، خاطرنشان كرد: برخی مانند منافقین (مجاهدین خلق) معتقدند احكام اسلامی تاریخ‌مند است و برای زمانی كه نازل شده بود بسیار خوب بوده است، اما مانند دارویی است كه اگر تاریخ مصرف آن گذشت به فرد ضرر می‌رساند.

آیت‌الله مصباح با اشاره به دو گروه دیگر، خاطرنشان كرد: عده‌ای دیگر معتقدند احكام اسلامی را نمی‌توان در این عصر اجرا كرد و باید تحت عناوین ثانویه و مانند آن عوض یا تعطیل شود، و عده‌ای نیز معتقدند گرچه احكام اسلام ثابت است و باید هم اجرا شود، اما دولت وظیفه‌ای در قبال دین مردم ندارد چراكه وظیفه دولت تأمین امنیت، بهداشت، غذا و نظایر این‌هاست، و متولی مسائل دینی روحانیت است.

وی با اشاره به این‌كه بسیاری از دولتمردان، كمابیش چنین تفكری دارند و حتی بدان تصریح نیز كرده‌اند، خاطرنشان كرد: این برخلاف خط فکری امام و رهبری و پیروان ایشان است که معتقدند باید ارزشهای اسلامی را به هر قیمتی حفظ كرد و در مقابل زیاده‌خواهی‌های دنیا ایستاد، و مشكلات را با توجه به ظرفیت‌های درونی كشور حل كرد و راهكار آن نیز اقتصاد مقاومتی و نظایر آن است،‌ وگرنه در مذاکره چیزی عاید ما نمی‌شود و نتیجه مذاكرات چیزی جر برد- باخت نخواهد بود.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در طرف مقابل، عده‌ای معتقدند این شیوه برخورد صحیح نیست و مانند بالارفتن از دیوار است لذا باید از راه صحیح خودش كه همان دیپلماسی است وارد شد، چراكه بالاخره آنها هم به دنبال منافع اقتصادی خود هستند، و منافع دنیای پیشرفته آنها متوقف بر پیشرفت مرحله‌ای دیگر كشورهاست تا با افزایش توان خرید ما دستاوردهای خود را به ما بفروشند، و لذا اگر با منطق با آنها سخن گفته شود، قضیه فیصله پیدا می‌كند و خصومت‌ها تمام می‌شود.

وی با اشاره به این‌كه بر اساس این نگاه، پیشرفت صرفا به معنای رفاه مادی و چرخیدن چرخ زندگی مردم است، اظهار داشت به نظر این افراد راه رسیدن به پیشرفت، مذاكره كردن با آنها و باادب‌خواندن آنهاست تا در سایه كسب منفعت برای دو طرف توافق برد-برد حاصل شود.

وی با بیان این‌كه ریشه این اختلاف به مبانی فکری و ارزشی برمی‌گردد، افزود: هركس باید خود را بسنجد و ببیند از صبح تا شب دغدغه مادیات را دارد یا رضایت الهی را؛ و هرچند هستند كسانی كه تمام دغدغه‌شان رضایت الهی است، اما می‌توان گفت اكثریت جامعه ما بیشترین نیروی خود را در جهت مادیات صرف می‌كنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن كریم اظهار داشت: در نگاه اسلامی، زندگی در این دنیا در مقایسه با زندگی آخرت اصلا زندگی محسوب نمی‌شود چراكه اصل، آخرت است و لذا سعادت واقعی برای كسانی است كه در راه رسیدن به آن گام برداشته‌اند.

وی با اشاره به این‌كه بسیاری از كسانی كه باید مروج فرهنگ اسلامی در جامعه باشند برعكس عمل می‌كنند، خاطرنشان كرد: حتی گاه برخی از عمامه‌به‌سرها وقتی به مقامی می‌رسند و مثلا در رأس دولت قرار می‌گیرند گویا تغییر ماهیت داده و مواضع آنها تغییر می‌كند و به‌گونه‌ای رفتار می‌كنند كه گویا نه انقلابی شده و نه اسلامی مطرح است و نه احكام اسلامی باید اجرا شود.

عضو خبرگان رهبری افزود: عده ای ابا ندارند كه برخی از نظرات امام و امور اول انقلاب مانند تسخیر لانه جاسوسی را اشتباه تلقی كنند، چراكه به نظر آنها بالارفتن از دیوار وحشی‌گری است و باید از درب وارد شد كه همان مذاكره است؛ و برای مذاكره هم باید افراد باسواد كه از انگلیس دكترا گرفته‌اند بروند و كنار آنها نشسته و لبخند بزنند و گفتگو كنند و قضیه را فیصله بدهند، چون شعار مرگ دادن اصلا خوب نیست و نشان از بی‌سوادی دارد.

وی افزود: تفكرات و سخنان این عده به این معنا است كه امام(ره) اشتباه كرد و اصل انقلاب و جنگ 8 ساله هم اشتباه بوده و باید هرچه زودتر از این مسیر اشتباه توبه كرده و بازگردیم، چراكه همه آنها فقط ضرر مادی به‌دنبال داشته است و جلوی پیشرفت را گرفته است، برخلاف كشوری مانند عربستان كه با كنار آمدن با قدرت‌ها به پیشرفت‌های مادی زیادی رسیده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: به نظر این افراد، کسی كه می‌گوید «من انقلابی هستیم»، لج‌بازی می‌كند و باید بگوید «من دیپلمات هستم»! چراكه انقلابی بودن به معنای بالارفتن از دیوار، و دیپلمات بودن به معنای عاقل بودن و ورود از درب است که مؤدبانه هم هست!

این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: همه این اختلافات ناشی از اختلاف در این عنصر اساسی فرهنگ است كه آیا ما برای شكم آفریده‌ شده‌ایم یا برای تقرب به خدا؟ و آیا این فرهنگ را می‌پذیریم كه خلق شده‌ایم تا در دنیا خوش بگذرانیم، یا آفریده شده‌ایم تا خود را برای آخرت آماده كنیم. اگر این مسأله حل شد بسیاری از اختلافات برطرف خواهد شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!