علامه مصباح: علما جانشینان انبیاء در جامعه هستند

عضو خبرگان رهبری گفت: آن‌چه مهم است نیت ماست. باید ببینیم آیا ما به کار خود نگاه صنفی و شغلی داریم یا وظیفه خود را وظیفه‌ای پیامبرگونه می‌دانیم؟ اگر نگاه، جانشینی انبیاء باشد، هر لحظه زندگی، اجر شهید خواهد داشت؛ البته به شرط این‌که سعی کنیم که سیره ما نیز سیره انبیاء شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در دیدار با جمعی از طلاب سفیران هدایت شهرستان بم، با اشاره به فلسفه راه اندازی مدارس سفیران هدایت، اظهار داشت: عده‌ای وارد حوزه علمیه می‌شدند و تا سال‌ها جذب تحصیل می‌شدند؛ در حالی که جامعه به آن‌ها نیاز داشت و طرح شبهات از سوی دشمنان نیز لزوم افراد آشنا به مسائل دینی را ایجاب می‌کرد، لذا قرار شد تا افرادی دوره کوتاهی را آموزش ببینند تا بتوانند به وظیفه تبلیغی خود عمل کرده و این خلأ را پرکنند.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که بررسی این دوره‌های آموزشی و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن هنوز زود است، ادامه داد: اما همین که عده‌ای داوطلبانه برای آموزش در چنین دوره هایی اقدام کرده اند، جهاد علمی است و می‌توانند خدمات بزرگی را به جامعه ارائه کنند.

وی ادامه داد: شما در بین همه علوم، شناخت حقایق دین و ترویج آن را برگزیده اید و برتری این علم نسبت به علوم دیگر، مانند برتری دین به سایر امور است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم، علمای شیعه را مرزبانان اعتقادی در برابر تهاجمات شیاطین دانست و افزود: البته نوع نگاه افراد به تحصیل و فراگیری علوم دینی و تبلیغ آن نیز ممکن است فرق داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که برخی نگاه صنفی و شغلی به این مسأله دارند، ادامه داد: برخی معتقدند جامعه دارای اصناف مختلفی است که در واقع بر اساس تقسیم کار، هر گروه و صنفی، کاری را در جامعه بر عهده گرفته است، نهاد روحانیت نیز یکی از این صنف هاست که وظیفه تبلیغ دین را در جامعه بر عهده گرفته است؛ البته صنف روحانیت به خاطر حضور در عرصه دین، مقدس است، اما بالاخره صنفی در عرض صنوف دیگر است؛ این یک نوع نگاه است و البته اشکالی هم ندارد.

علامه مصباح یزدی در ادامه افزود: اما بر اساس دیدگاه دیگر، روحانیت ایفا کننده نقش انبیاء در جامعه است و انبیاء یک صنف در کنار سایر صنوف نبوده اند و اصلا نبوت شغل محسوب نمی‌شد.

وی با اشاره به این‌که انبیاء در مقابل زحمت‌هایی که برای هدایت مردم می‌کشیدند، اجر و مزدی طلب نمی‌کردند، خاطر نشان کرد: اتفاقا یکی از عوامل پیشرفت انبیاء همین مسأله بود که در مقابل رسالت خود، از مردم اجر و مزدی نمی‌گرفتند و همین مسأله سبب اعتماد مردم به پیامبران و گرویدن آن‌ها به دین حق بود.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: البته شکی نیست که روحانیون نیز برای زندگی کردن مخارجی دارند و نمی‌توان گفت بدون دریافت هیچ هزینه ای، مشغول تبلیغ شوند؛ لذا در نظام اسلامی برخی مناصب وجود دارند که باید از بیت المال به اندازه نیازشان به آن‌ها پرداخت شود. از جمله این مناصب، منصب قضاوت است. البته بگذریم که در حال حاضر به علت برخی شرایط، قضات دارای حقوق ثابتی هستند، اما علی القاعده باید نیاز آن‌ها در نظر گرفته شود و به اندازه نیاز به آن‌ها اعطا شود و نباید میزان تحصیلات، سابقه کار و نظایر آن در افزایش یا کاهش حقوق آن‌ها تأثیر داشته باشد.

وی افزود: افرادی که قرار است به جای انبیاء در جامعه، به مردم خدمت کنند نیز چنین هستند که باید بر اساس نیاز زندگی‌شان، تأمین شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که این دو نوع نگاه در رفتار آدمی تأثیرگذار است، خاطر نشان کرد: اگر نگاه فرد به روحانیت، صنفی باشد، به طور طبیعی آدمی در آن به دنبال بازاریابی است و جایی را برای تبلیغ و خدمت انتخاب می‌کند که استقبال و احترام مردم بیشتر باشد؛ البته چنین نگاهی عیبی ندارد، اما از نظر اجر نزد خداوند، بسیار با نگاه دیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: اما اگر فردی خود را جانشین انبیاء بداند، به دنبال این است که ببیند کجا حضور وی بیشتر مورد نیاز است و مردم به هدایت او نیاز بیشتری دارند، ولو این‌که از او استقبالی هم نشود. چرا که انبیاء می‌خواستند مردم را هدایت کنند، ولو آن که مورد احترام و استقبال نباشند. حتی پیامبر اکرم (ص) نیز در جامعه‌ای مبعوث شدند که در آن زمان، از لحاظ فرهنگی عقب افتاده‌ترین بود.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم جانشین انبیاء در جامعه باشیم، باید ببینیم پیامبر (ص) و جانشینان آن‌ها در زندگی و جامعه، چه می‌کردند و چه رفتاری داشتند؟ گاه رئیس یک حکومت اسلامی به خانه یک بیوه زنی رفته و برایش نان می‌پزد و با بچه‌ها بازی می‌کند. لذا اگر خواستیم از ثواب جانشینی پیامبر (ص) بهره‌مند شویم، باید از رفتارشان نیز الگو بگیریم.

آیت‌الله مصباح افزود: آن‌چه مهم است نیت ماست. باید ببینیم آیا ما به کار خود نگاه صنفی و شغلی داریم یا وظیفه خود را وظیفه‌ای پیامبرگونه می‌دانیم ؟ اگر نگاه، جانشینی انبیاء باشد، هر لحظه زندگی، اجر شهید خواهد داشت؛ البته به شرط این‌که سعی کنیم که سیره ما نیز سیره انبیاء شود.

وی با تأکید مجدد بر لزوم نیت خالص خاطر نشان کرد: سعی کنید در این مسیر ساده زندگی کنید تا خود را محتاج به کسی غیر از خدا نبینید و هر روز نیز رابطه خود را با صاحب کار اصلی، یعنی امام عصر (عج) حفظ کنید؛ در این صورت هم کارتان برکت خواهد داشت، هم تأثیر آن در جامعه زیاد خواهد بود و هم برای هر لحظه از زندگی‌تان، اجر شهید برایتان ثبت می‌شود.

گفتنی است این دیدار صمیمی 27 دی ماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!