علامه مصباح: بسیاری از اختلافات و بدگویی‌ها ناشی از نداشتن بصیرت است

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وقایع بعد از پیروزی انقلاب، خاطر نشان کرد: امروز هم بسیاری از اختلافات و بدگویی از گذشتگان، ناشی از نداشتن نور الهی و بصیرت است؛ چون افراد بابصیرت می‌دانند با یک‌دیگر چگونه رفتار کنند، با چه كسی سازش کنند، چه زمانی صلح کنند و کجا بجنگند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در دیدار با مسئولان بسیج دانشجویی کشور در مشهد، با اشاره به این‌که انسان برای این‌كه در مسیر حركت خود به سوی آینده دچار سردرگمی و انحراف نشود، باید مسیر و مقصد خود را بشناسد، اظهار داشت: برای رسیدن به مقصد، علاوه بر شناخت، انگیزه و اراده جدی برای حركت، و توانایی تطبیق جزئیات نقشه راه بر مصادیق بیرونی نیز لازم است.

علامه محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که اسلام نقشه راه را برای همه کسانی که به دنبال رسیدن به سعادت ابدی هستند، روشن كرده، ادامه داد: در كنار این شناخت، عزم و اراده جدی برای متابعت دقیق و كامل از این نقشه نیز لازم است که در فرهنگ دینی از آن به «تقوا» تعبیر می‌شود؛ البته رعایت این امر، خیلی سخت است؛ چون آدمی انگیزه‌ها و امیال نفسانی مختلفی دارد كه با دستورات دینی هم‌خوانی ندارد و مانع  عزم و اراده جدی برای تبعیت از دین می‌شود.

وی هم‌چنین افزود: آشنایی با کلیات اسلام و رعایت تقوا، دو شرط لازم برای رسیدن به سعادت ابدی است، ولی وجود این دو شرط کافی نیست. سومین عامل كه نقش مهمی در این مسیر دارد، تشخیص صحیح مصادیق و تطبیق جزییات نقشه راه بر واقعیات است و این همان امری است كه مقام معظم رهبری، از آن به عنوان «بصیرت» یاد كردند. چه بسا افراد عالم و باتقوایی که به خاطر عدم بصیرت، در تطبیق کلیات بر مصادیق اشتباه كردند، یا به سادگی توسط اطرافیان، فریب خوردند، و در زندگی مرتکب خطاهای عجیب و بزرگی شدند.

آیت الله مصباح یزدی، در تبیین معنای بصیرت اظهار داشت: بصیرت به معنای بینش و نگاه عمیق است که به فرموده قرآن، اگر كسی دو عامل شناخت و تقوا را در همه اعمال خود به كار گیرد، خداوند زمینه بصیرت را در او ایجاد می‌كند.

این مفسر قرآن کریم گفت: خداوند متعال ابتدا خمیر مایه هر یك از نعمت‌ها را به بشر می‌دهد، و اگر كسی از نعمتی به درستی استفاده کرد و شکرگزار آن بود، تدریجاً آن نعمت نیز رشد کرده و بیشتر می‌شود. بر اساس همین سنت الهی، قرآن کریم می‌فرماید: اگر آدمی واقعاً به خدا و پیامبر ـ صلوات‌الله علیه ـ ایمان بیاورد و همه دستورات دینی را انجام دهد، خداوند نوری  برایش قرار می‌دهد كه به كمك آن راه را بپیماید و گمراه نشود؛ و این نور، همان بصیرت است.

وی هم‌چنین با استناد به آیات مختلف قرآن کریم، مطالعه تاریخ گذشتگان و عبرت‌گرفتن  از آن را به عنوان عامل افزایش بصیرت معرفی كرد، و ادامه داد: بیان سرگذشت امت‌های گذشته و تكرار آنها به شیوه‌های مختلف در قرآن کریم كه کتاب آسمانی و معجزه جاویدان است، به همین منظور بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت ما با مطالعه تاریخ انسانیت، تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب می‌توانیم از گذشته عبرت بگیریم، و افزود: در طول تاریخ، همواره انبیاء با مشکلات گوناگونی مواجه بوده‌اند؛ از جمله این‌که بسیاری از کسانی که ایمان آورده بودند، نمی‌توانستند بپذیرند که دین در زندگی اجتماعی ایشان نیز دخالت كند؛ هم‌چنان‌كه امروزه برخی حساب دین را از سیاست جدا می‌دانند!

عضو خبرگان رهبری گفت: این مسئله در فرهنگ امروزی، سکولاریسم نامیده می‌شود؛ دیدگاهی كه بر اساس آن، عده‌ای معتقدند دین عبارت است از نماز، روزه، توسل به ائمه ـ علیهم‌السلام ـ و سایر عبادات فردی؛ اما مسایلی مثل سود بانكی، وضعیت پوشش زن و مرد و حجاب، و روابط بین‌الملل، به دین مربوط نیست و می‌گویند مسئله سازش با آمریکا وظیفه سیاستمداران و اداره‌کنندگان جامعه است و  دین نباید در آن دخالتی داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: جدا كردن دین از سیاست، مسئله تازه‌ای نیست، و از زمان پیامبران گذشته بوده است؛ هم‌چنان‌كه در زمان پیامبر اسلام ـ صلوات‌الله علیه ـ نیز کسانی که ظاهراً ایمان آورده بودند، علاوه بر برخی  امور عبادی، در امور اجتماعی نیز احکام الهی را بر نمی‌تافتند و با وجود این‌كه پیامبر از آغاز رسالت تا پایان عمر شریف خود، با تأكیدات مكرر، حضرت علی ـ علیه‌السلام ـ را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود، زیر بار آن نرفتند! بر اساس همین اشتباه، به جای مشروعیت الهی، رأی و نظر مردم، ملاک مشروعیت شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وقایع بعد از پیروزی انقلاب، خاطر نشان کرد: امروز هم بسیاری از اختلافات و بدگویی از گذشتگان، ناشی از نداشتن نور الهی و بصیرت است؛ چون افراد بابصیرت می‌دانند با یکدیگر چگونه رفتار کنند، با چه كسی سازش کنند، چه زمانی صلح کنند و کجا بجنگند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در این دوران كوتاه، برخی از خواص و بزرگان به خاطر عدم بصیرت، مبتلا به تزلزل  شدند، به گونه‌ای که امام(ره) مجبور شد به صورت رسمی ایشان را عزل کند. دلیل این اتفاق هم چیزی جز این نبود که لزوم اطاعت از رهبری، به صورت کامل برای آنها روشن نشده بود.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی از صمیم دل آنچه ولی‌فقیه می‌گوید را واقعاً باور نداریم و برای توجیه رفتار خود می‌گوییم شاید در نقل فرمایشات ایشان اشتباه شده، یا سخنشان را مطابق میل خودمان تفسیر می‌کنیم! این قضیه در گذشته نیز وجود داشته است؛ از همین‌رو حضرت امام (ره) می‌فرمودند: من نمی‌دانم چگونه حرف بزنم که هر كسی آن را به یك صورت تفسیر نكند.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأكید بر این‌که رهبری در عالم وجود ندارد که به سادگی و بی‌پیرایگی امام(ره) سخن گفته باشد، گفت: در عین حال، تفسیرهای متفاوتی از سخنان ایشان ارایه می‌شد، كه بسیاری از آنها  به خاطر این بود که كسانی نمی‌خواستند سخن امام(ره) را آن‌گونه كه منظور خود ایشان بود، بپذیرند.

وی ادامه داد: عده‌ای كه از ابتدا هم به ولی‌فقیه به عنوان نائب امام زمان‌(عج) اعتقاد نداشتند، به خاطر این‌كه برای انقلاب، زندان رفته و شکنجه شده بودند، سهمی برای خود قائل شده و معتقد بودند که باید ریاست هم به خودشان برسد!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تأكید كرد: اگر بخواهیم به کوری دل مبتلا نشویم، باید از خداوند و پیامبر(ص) اطاعت کنیم و دنبال امیال نفسانی نرویم، تا در دام شیطان نیفتیم.

گفتنی است این مراسم 24 مرداد ماه در مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!