علامه مصباح یزدی: بالاترین خیانت به مردم، گرفتن باورها و ارزش‌های صحیح از آنان است

عضو خبرگان رهبری با اشار به فرمایشات رهبری در جمع فرماندهان سپاه اظهار داشت: دشمنان از اوایل انقلاب متوجه این مسئله شدند كه برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب، باید فكر انقلابی و اعتقادات را از مردم گرفت و ارزش‌های غربی را جایگزین آن كرد و متأسفانه موفقیت هایی هم به دست آوردند؛ اما آن چه بیشتر مایه تأسف است این كه تصمیم سازان و تصمیم گیرندگانی كه خط مشی جامعه را تعیین می‌كنند، توجه ندارند كه خطر فرهنگی از خطر مادی و اقتصادی، بسیار خطرناك تر است و گمان می‌كنند همین كه بگویند تورم كاهش یافته و تحریم‌ها رفع شده است، كافی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان بسیجی كهکیلویه و بویراحمد با بیان این كه در طول تاریخ بشریت، همواره بین انسان‌ها اختلاف وجود داشته و قرآن هم این نكته را مورد توجه قرار داده است، ادامه داد: خداوند متعال انسان را آفریده است تا هر فردی بتواند خودش انتخاب كند و به سعادت برسد؛ لذا تغییر و تحول اوضاع و شرایط، همواره زمینه ساز انتخاب‌های جدید برای انسان‌هاست.

وی با اشاره به این كه منافعی كه در این دنیا نصیب انسان‌ها می‌شود، محدود است، ادامه داد: همه نعمت ها، محدود است، اما انسان گرایشی دارد كه همواره بی حد و اندازه، طلب می‌كند و این روحیه، خواه ناخواه منجر به اختلاف می‌شود كه گاه به نزاع، جنگ و خونریزی نیز می‌رسد؛ لذا تزاحم منافع، یكی از علل وجود اختلافات در این دنیاست.

عضو خبرگان رهبری با بیان این كه وجود برخی خواسته‌های روانی نیز سبب ایجاد اختلاف و نزاع می‌شود، به آیه ای از قرآن كریم اشاره و خاطر نشان كرد: وقتی قربانی یكی از فرزندان حضرت آدم (ع) برای خداوند متعال قبول شده و قربانی برادر دیگر قبول نشد، فرزند حضرت آدم (ع)، دست به قتل برادر خود زد.

وی با اشاره به این كه عوامل عقلانی و اعتقادی، اختلاف در جهان بینی و دین نیز می‌توانند سبب درگیری و اختلاف شوند، ادامه داد: به قدری این اختلافات زیاد هستند كه خداوند متعال در موارد متعددی از قرآن كریم به این مسئله اشاره كرده است كه اگر امكان دفاع از نظر تكوینی و تشریعی وجود نداشت، همه زمین به فساد مبتلا می‌شد و هیچ پرستش‌گاهی باقی نمی‌ماند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به سرعت تحولات در جامعه مخصوصاً در عصر تكنولوژی اظهار داشت: سرعت این تحولات سبب شده كه گروه حق و باطل، امكان پیشرفت بیشتری در مسیر انتخابی خود داشته باشند.

وی با اشاره به این كه هدف اصلی خداوند از خلقت، هدایت است، این هدایت را بر اساس انتخاب و اختیار دانست و ادامه داد: خداوند متعال برای تحقق این هدف، همواره كفه هدایت را سنگین تر كرده تا راه صحیح بهتر شناخت شود؛ ارسال 124 هزار پیامبر (ص) و وعده‌های خداوند مبنی بر این كه هر كسی قدمی در راه خدا بردارد، خداوند او را چندین برابر كمك می‌كند، مؤید همین امر است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این كه در اسلام، همه انسان‌ها نسبت به هم مسئولند، ادامه داد: هر كسی معلومات و بهره اش از دین و معارف آن بیشتر باشد، مسئولیت و وظیفه سنگین تری هم دارد و صد البته كه اگر چنین فردی، مرتكب گناهی شود، خطای وی بدتر و زشت تر است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از زمان خلقت حضرت آدم (ع) تا كنون، هیچ زمانی، شرایط به حساسیت امروز نبوده است. از طرفی اسباب گمراهی و اغواء به قدری وسیع شده كه در هر مكانی راه پیدا كرده است؛ از سوی دیگر اسباب هدایت نیز بسیار وجود دارد و در قرن‌های پیش كمتر افرادی با این تدین، معرفت و تقوا كه امروز در جامعه وجود دارند، وجود داشته‌اند.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است كه در وهله اول ببینیم در چه زمانی هستیم، چه شرایطی در این زمان، وجود دارد و چه سرنوشتی را برای خودمان می‌توانیم رقم بزنیم و در مرحله بعد ببینیم برای دیگران چه خدمتی می‌توانیم انجام دهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به وجود طیف‌های مختلف و متقابل در نگاه به دنیا اظهار داشت: یك گروه معتقدند كه همه زندگی منحصر در این دنیاست و با مرگ خاتمه می‌یابد؛ لذا باید سعی كرد كه از همین چند روز زندگی نهایت لذت را برد؛ اما عده دیگر معتقدند كه این دنیا، تنها پلی است برای رسیدن به زندگی اصلی، و همه این زندگی، تنها سفری است برای رسیدن به آخرت.

وی با اشاره به این كه نگاه ما به این دنیا، باید نگاه ابزاری باشد، ادامه داد: همه كار انبیاء این بود كه به مردم بفهمانند این دنیا ابزاری است كه باید برای رسیدن به سعادت ابدی، مورد استفاده قرار گیرد. لذا همّ و غم یك جوان مسلمان در نظام اسلامی، باید این باشد كه چگونه می‌توان در نظام اسلامی، از این ابزار استفاده كرد تا به سعادت رسید و به دیگران نیز برای رسیدن به سعادت، خدمت كرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، مهم ترین خدمت برای جامعه را خدمت فرهنگی دانست و گفت: بالاترین خدمت ها، خدمتی است كه باورها و ارزش‌های صحیح را تقویت كند و بالاترین خیانت به مردم هم، گرفتن باور‌ها و ارزش‌های صحیح از مردم و جایگزین كردن آن‌ها با باورها و ارزش‌های باطل است. چرا كه اثر آن‌ها بی نهایت است و محدود به این دنیا نیست؛ در حالی كه سایر خدمات و خیانت‌ها در همین دنیا خلاصه می‌شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه اظهار داشت: هر چند خدمات اقتصادی، اجتماعی و رفاهی، لازم و ارزشمند و قابل قدردانی است؛ اما هیچ یك از آن‌ها با خدمات فرهنگی قابل مقایسه نیست؛ هم چنین، هر چند باید از هر ضرر اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن، جلوگیری كرد، اما مهم ترین ضرر، ضرر فرهنگی است.

وی با اشاره به این كه امروزه، نظام اسلامی از هر طرف مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته است، ادامه داد: نظام اسلامی، هم تحریم اقتصادی و هم تحریم علمی، حتی تحریم دفاعی بوده است به گونه ای كه حتی در 8 سال دفاع مقدس، به ایران، سیم خاردار نیز نمی‌فروختند؛ اما به بركت انقلاب و رهبری‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله) در زمینه‌های متعددی بی نیاز شدیم و در مسیری قرار گرفتیم كه می‌توانیم از بقیه آن‌ها نیز بی نیاز شویم؛ اما مهم تر از این خدمات، خدمات فرهنگی است و اتفاقا دشمن هم تمام سعی خود را برای از بین بردن فرهنگ این ملت، بکار می‌گیرد، چرا كه معتقد است می‌تواند ایران را در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و نظایر آنها مهار یا حداقل كنترل كند، اما تنها راه مقابله با فكر آن است که آن را عوض كند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: دشمنان از اوایل انقلاب متوجه این مسئله شدند كه برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب، باید فكر انقلابی و اعتقادات را از مردم گرفت و ارزش‌های غربی را جایگزین آن كرد و متأسفانه موفقیت هایی هم به دست آوردند؛ اما آن چه بیشتر مایه تأسف است این كه تصمیم سازان و تصمیم گیرندگانی كه خط مشی جامعه را تعیین می‌كنند، توجه ندارند كه خطر فرهنگی از خطر مادی و اقتصادی، بسیار خطرناك تر است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این كه امام (ره)، یك تنه تحول فرهنگی را در ایران و منطقه و جهان به وجود آورد، ادامه داد: متأسفانه امروز كسانی هستند كه آگاهانه و یا از روزی غفلت توجه به اهمیت مسئله فرهنگ ندارند و گمان می‌كنند همین كه بگویند تورم كاهش یافته و تحریم‌ها رفع شده است، كافی است - به هر حال انشاء الله كه این سخنان درست باشد. اما به فرض صحت این ادعاها، باز هم، این‌ها كافی نیست، بلكه مسئله مهم تر، فرهنگ جامعه است.

وی ادامه داد: حتی اگر فرض شود به قدری مذاكره كردیم كه كشوری شدیم كه آمریكا نیز از ما حمایت كرد و زندگی ما نیز آباد شد، آیا باید راضی باشیم؟ آیا هیچ انسانی قبول دارد كه تبدیل به گاو شده و در عوض هر روز علف تازه بخورد؟ چرا كه آن‌ها بهترین چیزی كه وعده می‌دهند این است كه رفاهتان بیشتر شود. آیا ما برای همین امر، انقلاب كردیم؟ آیا شهدا برای همین مسئله جان پاك خود را تقدیم كردند؟ انبیاء برای همین آمدند؟ امام حسین (ع)، برای همین شهید شد؟

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر نهایت هدف ما، رسیدن به رفاه مادی بود، كه نیازی به انقلاب اسلامی و دادن این همه شهید نبود؟ آیا باید به همین خوشحال باشیم كه دشمن به ما بگوید كه شكمتان را سیر می‌كنیم؟ كه صد البته، دشمن همین را هم دروغ می‌گوید و هرگز چنین نخواهد كرد.

وی ادامه داد: هدف آفرینش این بود كه انسان باشیم و به قرب خداوند برسیم؛ لذا هیچ یك از شهدا در وصیت نامه شان ننوشتند كه ما جان خود را می‌دهیم تا تورم كاهش یافته و تحریم‌ها برداشته شود. بلكه همه آن‌ها بر حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای اسلام و انقلاب تأكید داشتند؛ همین روحیه و تفكر بود كه سبب می‌شد تا نوجوان 13 ساله خود را زیر تانك بیندازد.

وی در پایان خاطر نشان كرد: باید مراقب باشیم تا مسیر انقلاب، به تدریج و آرام آرام به انحراف كشیده نشود و به سمت گرایش‌های مادی نرود؛ چرا كه این مسئله خیانتی است كه بالاتر از آن خیانتی نیست.

 گفتنی است دیدار دانشجویان بسیجی شهرستان كهکیلویه و بویراحمد ( شركت كننده در طرح ولایت ) چهار شنبه 25 شهریور ماه در محل سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...