بعضی رفتارها و عملکرد ها این خطر جدی را گوشزد می‌کند که ارزش‌های انقلاب در حال کمرنگ شدن است

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که از اوضاع جاری جامعه چنین تصور برداشت می‌شود که اصل انقلاب و به دنبال آن، اهمیت اسلام تدریجاً در حال فراموشی است، تصریح کرد: ما انقلاب کردیم تا نام اسلام و امام زمان صلوات‌الله علیه را زنده کنیم، و مقدمات ظهور را فراهم سازیم؛ اما گویا این اهداف را فراموش کرده‌ایم، و بعضی رفتارها این خطر جدی را گوشزد می‌کند که ارزش‌‌های انقلاب در حال کم‌رنگ شدن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، در جمع گروهی از فرماندهان و مدیران عالی ناجا، ضمن تبریک میلاد نبی مکرم اسلام صلوات‌الله علیه و آله و امام صادق علیه‌السلام خاطرنشان کرد: نعمت‌های بی‌شمار الهی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول نعمت‌هایی است که استفاده از آنها به طور طبیعی انسان را در جهت کمال یاری می‌کند، و توجه یا عدم توجه به آنها در این جهت دخیل نیست. هم‌چنانچه توجه به نعمت خورشید شرط بهره‌مندی از آن نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که شناخت، شرط استفاده از دسته دوم از نعمت‌های الهی است، خاطرنشان کرد: نمونه شاخص این دسته از نعمت‌های خداوند انبیا هستند که تا زمانی که جایگاه ایشان شناخته نشود، بهره‌مندی از آنها ممکن نیست.

وی افزود:‌ خداوند برای شناخت این دسته از نعمت‌ها نیز علائمی را قرار داده تا زمینه استفاده انسان از آنها فراهم گردد،

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از همین‌رو خداوند وجود مقدس پیامبر را رحمت برای همه عالمیان معرفی می‌کند و به مسلمانان، که پیامبر صلوات‌الله‌علیه و آله و دین اسلام را شناختند، تکلیف می‌کند که این دین را به دیگران نیز بشناسانند.

علامه مصباح یزدی با بیان این مثال که اگر شخصی داروی برای بیماری سرطان کشف کرده باشد، همه برای اطلاع نسبت به نحوه استفاده از آن اقدام می‌کنند، اظهار داشت: ضعف ایمان و بینش ما باعث شده که در پی شناختن معجزه پیامبر صلوات‌الله علیه نباشیم و به قرآن که شفای همه بیماری‌های روحی بشر است، کمتر توجه کنیم.

ایشان تأکید کرد: وجود نبی مکرم اسلام و شناخت ایشان فوق همه نعمت‌ها است، و اگر وجود این نعمت نبود، ما هرگز راه صلاح و سعادت را پیدا نمی‌کردیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مردم مسلمان آشنایی لازم نسبت به قرآن را ندارند، خاطر نشان کرد: در دوران ستمشاهی حدود 70 سال قرآن در مدارس تدریس نمی‌شد، و حتی بسیاری از معلمان مدارس روخوانی قرآن را بلد نبودند.

وی ادامه داد: خداوند بر ما منت نهاد و یکی از سلاله‌های رسول گرامی اسلام را برانگیخت تا دستگاه 2500 ساله شاهنشاهی را سرنگون کند و تنها نظام حکومتی در عالم بر اساس مبانی اسلام را پایه‌گذاری کند. اما تعداد کمی از مردم قدر این نعمت را شناختند که بهترین ایشان در جبهه‌ها به شهادت رسیدند.

ایشان هم‌چنین افزود: این انقلاب ثمره خون بیش از 200 هزار شهید است؛ اما آیا ما قدر این نعمت را می‌دانیم؟ این خون‌ها برای اسلام و قرآن ریخته شد؛ اما گذشت زمان ما را به غفلت گرفتار ساخته است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که از اوضاع جاری جامعه چنین تصور برداشت می‌شود که اصل انقلاب و به دنبال آن، اهمیت اسلام تدریجاً در حال فراموشی است، تصریح کرد: ما انقلاب کردیم تا نام اسلام و امام زمان صلوات‌الله علیه را زنده کنیم، و مقدمات ظهور را فراهم سازیم؛ اما گویا این اهداف را فراموش کرده‌ایم، و بعضی رفتارها این خطر جدی را گوشزد می‌کند که ارزش‌‌های انقلاب در حال کم‌رنگ شدن است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: وقتی برخی عملکردها را با اوایل انقلاب می‌سنجیم، تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود، و اگر این وضعیت ادامه یابد، خداوند این منت را از سر ما برمی‌دارد و نعمت انقلاب را از ما می‌گیرد.

علامه مصباح یزدی با اشاهر به آیه «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ» یادآور شد: طبع انسان به گونه‌ای است که اگر احساس خطر نکند، دچار غفلت می‌شود، و فراموش می‌کند که نعمت‌هایی که در اختیار اوست چگونه و به چه قیمتی به دست آمده است.

وی اظهار داشت: خداوند سنت‌های تغییرناپذیری دارد، که بر اساس آنها اگر قدر این نعمت‌ها دانسته نشود، ضمانتی برای بقای آنها نخواهد بود. در این صورت کسانی که دست‌آورد شهیدان را به باد دادند و نظام را با زرق و برق دنیا معامله کردند، باید پاسخ‌گو باشند.

ایشان در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: برای بهره‌مندی از نعمت انقلاب اسلامی باید شناخت دقیقی نسبت به اسلام داشته باشیم، دین را بهتر یاد بشناسیم، خودمان به آن عمل کنیم، و دیگران را نیز نسبت به آن مطلع کنیم.

گفتنی است این دیدار در تاریخ بیست و نهم آذر ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...