مقدمه

 

مقدمه

سخن گفتن از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، سخن گفتن از راز هستی و آفرینش جهان است كه: لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاك؛ و چه كسی بدین راز راه می‌برد جز آن‌كه به‌یمن وجود او و در محضر او همه‌‌چیز را آموخت و چنان از چشمه عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ سیراب گشت كه درهای دانش به‌روی او باز شد و جانش به نفحه‌های الهی معطر گردید. همراه و هم‌نفس شدن با وجود پاك و مقدسی كه جبریل امین تاب همراهی او ندارد و در مسیر معراج از او باز می‌ماند، درخور شأن كسی است كه حظی از او برده و جامی از دست او نوشیده است. کسی بایسته شناساندن پیامبر است که در خلوت و جلوت با او بوده و چون بچه‌شتر نوخاسته‌ای که درپی مادر می‌دود، بدو اقتدا کرده و از علم و عمل او بهره کافی برده است؛(1) آن‌که پیامبر در وصف او فرمود: «کسی جز خدا و تو مرا نشناخت».(2)چنین بود


1. وَلَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ یَرْفَعُ لِی فِی كُلِّ یَوْمٍ مِنْ أَخْلَاقِهِ عَلَماً وَیَأْمُرُنِی بِالِاقْتِدَاءِ بِهِ...( نهج البلاغه، خطبه192، ص300).

2. قال النبی صلی الله علیه و آله: یا عَلی ما عَرَفَ اللهَ اِلاَّ اَنَا وَاَنْتَ وَلا عَرَفَنی اِلاّ اللهُ وَاَنْتَ وَلا عَرَفَکَ اِلاّ اللهُ وَاَنَا (سید شرف‌الدین حسینی استرآبادی، تأویل الآیات الظاهره، ص145). و: قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَیْرِی وَ غَیْرُكَ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ غَیْرُ اللَّهِ وَ غَیْرِی (محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج39، ص84).

كه علی علیه السلام آیینه تمام‌نمای رسول الله صلی الله علیه و آله گشت و هم او را سزد كه با بیان معجزه‌آسای خویش، پرده از شخصیت عظیم پیامبرصلی الله علیه و آله برگیرد و درخور فهم مخاطبان از او بگوید و به دل‌های مشتاق رسول خداصلی الله علیه و آله نورانیت و صفا بخشد.

کتاب حاضر، تحلیل و بررسی بخش‌هایی از خطبه‌های حضرت امیرعلیه السلام درباب پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است که جناب استاد، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی «ادام الله ظله» طی ده‌گفتار مطرح فرموده‌اند. این گفتارها در ماه مبارک رمضان سال 1385 هجری شمسی ایراد شده است که مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «دامت برکاته» آن را سال پیامبر اعظم نامیده بودند، و اکنون پس‌از ویرایش و مستندسازی و ترجمه آیات، به دوستداران و پیروان پیامبر اعظم «ارواحنا فداه» تقدیم می‌شود. نکته قابل توجه در این گفتارها، پرداختن به مهم‌ترین شبهات روز درباب پیامبری و چگونگی اقتدا به پیامبر اعظم است، که با توجه به سطح مخاطبان حاضر در جلسه مطرح شده است و علاقه‌مندان به آگاهی بیشتر درباب ضرورت وحی و نبوت و مسائل مربوط به آن، می‌توانند به اثر دیگر استاد، راه و راهنماشناسی، مراجعه کنند.