علامه مصباح: «طرح ولایت» پاسخ به مهم‌ترین سؤالات بنیادین انسان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید یک بار برای همیشه کلاه خود را قاضی کنیم، و ببینیم آیا آن‌چه انبیا گفتند، راست است یا دروغ. آیا راهی برای فهمیدن صدق و کذب گفته‌های ایشان وجود دارد؟ معروف است که سه نسل برای كشف الفبای خط میخی تلاش کردند! حال، آیا تلاش برای فهمیدن صحت و سقم ادعای وجود خدا و قیامت، كه اعتقاد و التزام به آن در سعادت و شقاوت ابدی انسان تأثیرگذار است، به اندازه کشف خط میخی اهمیت ندارد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع گروهی از سربازان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان كشوری، با اشاره به تفاوت‌های انسان‌ها و اختلاف انگیزه افراد در رفتارهایشان، اظهار داشت: بخش زیادی از انسان‌ها، نهایت همت‌شان رسیدن به آسایش، راحتی و لذت است؛ لذا بسیاری از سختی‌ها را تحمل می‌کنند، تا بتوانند شغل مناسبی داشته باشند، و از این طریق به آسایش و لذت بیشتری برسند. گاهی نیز انسان از ترس ناراحتی و ناخوشی در آینده، از برخی خوشی‌ها چشم می‌پوشد؛ مثلا از برخی غذاها پرهیز می‌کند، تا در آینده به بیماری مبتلا نشود. برخی افراد هم به نفع و ضرر شخصی توجه نمی‌کنند، و به خاطر وجدان یا عوامل عاطفی، به فکر دیگران هم هستند و نمی‌توانند رنج دیگران را ببینند، و از همین رو به آنها خدمت می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: بر این اساس انگیزه و عامل حرکت عده‌ای، نفع و ضرر شخصی است، و برخی نیز برای ارضای عواطف خود به دیگران کمک می‌کنند.

 وی با بیان این که هر انسان عاقلی در كارهایی که نفع محدودی از آنها حاصل می‌شود، اما احتمال ضرر زیادی از آنها وجود دارد، مراعات ضرر احتمالی را می‌کنند، گفت: اگر احتمال وجود سم کشنده‌ای در ظرف غذا وجود داشته باشد، انسان عاقل، به خاطر پرهیز از خطر ناشی از وجود سم به آن غذا لب نمی‌زند؛ هر چند آن غذا، لذیذ، و احتمال وجود سم در آن، اندک باشد.

این فیلسوف و متفکر اسلامی ادامه داد: در طول تاریخ افراد زیادی خود را پیامبر معرفی کرده، و برای نجات از دوزخ، مردم را به پرستش خدا خواندند، و تا پای جان نیز در این راه ایستادند؛ حال اگر احتمال بدهیم ادعای این افراد درست بوده، و بهشت و جهنمی وجود داشته باشد که انسان‌ها تا ابد در آن خواهند بود، انسان عاقل در برابر این ادعا چه واکنشی باید داشته باشد؟ عقلی که می‌گوید نفع محدود را فدای ضرر نامحدود کنید، در این‌جا چگونه حکم می‌کند؟ مگر منفعت محدود، هرچه زیاد باشد، قابل مقایسه با ضرر نامحدود است؟ آیا بین متناهی و نامتناهی نسبتی وجود دارد؟ پس نمی‌توان به راحتی از کنار این ادعا گذشت.

وی هم‌چنین افزود: آیا عقل سلیم می‌تواند نسبت به این احتمال بی‌تفاوت باشد؟ آیا ارزش ندارد انسان چند روز وقت خود را صرف تحقیق دراین زمینه كند، تا به یقین برسد که خدا و معاد وجود دارد، یا خیر؟ آیا ارزش ندارد که انسان وقت بگذارد، تا بفهمد آیا این جهان بیهوده آفریده شده، یا خالقی حکیم دارد و دارای هدفی است؟

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این که اغلب ما در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده‌‌ایم و از کودکی با نام خداوند و اهل بیت علیهم‌السلام  آشنا شده‌ایم، اظهار داشت: با این وجود، کمتر در پی آن بوده‌ایم كه درباره حقانیت این مطالب بیاندیشیم، و در زمینه صحت و سقم آن تحقیق كنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان كرد: در زمان حیات امام راحل(ره) هنگامی كه ایشان سخن می‌گفت، کمتر کسی بود که سخنان ایشان را بشنود و تحت تأثیر قرار نگیرد؛ هم‌چنین در دوران دفاع مقدس و فضای حاكم بر جامعه در آن زمان انگیزه برای تقویت دین در جامعه زیاد بود؛ اما نه همیشه امام(ره) زنده است و نه همیشه فضای جامعه متأثر از جریانات دفاع مقدس است؛ دشمنان هم بیکار ننشسته‌اند و تلاش می‌كنند حتی به اندازه سر سوزنی از ایمان مردم بکاهند. در نتیجه، به مرور سخنان امام‌(ره)، و دفاع مقدس و اثرات آن به فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: نسل‌های بعد هم كه چیزی از جنگ و انقلاب و امام (ره) ندیده‌اند؛ چه بسا تحت تأثیر القائات بیگانگان بگویند امام(ره) اشتباه کرد که با آمریکا مذاکره نکرد، و موجب شد كه جنگ و فشارهای ناشی از آن بر مردم تحمیل شود! حتی شاید فرزند شهیدی هم بگوید پدرم اشتباه کرد که خود را به کشتن داد!

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: آیا احتمال نمی‌دهید امروز در گوشه و کنار این كشور، در میان مردم، و حتی مسئولان، چنین تفکری در حال بروز باشد؟ آیا فکر نمی‌کنید عده‌ای معتقد باشند كه نباید در برابر رفتارهای ظالمانه دولت‌های مستكبر عكس‌العملی نشان داد و با آنها درگیر شد؟ آری! اگر آنچه انبیا برای آن آمدند و تا پای جان در راه آن استقامت كردند، دروغ باشد، چنین تفكری عاقلانه به نظر می‌رسد؛ اما اگر سخن انبیا حق باشد، مسئولیت ما در برابر خداوند، اجازه چنین رفتاری را نمی‌دهد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که با كنار گذاشتن دین و وجدان می‌توان راه سازش با همه دشمنان و بی‌تفاوتی نسبت به همه اتفاقات را در پیش گرفت، خاطر نشان كرد: باید یک بار برای همیشه کلاه خود را قاضی کنیم، و ببینیم آیا آنچه انبیا گفتند، راست است یا دروغ. آیا راهی برای فهمیدن صدق و کذب گفته‌های ایشان وجود دارد؟ معروف است که سه نسل برای كشف الفبای خط میخی تلاش کردند! حال، آیا تلاش برای فهمیدن صحت و سقم ادعای وجود خدا و قیامت، كه اعتقاد و التزام به آن در سعادت و شقاوت ابدی انسان تأثیرگذار است، به اندازه کشف خط میخی اهمیت ندارد؟ 

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: بیش از بیست سال اساتید بزرگی در این حوزه زحمت کشیده‌‌اند تا پاسخ‌هایی روان و مستحکم برای این سؤال‌های بنیادین بیابند، که می‌توان در یك دوره چهل روزه، آنها را فراگرفت. این دوره كه «طرح ولایت» نامیده شده، پاسخ‌های یقین‌آور به سؤالات اساسی و بنیادین هر انسان است، كه به برکت انقلاب و رهنمودهای امام(ره) و رهبری طرحی آماده شده، اجازه نمی‌دهد كه در این زمینه، مسأله‌ای حل نشده در ذهنتان باقی بماند.

گفتنی است این دیدار هشتم مرداد ماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...