به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع اساتید و خادمین «طرح ولایت» طلاب و خانوادههای ایشان در مشهد مقدس، با قرائت سوره انشراح، اظهار داشت: به نظر میرسد این سوره مربوط به زمان خاصی نیست که امروز نتوانیم از آن استفاده کنیم؛ بلکه در آیات این سوره درسهایی نهفته كه برای همه، به ویژه علما که مسئولیت جانشینی انبیاء را بر عهده گرفتهاند، قابل استفاده است.
این مفسر قرآن كریم در ادامه با اشاره به دغدغه برخی طلاب جوان نسبت به قدم گذاشتن در مسیر هدایت مردم به عنوان جانشین پیامبر صلواتاللهعلیه، گفت: پاسخ این نگرانی در آیات سوره انشراح است؛ خداوند همانگونه که به پیامبرصلیاللهعلیهوآله وعده شرح صدر داده، به کسانی هم که بخواهند مسئولیتی هر چند كوچك در راستای مسئولیت آن حضرت بر عهده بگیرند، وعده شرح صدر میدهد. زیرا با وارد شدن در راه، گذشته از مخالفتهای دشمنان كه امری طبیعی است، گاهی انسان مورد بیمهری دوستان نیز قرار میگیرد، و بدون شرح صدر از عهده انجام چنین مسئولیتی بر نخواهد آمد.
وی افزود: خداوند با اعطای شرح صدر به انسان موجب میشود وی در برابر مخالفتهای دشمنان و بیمهریهای دوستان احساس سرخوردگی نکند، و بتواند تمام توان خود را صرف انجام وظیفه کند، و این اولین کمک خدا برای کسانی است این مسئولیت الهی را میپذیرند، و این كمك شامل همه مراتب آن، از نبوت و امامت، تا علمای جانشین آنها میشود.
استاد حوزه علمیه قم با استناد به آیهای از سوره انشراح تصریح كرد: كاری که بر عهده پیامبر اكرم صلواتاللهعلیه گذاشته شده بود، کمرشکن بود؛ اما خداوند آن حضرت را یاری كرد تا بتواند رسالت خود را به انجام برساند. بر همین اساس امداد دوم خداوند به کسانی که مسئولیتی الهی بر عهده دارند این است که آنها را برای اتمام مسئولیتشان یاری میكند.
وی با اشاره به این که بر اساس آیات سوره انشراح خدواند نام پیغمبر اكرم صلواتاللهعلیه را پرآوازه کرد، اظهار داشت: این سومین عنایت خدا نسبت به آن حضرت بود؛ امروز نیز شاهدیم كه حضرت امام(ره) كه قبل از آغاز نهضت، جایگاه و شهرت خاصی در دنیا، و حتی در کشور ایران و بین علما نداشت، بعد از تحمل رنجها و سختیها و پیروزی انقلاب به جایی رسید که معروفترین شخصیت تاریخ معاصر شد، و عظمت وی حتی کفار و دشمنانش را نیز تحت تأثیر قرار داد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»، اظهار داشت: در واقع این آیه، نوعی تعلیل برای کمکها و عنایتهای خداوند متعال است. این یک قاعده کلی و سنت الهی است، و چنین نیست که فقط برای پیامبر صلواتاللهعلیه عسر و سختی، همراه با آسانی و گشایش باشد؛ بلکه برای همگان است؛ لذا این آیه با تكرار، مورد تأکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این آیات برای کسانی که سختیها و دشواریهای راه را میبینند و نگران آینده نظام هستند، بسیار امیدبخش است. در دوران دفاع مقدس مردم نگران بودند كه عاقبت جنگ چه خواهد شد؛ امروز نیز دلسوزانِ بسیاری میگویند عاقبت انقلاب چه خواهد شد؛ این نگرانیها برای آینده کشور با فدا شدن صدها هزار شهید و تحمل مشكلات و سختیها طبیعی است؛ اما پاسخ همه این دلنگرانیها یک كلام است؛ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأكید بر این که هر جا بار سنگین و دشواریهایی باشد، خداوند آسانی و گشایشی هم در کنار آن قرار داده است، فرمایشات رهبری مبنی بر رفع شدن سختیها و رسیدن به پیروزی نهایی را یادآور شد، و در پاسخ به این شبهه که چرا خداوند عالم را با این همه سختیها، مشکلات، و ظلم و ستم انسانها نسبت به یكدیگر خلق کرده، اظهار داشت: خداوند در آیات دیگری میفرماید كه این عالم را برای امتحان بشر آفریده، و همه مراحل زندگی و مرگ انسان برای آزمودن او است، تا به مقامی فراتر از ملائكه برسد؛ اما آزمون در صورتی تحقق مییابد كه انسان بتواند با اختیار خود راه عصیان یا اطاعت را انتخاب كند.
وی ادامه داد: البته انسان با موفقیت در هر مرحله از امتحانات و رسیدن به مقام بالاتر، با امتحانات دشوارتری روبرو میشود، تا بیشتر رشد کند. در این میان بهترین بشارت برای انسان در برابر مشكلات و سختها این است که روزی تمام رنجها و مشقات تمام می شود، و روزگار آسودگی، فراغت و پیروزی در انتظار كسی است كه با بردباری تكالیف خود را به انجام رسانده است.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود گفت: پس از آنكه آدمی در نتیجه تحمل سختیها، به کامیابی رسید، و برخی تکالیف اجتماعی از عهدهاش برداشته شد، اما حركت در مسیر قرب الهی و سعادت متوقف نخواهد شد؛ بلکه در این مرحله زمینه ترقی و رشد شدت مییابد و انسان میتواند تمام توجه خود را معطوف به ساحت قرب الهی کند سبکبال به سوی او پرواز كند؛ لذا در پایان سوره انشراح میفرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ؛ وَ إِلی رَبِّکَ فأرْغَبْ».
وی با اشاره به ویژگیهای انسان و احتمال تحول وی در هر دورهای از زندگی، اظهار داشت: گاهی ممکن است انسان تحمل بار سنگینی را عهدهدار شده، و آن را به منزل برساند، اما در پایان دچار شک و تردید شود که آیا کارش درست بوده یا نه؛ آیا تحمل همه سختیها بیفایده نبود؛ آیا نمیشد راهی را انتخابی کرد که هم خداپسند باشد، هم تبعات کمتری داشته باشد؟
آیتالله مصباح یزدی افزود: به عنوان مثال امام راحل(ره) 55 سال پیش حرکتی را شروع کرد که تبعات سنگینی را به همراه داشت؛ و چه بسا خود ایشان هم در ابتدای راه باور نمیکرد صدها هزار جوان برومند در این راه فدا شوند! حال، آیا راه دیگری نبود که ایشان وظیفهاش را انجام میداد، اما این همه تبعات و مشکلات پیش نمیآمد، و این همه کشته و ویرانی حاصل نمیشد؟ چنین شک و تردیدی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، و سبب تحول و انحراف از مسیر انجام وظیفه شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با یادآوری ماجرای بلعم باعورا در قرآن و سقوط او پس از سالها عبادت و ریاضت، بر اثر دلبستگی به دنیا، افزود: انسان تا زمانی که در این دنیا نفس میکشد، در معرض سقوط است و احتمال انحراف و انحطاط برای او وجود دارد؛ لذا همواره باید نگران عاقبت خود باشیم، و مراقب باشیم كه سقوط نکنیم.
وی افزود: چه بسیار كسانی که پس از سالها انجام تکلیف، تحمل شکنجه، زندان و جهاد در راه خدا، از راه منحرف شده، و به پایینترین مراتب انسانی سقوط كردند! به یاد داشته باشیم که هیچ كس از انحراف مصون نیست، و همه ما تا آخرین لحظات زندگی مورد امتحان الهی قرار میگیریم؛ لذا دائماً باید در پی خودسازی و مراقبت از نفس باشیم.
آیتالله مصباح یزدی در ادامه گفت: باید به خدا پناه ببریم و صادقانه به اولیاء او توسل داشته باشیم كه ما را از افتادن در مسیر سقوط حفظ كنند.
و با اشاره به این که ثواب و عقاب الهی، حساب و کتاب مشخصی دارد كه ما فرمول آن را نمیدانیم؛ خاطر نشان كرد: گاهی یک ضربه شمشیر از عبادت همه جن و انس، بالاتر و برتر است؛ گاهی نیز کار كوچكی که برای شادی یک محب امیرالمؤمنین علیهالسلام انجام میشود، موجب آمرزش گناهان چندین ساله میشود؛ یک سلام صادقانه به امام حسین علیهالسلام بلاهای زیادی را از انسان دور میکند؛ و کوههای گناه با یک قطره اشک خالصانه برای ابیعبدالله صلواتاللهعلیه از بین میرود؛ آری، لطف خدا زیاد است و همه کارهایش حساب و کتاب دارد، هر چند ما درک نکنیم. لذا نباید هیچ عبادت و کار خیری را کوچک شمرد.
آیتالله مصباح با تأكید بر این كه این کار خالصانه است كه ارزشمند است، خاطر نشان کرد: اخلاص و کار برای خدا مراتبی دارد؛ عبادت از ترس عذاب الهی، و عبادت برای رسیدن به بهشت، هر دو عبادت خداست؛ اما هیچ یك با عبادت خالصانهای که در آن چیزی جز رضای الهی طلب نمیشود، قابل مقایسه نیست.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان تصریح كرد: مهم این است که ما در مقابل خدا روحیه بندگی داشته باشیم، و هر چه ائو فرمان داد، بگوییم چشم! اگر این روحیه در ما پیدا شد، کارهای کوچک، عظمت مییابند. بدانیم معامله با خدا آسان است، و او دریا، دریا رحمت میدهد؛ اما چنین معاملهای یک شرط دارد؛ و آن، این است که کار نه به خاطر دل خودم، به خاطر رضایت مردم، یا تشویق دیگران، بلکه فقط برای رضای خدا باشد؛ در این صورت یک قطره اشک، کوه گناه را از بین میبرد، و هر لحظه از عمر آدمی ارزش هزاران سال عبادت را پیدا میکند.
گفتنی است این دیدار صمیمی بیستم تیرماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار شد.
انتهای پیام/