علامه مصباح: نه‌تنها راه‌حل همه مشکلات شخصی و خانوادگی، بلکه راه‌حل بزرگ‌ترین مشکلات بین‌المللی نیز در قرآن وجود دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: اگر نهایت استفاده‌ای که از قرآن می‌کنیم، خواندن و حفظ آن باشد، به خودمان ظلم کرده‌ایم؛ چرا که قدر ثروت عظیمی را که به خاطر آن زحمت‌ها کشیده شده و خون‌های پاکی ریخته شده را ندانسته‌ و از آن بهره کامل نبرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از معلمان قرآنی مدارس شجره طیبه ندسا با اشاره به این‌که یکی از روش‌های تربیتی قرآن، یادآوری نعمت‌‌ها به بندگان است و خداوند با یادآوری آنها، انسان را به شکر نعمت‌‌ها دعوت می‌کند، اظهار داشت: گاهی نعمت‌هایی که خداوند به یاد ما می‌آورد، به قدری ساده بوده و برای ما عادی شده است، که آن‌‌ها را نعمت بزرگی قلمداد نمی کنیم؛ اما قرآن مکررا این نعمت‌‌ها را یادآوری می‌کند؛ مانند نعمت چشم و گوش و قلب.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ادامه داد: یکی از راه‌های بهتر شناختن ارزش نعمت‌‌ها این است که نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است را در نظر گرفته و خودمان را با کسانی مقایسه کنیم که این نعمت را ندارند. به عنوان نمونه همین نعمت یادگیری تجوید قرآن و میسر بودن قرائت و روخوانی قرآن و حفظ آن، از جمله نعمت‌هایی است که خداوند به شما داده است؛ در حالی که بسیاری از مردم، از آن بی بهره هستند.

آیت‌الله مصباح با اشاره به ویژگی‌های قرآن و اثرات خواندن قرآن اظهار داشت: باید قدر این نعمت‌‌ها را دانسته و خدا را شکر کنیم؛ شکر نعمت‌های الهی سبب می‌شود تا انسان لیاقت دریافت رحمت‌های بیشتر الهی را کسب کند.

وی با اشاره به این‌که در سایه این نعمت‌‌ها می‌توان استفاده‌های زیادی برد و نباید به بهره اندک قانع شد، افزود: قرآن نازل شده تا به آن عمل کنیم؛ هر چند خواندن و حفظ آن، بسیار خوب و دارای تأثیرات بسیار خوبی در زندگی است، اما قرآن، درمان همه دردها و هدایت کننده ما به بالاترین کمالات است؛ لذا نباید به خواندن و حفظ کردن آن بسنده کنیم.

وی با بیان مثال‌هایی اظهار داشت: اگر کسی ثروت زیادی بیندوزد، بدون این‌که از آن استفاده کند، این ثروت سودی به او نبخشیده است. قرآن نیز ثروت عظیمی است که هر چند خواندن و حفظ آن نیز بهره‌برداری از قرآن به‌شمار می‌رود، اما نسبت به استفاده اصلی که عمل به قرآن است، استفاده بسیار اندکی است؛ لذا عقل انسان حکم می‌کند وقتی انسان چنین ثروت عظیمی دارد، بهره کامل نیز از آن ببرد. در واقع خواندن قرآن و حفظ آن و یاد گرفتن قواعد تجودیدی آن، مقدمه‌ای برای شناخت و عمل کردن به قرآن است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که برخی خواندن قرآن درنیمه شب با توجه به معنا و با اشک چشم را لذتی می‌دانند که بالاتر از آن وجود ندارد، اظهار داشت: البته چنین لذتی را همه ما نمی‌توانیم درک کنیم؛ اما اجمالا اگر قرآن با توجه خوانده شود، خواهیم دید که نه تنها راهکار همه مشکلات شخصی و خانوادگی ما در قرآن است، بلکه راه حل بزرگترین مشکلات بین‌المللی هم در آن وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: اگر نهایت استفاده‌ای که از قرآن می‌کنیم، خواندن و حفظ آن باشد، به خودمان ظلم کرده‌ایم؛ چرا که قدر ثروت عظیمی را که به خاطر آن زحمت‌‌ها کشیده شده و خون‌های پاکی ریخته شده را ندانسته و از آن بهره کامل نبرده‌ایم.

گفتنی است دیدار علامه مصباح با جمعی از معلمان قرآنی مدارس شجره طیبه ندسا، بیست و دوم مردادماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) صورت گرفت.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...