علامه مصباح: اشتباه ما اعتماد به دشمن بود، توبه کنیم تا خدا ببخشد!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر مشکلی داریم، در خانه خدا برویم تا او علاج کند؛ خیلی زشت است که خدایی را که به ما نعمت داده، فراموش کنیم و سراغ دشمن خدا برویم. خیلی زشت است که دست گدایی به سوی کسی دراز کنیم که  پرچم مبارزه با خدا را در عالم برافراشته است. گرانی‌ها و مشکلات امروز که دامن کل جامعه را گرفته‌است نیز ناشی از این اشتباهات است؛ البته بدانیم که خدا سریع الرضاست و اگر از اشتباهمان توبه کنیم، خداوند بخشنده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثارحضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع تعدادی از فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی شرکت کننده در دوره تربیتی مرکز آموزشی عمار با اشاره به این‌که نعمت‌های الهی قابل شمارش نیستند، گفت: البته همه نعمت‌های الهی در یک سطح نیستند؛ عظمت و برکات مترتب بر بعضی از نعمت‌ها، بیش از برخی دیگر است. برخی نعمت‌ها برای منافع یک شخص یا برای دوره کوتاهی است، اما برخی دیگر برای یک امت، برکات فراوان دارد و گاهی نیز برکت یک نعمت، ابدی است.

آیت‌الله مصباح یزدی با تقسیم‌بندی دیگری درباره نعمت‌ها اظهار داشت: برخی نعمت‌ها ابتدایی هستند و خدا بدون این‌که زحمتی بکشیم، به ما عطا کرده است، اما برخی نعمت‌ها را خداوند بر اساس تلاش انسان به او می‌دهد.

وی با اشاره به این که بهره‌بردن از نعمت‌های دنیوی و مادی، نهایتا تا هنگام مرگ، ممکن است، ادامه داد: اما برخی نعمت‌ها سبب می شوند که انسان‌ها تا ابد در جوار انبیای الهی و در بارگاه الهی، متنعم شوند. این نعمت‌ها، از جمله نعمت‌های با عظمت هستند که با دیگر نعمت‌ها قابل مقایسه نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری نظام اسلامی، زمینه بهره‌مندی از نعمت‌های بی‌نهایت الهی را فراهم می‌کند، ادامه داد: انقلاب اسلامی حتی برای زندگی دنیوی ما نیز برکات فراوانی داشته است؛ در گذشته افتخار عده‌ای این بود که برده بردگان اعلی حضرت باشند، اما امروز عده‌ای در نظام اسلامی به دنبال انجام تکلیف خود نزد خداوند هستند و عزت خود را در بندگی خدا می‌دانند. این افراد افتخار خود را بندگی و خدمت به خلق و بندگان خدا می دانند، نه بردگی اعلی حضرت. این‌که امام(ره) نیز افتخار می‌کرد که خادم مردم است، نشان از این دیدگاه است.

وی افزود: عزتی که در سایه اسلام و نظام اسلامی شامل حالمان شد، نعمت عامی است که همه ملت ایران را فرا گرفته است. مردم ایران با این نعمت از بردگی به آقایی رسیدند؛ کسانی که مشاغل نظامی را بر عهده داشتند، می‌بایست زحمت می‌کشیدند تا برای یک نظام ستمگر خدمت کنند، اما امروز بسیاری از نیروهای نظامی، خود را سرباز دستگاه امام زمان(عج) می‌دانند و برای آن‌ها انجام وظیفه و برعهده گرفتن شغل نوعی عبادت به شمار می‌رود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که هر عاقل منصفی می‌داند که نسبت به صاحب نعمت، وظیفه ای دارد، افزود: در فرهنگ دینی ما از این وظیفه به شکر نعمت تعبیر می‌شود؛ شکرگزاری به درگاه الهی به خاطر نعمت‌ها،، باعث افزایش نعمت و بهره‌برداری بیشتر از نعمات الهی می‌شود و کفران نعمت سبب کاهش نعمت‌ها و عذاب الهی. در طول تاریخ نیز می‌توان مصادیق آن را دید؛ هر کجا مردم به خاطر نعمت‌های الهی، شاکر بوده‌اند، در دوره بعد، نعمت‌ها افزایش پیدا کرده و هرگاه کفران نعمت کردند، محروم شده‌اند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار داشت: هیچ حادثه ناگورای به ما نمی رسد، مگر آنکه به خاطر اعمال سوء خودمان است؛ البته اگر در جامعه عده‌ای کار بدی انجام بدهند، باز ممکن است نتیجه آن، دامن همگان را بگیرد؛ راه حل جلوگیری از مصیبت‌ها و بلاها این است که اشتباهات خود را بشناسیم و در صدد جبران آن‌ها برآییم. همان‌گونه که اگر فردی بیمار شد، با خوردن دارو، مراقبت و پرهیز از برخی غذاها، می تواند دوباره سلامتی خود را به دست آورد.

وی با اشاره به مسائل پیچیده اجتماعی اظهار داشت: البته در مسایل اجتماعی یافتن اشتباهات، دشوار‌تر است؛ هر چند قواعدی در قرآن وجود دارد که می توان با مراجعه به آن برخی از این اشتباهات را شناخت.

علامه مصباح افزود: یکی از مصادیق کفران نعمت این است که انسان، بعد از استفاده از نعمت‌های الهی به دشمن خدا اعتماد کند و از او بخواهد که آن‌چه در نظر او کمبود تلقی می شود را جبران کند! آیا این اوج بی‌معرفتی و نامردی نیست؟ مانند کودکی که پدرش شبانه‌روز او را مورد محبت و توجه قرار می دهد و لحظه ای از او غافل نشده و در حد توان، نیازهای او را تأمین می کند؛ اما آن کودک به بهانه وجود کمبود، نزد دشمن پدر خود رفته و بگوید پدر من، نیاز من را بر طرف نکرده است و از تو درخواست می کنم که کمکم کنی!! چه بسا چیزهایی که کودک کمبود می‌دانسته، به خاطر مصلحت خودش بوده و پدر به آن واقف بوده است.

وی افزود: اگر مشکلی داریم، در خانه خدا برویم تا او علاج کند؛ خیلی زشت است که خدایی را که به ما نعمت داده، فراموش کنیم و سراغ دشمن خدا برویم. خیلی زشت است که دست گدایی به سوی کسی دراز کنیم که  پرچم مبارزه با خدا را در عالم برافراشته است. گرانی‌ها و مشکلات امروز که دامن کل جامعه را گرفته‌است نیز ناشی از این اشتباهات است؛ البته بدانیم که خدا سریع الرضاست و اگر از اشتباهمان توبه کنیم، خداوند بخشنده است.

وی خاطر نشان کرد: فکر نکنیم حوادثی که پیش می‌آید، اتفاقی است. بدانیم همه چیز در عالم حساب و کتاب دارد و هیچ چیز از دست خدا خارج نشده است؛ بسیاری از مشکلاتی که گریبان جامعه ما را گرفته است به خاطر سوء رفتار گروهی از مردم یا مسئولان است که دودش به چشم همه جامعه می‌رود. البته مردمی که گناهی نداشته و در عین حال در برابر این مشکلات استقامت کرده و در صدد اصلاح برآیند، اجری فراوان نزد خداوند دارند، اما لغزش‌کاران، هم در دنیا بدبخت می‌شوند و هم در آخرت باید پاسخگو باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: سعی کنیم در هر جا و در هر حالی ببینیم خداوند از ما چه می‌خواهد؛ چون بنده‌ایم و از خودمان چیزی نداریم؛ مگر غیر از این است که در آغاز خلقت یک قطره نجسی بوده‌ایم که به لطف خداوند، تکامل یافته و اشرف مخلوقات شده‌ایم؟ پس ببینیم خدا ازما چه می‌خواهد! ما باید تکالیف خود را نسبت به خدا بشناسیم و به آن عمل کنیم؛ البته خداوند هم تکلیفی بیش از طاقت ما، نمی‌خواهد.

وی با اشاره به این‌که برقراری نظام اسلامی ازبزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است، ادامه داد: وظیفه ما در قبال این نظام این است که علاوه بر وظایف فردی و خانوادگی خود، وظایف اجتماعی را نیز بشناسیم و آن‌ها را انجام دهیم. وظیفه اجتماعی ما، منحصر در شغلی که در جامعه برای ما تعیین شده است، نیست، بلکه در مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی نیز وظیفه داریم و برای شناخت وظایف خود باید به متخصصان این امر، مراجعه کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم اطاعت از امام(ره) و رهبری، اظهار داشت: هر جا از امام(ره) تبعیت کردیم، پیروز شدیم و هر کجا تابع نبودیم، سیلی خورده‌ایم. برخی مشکلات امروز نیز ناشی از این است که عده ای از راه امام(ره)، فاصله گرفتند. بعد از امام (ره) نیز مقثام معظم رهبری، بهترین متخصص امر هستند. اگر رفتارهای خود را با اوامر و خواست‌های ایشان تطبیق دادیم، به وظیفه خود عمل کرده‌ایم؛ اما اگر رفتارهای ما با منویات رهبری تفاوت دارد، بدانیم که به بیراهه می رویم و به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به این‌که فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به دیگران، فایده‌ای ندارد، افزود: در وهله اول همه ما باید به خودمان بنگریم و ببینیم آیا وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌ایم یا خیر؟ امروز رهبری مانند پزشکی است که سابقه 50-40 ساله او در درمان بیماری‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اشتباهی نداشته است؛ اصلا به فرض که وظیفه شرعی در اطاعت از ایشان نداریم، آیا با توجه به سابقه و تخصص ایشان رواست که در تصمیمات‌شان شک کنیم؟

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که حداقل وظیفه امروز حفظ دستاوردهای شهداست، اظهار داشت: اگر خودمان نتوانستیم دستاوردها را بارورتر کنیم، حداقل آن‌چه که هزاران جوان برای آن فدا شده‌اند و خون‌دل‌ها خورده شده است تا به دست بیاید را از دست ندهیم و برای حفظ آن هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به لزوم کمک و خدمت به دیگران اظهار داشت: طبق روایات یکی از حقوق مؤمنان بر یکدیگر این است که هر آنچه برای خود دوست داریم، برای دیگران هم دوست بداریم؛ به دنبال منافع شخصی نباشیم و منافع همگان را در نظر بگیریم که همین امر سبب افزایش محبت و نعمت‌های الهی در جامعه می‌شود.

گفتنی است این دیدار نهم مهرماه در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...