علامه مصباح: امروز ولایت‌فقیه نماد اسلام است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که امروز ولایت فقیه، نماد اسلام و اساس تقویت اسلام در دنیاست، افزود: اما این مسئله حتی در کشور خودمان نیز نزد بسیاری از افراد، مغفول مانده است؛ در حالی که در روایت آمده است که حتی در سفر چند روزه، اگر چند نفر بودید، حتما یکی از شما حاکم و رهبر باشد؛ آیا نباید برای میلیون‌ها انسان، حاکمی قرار داد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از طلاب خارجی عرب‌زبان، اظهار داشت: اگر نگاهی به تاریخ بشر از حضرت آدم‌علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام تا خاتم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و از صدر اسلام تا کنون بیندازیم، می‌بینیم که همواره تحولاتی در جوامع صورت گرفته است؛ اما بر اساس آنچه از تاریخ انبیاء و ائمه‌علیهم‌السلام به ما رسیده است، نمی‌توان هیچ زمانی را یافت که پیامبر یا امامی به همه اهداف خود در زمینه هدایت مردم رسیده باشد و همگان هدایت شده باشند.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: جز حضرت سلیمان، اکثر پیامبران کشته، زندانی یا تبعید شده و مورد ظلم قرار گرفتند؛ به گونه‌ای که حضرت موسی که برانگیخته شد تا قوم بنی اسرائیل را از چنگال فرعون که آنها را به بردگی کشیده بود، نجات دهد، باز هم از طرف همین قومی که نجاتشان داده بود به قدری مورد آزار و اذیت قرار گرفت که خطاب به قوم خود فرمود؟ چرا مرا اذیت می‌کنید، در حالی که می‌دانید من پیامبر خدا هستم؟!

وی با اشاره به این‌که چنین آزارها و اذیت‌هایی شامل پیامبر خاتم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه نیز شده است، افزود: لذا پیامبر اکرم می‌فرماید: هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد. درباره حضرت علی‌علیه‌السلام نیز با این‌که ایشان خدمات بسیار مهمی را برای اسلام و جامعه انجام داده بود و مردم نیز به خوبی از آن آگاه بودند، اما مردم بیشترین ظلم‌ها را نسبت به ایشان روا داشتند؛ امام حسن‌علیه‌السلام  نیز به قدری اذیت شد که برخی صحابه او را مذل المؤمنین می‌خواندند! و بالاخره امام حسین‌علیه‌السلام را به فجیع‌ترین وضع به شهادت رسانده و خاندان او را به اسارت بردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: نباید انتظار داشت با چند سال تلاش و فعالیت، به نظامی دست یابیم که عاری از هرگونه مشکلات باشد؛ چرا که هیچ پیامبر و امامی موفق به این امر نشده است و این آرزویی دست نیافتنی است.

آیت‌الله مصباح در پاسخ به این سؤال که وظیفه ما در این شرایط چیست، اظهار داشت: باید دو معرفت را در خود ایجاد کنیم؛ اول شناخت دین، اوامر و معارف الهی و شناخت اولویت‌ها در شرایط فعلی و دوم شناخت ظروفی که این احکام باید در آنها جاری شود؛ یعنی قدرت تطبیق احکام بر موضوعات عینی و خارجی.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر شناخت اولویت‌ها اظهار داشت: راز سکوت حضرت علی‌علیه‌السلام همین امر است؛ هم‌چنین شناخت شرایط و اولویت‌ها، سبب شده تا اهل‌بیت‌علیهم‌السلام توصیه به تقیه برای حفظ جان کنند؛ چون حفظ جان مؤمن واجب است؛ اما حفظ اصل دین، واجب‌تر است و هرکجا نجات دین متوقف بر دادن جان است، باید جان را فدا کرد و در این‌جا تقیه معنایی ندارد.

آیت‌الله مصباح با اشاره به تشنگان حقیقت در سراسر دنیا اظهار داشت: امروز یکی از واجب‌ترین کارها برای ما ترویج حقایق و معارف الهی و اشاعه دین حق در عالم است تا تشنگان حقیقت که قلبی آماده دارند، بتوانند از نور این معارف، بهره‌مند شوند.

وی افزود: البته باید شیوه انجام این واجب را نیز به خوبی بشناسیم؛ هر قومی آداب و فرهنگ مخصوص به خود را دارد و تا زبان و فرهنگ آن قوم را نشناسیم، نمی‌توانیم معارف را به آن‌ها القاء کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود افراط و تفریط در بسیاری از زمینه‌ها اظهار داشت: از یکسو برخی بدون در نظر گرفتن شرایط، معتقدند باید به اسم از کسانی که مخالف اهل بیت‌علیهم‌السلام بودند، ابراز انزجار کرد و از طرف دیگر برخی می‌گویند فقط مشترکات را در نظر بگیریم و اختلافات را فراموش کنیم! در حالی که هم افراط و هم تفریط مانع انجام وظیفه و رساندن حق به دیگران می‌شود.

عضو جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: مهم این است که فرصت‌ها را برای تبیین معارف اهل بیت‌علیهم‌السلام غنیمت بشماریم.

وی با اشاره به این‌که امروز ولایت‌فقیه، نماد اسلام و اساس تقویت اسلام در دنیاست، افزود: ما این مسئله حتی در کشور خودمان نیز نزد بسیاری از افراد، مغفول مانده است؛ در حالی که روایت می‌گوید حتی در سفر چند روزه، اگر چند نفر بودید، حتما یکی از شما حاکم و رهبر باشد؛ آیا نباید برای میلیون‌ها انسان، حاکمی قرار داد؟!

آیت‌الله مصباح با اشاره به رواج سکولاریسم در کشورها که از غرب، نشأت گرفته است، افزود: سکولاریسم همان چیزی است که دشمنان اسلام به آن اعتقاد دارند؛ آیا دین فقط نماز و روزه است؟! امام(ره) می‌گفت: حفظ نظام، مهم تر از نماز است! حال آیا درست است که ما خودمان را به شکیات نماز و مطهرات مشغول ساخته و این مسائل مهم و تأثیرگذار اسلام را فراموش کنیم؟!

وی با تأکید بر لزوم شناخت و معرفی اسلام به صورت کامل، خاطر نشان کرد: باید در هر منطقه از جهان، به گونه‌ای سخن گفت که برای مردم آن منطقه قابل شناخت، ساده و دلپذیر باشد؛ محتوا باید روان و متناسب با فهم مردم و با شناخت فرهنگ آن‌ها باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به این‌که این امر، از مقوله فرهنگی است، ادامه داد: مسائل فرهنگی مهم‌ترین مسائلی است که انسان با آن سروکار دارد؛ چون فعل انسانی ناشی از فهم و اعتقاد است و انسانیت انسان به همین امور فرهنگی است.

لازم به ذکر است با توجه به عرب زبان بودن میهمانان، علامه مصباح در این جمع، سخنان خود را به زبان عربی ایراد کرد.

گفتنی است این دیدار پنجشنبه 16 اسفندماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...