آیت‌الله مصباح: امروز دست‌های مرموزی وجود دارد تا اهداف انقلاب را تحریف کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ضمانتی براي بقای هيچ انقلابي وجود ندارد، گفت: اولين وظیفه ما این است که آنچه دیگران با تلاش و زحمت و فدا كردن خونشان برای ما به یادگار گذاشتند را حفظ کنیم و نگذاریم ارزش‌های انقلاب کمرنگ شود. وظیفه دوم ما نیز سپردن این میراث «به صورت سالم» به نسل بعد است. چراکه امروز دست‌های مرموزی در کار است که اهداف انقلاب، برنامه‌های اصلی و راهبردها و راهکارهای آن را تحریف کند؛ نباید اجازه چنین تحریفی را داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب و فضلای استان قم با اشاره به بیانیه حکیمانه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: رهنمودهای رهبر انقلاب همواره ارزنده و کارساز بوده و ما حداقل به عنوان شکر نعمت و انجام وظیفه، باید در حد توان در جهت اهداف و رهنمودهای ایشان تلاش کنیم. در واقع، هر کسی که به مصالح بشریت می‌اندیشد و طالب سعادت خودش و دیگران است، باید این بیانیه را مورد توجه قرار داده و از آن استفاده کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بيان لزوم تقسیم کار بین افراد در همه جوامع برای رسیدن به یک هدف مطلوب و نهایی گفت: بر این اساس، روحانیت نیز وظیفه‌ای بر عهده دارد كه با توجه به جايگاه روحانيت اين وظيفه مربوط به اسلامیت انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه بنیانگذار این انقلاب، از همان ابتدا بر اسلامي‌بودن انقلاب تأکید داشت، افزود: از نظر امام(ره)، اسلام، هدف اصلی و بقیه اهداف، ثانوی و فرعی بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که اصلاً چرا اين انقلاب اتفاق افتاد و چرا ما باید آن را حفظ کرده و توسعه بدهیم، خاطر نشان کرد: حقیقت این است که با وجود پیشرفت‌های فکری، روحی و معنوی جامعه ما، به خصوص بعد از پیروزی انقلاب كه روزبه‌روز تکامل چشمگیری داشته، اما هنوز جوابِ ساده، روشن، قانع‌کننده و دلپذیری براي اين سؤال ارايه نشده است. همه انقلاب‌هایی که در دنیا رقم خورده، برای رهایی از سختی‌ها، ظلم‌ها و فقر و فلاکت بوده است، اما هدف انقلاب اسلامی هم صرفاً همين مسائل مادی بود؟ 

وی در ادامه طرح اين سؤال افزود: سوئیس به عنوان کشوری امن كه مردم آن در رفاه هستند و در دهه‌های اخیر هیچ جنگی در آن رخ نداده و در هیچ جنگ جهانی هم شرکت نکرده، شناخته مي‌شود؛ شاید برخی بگویند چه اشکالی دارد که ما هم براي كشورمان برنامه‌ای مانند آنها داشته باشیم تا هم امنیت، هم پیشرفت و هم رفاه داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: پاسخ به چنین پرسشی مستلزم بررسي فلسفه وجود انسان در این دنیا است؛ اصلا ما براي چه آفریده شده‌ایم؟ آیا برای خوردن و خوابیدن و زندگی راحت آفریده شدیم و در نهایت با مرگ، همه‌چیز تمام مي‌شود؟ این زندگی در بهترین حالت مانند کندوی زنبور عسل است که تعدادي زنبور بدون جنگ و دعوا در آن زندگی می کنند، شیرین‌ترین مواد غذایی را از معطرترین گیاهان تهیه می‌کنند و همه از آن غذا استفاده می‌کنند؛ آیا، نهايت هنر ما اين است كه شرایطی را فراهم کنیم كه جامعه‌اي مثل کندوی زنبور عسل تشکیل دهیم؟!

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: هر چند در حال حاضر شرایط جهانی به گونه‌اي است كه سوئیس بعد از جنگ‌های داخلی و مشکلات دیگر کمابیش در امنیت است، اما تضمینی براي بقای چنين امنيتي در همه‌جا نیست؛ مخصوصاً برای كشوري كه در منطقه غرب آسيا و در بین کشورهای اسلامی واقع شده، و با سوابق كشور ما ـ‌که مهم‌ترین آن حركت بي‌نظيري بود كه به دست امام راحل(ره) اتفاق افتاد‌ـ هرگز دشمنان ما را رها نخواهند کرد؛ اما به فرض که بتوان چنین شرایطی را ایجاد کرد؛ اما این کار به چه قیمتی انجام می‌شود؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در طول تاریخ بشريت، هرگز عوامل فساد تا این حد گسترش پیدا نکرده بود و هرگز یک کشور اسلامی این اندازه دشمن قسم‌خورده نداشته است. با این شرایط آیا می‌توانیم به راحتی به دنبال ایجاد رفاه باشيم و سوئیسی بزرگ‌تر و وسیع‌تر درست کنیم؟ آیا دشمنان اجازه چنين كاري را خواهند داد؟ مسأله مهم‌تر این است که حتی اگر چنین شرایطی ايجاد شد، آيا ما واقعاً برای اين هدف خلق شدیم که مانند سایر حیوانات؛ البته با ظاهري متمدن‌تر‌، فقط به فکر رفاه و آسایش بیشتر خود باشيم؟ آیا آمدن 124 هزار پیامبر و این همه آيات قرآن کریم و بیانات اهل بیت عليه‌السلام با چنین تفکری تعارض ندارد؟

آیت‌الله مصباح يزدي با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم در‌باره آخرت و زندگی ابدی انسان، اظهار داشت: اگر بعد از مرگ همه‌چیز تمام شود و حسابرسي در كار نباشد، زندگي این دنیا با این همه ظلم و جنایت و کشتار بی‌رحمانه كه در آن انجام می‌شود، عبث خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم سراسر زندگی انسان از تولد تا مرگ را یک جلسه امتحان دانست، و گفت: البته این جلسه امتحان طولانی به نظر می‌رسد، اما حقیقت این است که عمر انسان در مقابل آخرت که بی‌نهایت است، بسیار ناچیز به شمار می‌رود؛ حتی ناچیزتر از نسبت یک چشم به هم زدن به کل عمر انسان. در طول اين مدت نيز تمام امكانات مادی و روحی و پست‌ها و مقام‌های اجتماعی، هيچ‌يك خودشان اصالتی ندارند و همه آنها مقدمه و ابزاری برای آخرت است. لذا انسان مانند حیوان نیست که در عمر محدود خود فقط به دنبال شکم و شهوت و رفاه باشد. البته خداوند کسانی که از این مسأله غافل باشند، را حتی از حیوانات و چارپایان نیز پست‌تر می‌داند.

وی با اشاره به اینکه پیامبران آمدند تا مردم را از این غفلت برهانند، تأكيد كرد: بهترین پیامبران، حضرت محمد صلوات‌الله عليه بود كه کامل‌ترین برنامه را برای سعادت بشر ارائه کرد؛ اما خداوند تضمیمن نکرد که بعد از پیامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله همه در مسیر حق باقی بمانند؛ هم‌چنان‌كه برخي روایات به اين مسأله اشاره دارند كه بعد از وفات آن حضرت به‌جز سه نفر، بقيه اصحاب از مسیر حق خارج شدند. حال اگر خداوند در اين دوران به دست بزرگ‌ترین مصلح عصر، انقلابی را به وجود آورد که در طول تاریخ بشریت به سختی مي‌توان نظیری با این برکت و وسعت برای آن پیدا کرد، آیا تضمینی وجود دارد که در ادامه این مسیر، همه برقرار و ثابت بمانند؟ مخصوصاً با توجه به اينكه امروز نه بنيان‌گذار آن حضور دارد، نه یاران اولیه و شاگردان و دست‌پرورده‌های او، ‌جز اندکی که بيش از 80 سال سن دارند. با اين وجود چه ضمانتی برای بقای این انقلاب وجود دارد؟

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه گفت: حال که چنين ضمانتی وجود ندارد، اولین وظیفه ما این است که آنچه دیگران با تلاش و زحمت و فدا كردن خونشان برای ما به یادگار گذاشتند، را حفظ کنیم و نگذاریم ارزش‌های انقلاب کمرنگ شود؛ وظیفه دوم ما هم حفظ این میراث و سپردن آن «به صورت سالم» به نسل بعد است. چرا که امروز دست‌های مرموزی در کار است که می‌خواهند اهداف انقلاب، برنامه‌های اصلی، و راهبردها و راهکارهای آن را تحریف کنند؛ نباید اجازه چنین تحریفی را داد.

ایشان، وظیفه سوم را افزودن بر دستاوردهای انقلاب ذکر کرد، و خاطر نشان كرد: چه بسیار افرادی که برای این انقلاب زحمت‌ها کشیدند، هزینه‌ها کردند و خون‌ها دادند؛ ما هم در این گام دوم باید با تلاش و فداكاري بر این دستاوردها بیافزاییم. مخصوصاً با عنايت به اين بشارت رهبر انقلاب كه نسل كنوني از گذشتگان بهتر هستند، امکاناتشان بیشتر، انگیزه‌شان قوی‌تر و استعدادهای فروان‌تري دارند و شرایط اجتماعی نیز مهیاتر شده است.

آیت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: صدور بیانیه گام دوم از یک سو هشداری است برای این‌که دستاوردهای گذشته از بین نرود؛ از سوي دیگر رهنمودی است برای این‌که آن که به دست آوردید، دشمنان از دستتان نربایند؛ علاوه بر اينكه رهنمودی است برای پیشبرد و تکامل بخشیدن به این انقلاب.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم‌چنين گفت: باید توجه داشت که گام اول، گام ساده‌تری بود؛ انسان در هر مسيري كه گام مي‌گذارد، قدم اول آن ساده است؛ اما هرچه جلو مي‌رود، کار مشکل‌تر می‌شود و اين سنت الهی در تکامل و رشد تدریجی جوامع بشری است. لذا اگر می‌بینید فساد زیادتر مي‌شود، به اين دليل است كه تکامل انسان در سایه انتخاب و اختیار او است و هرچه شرایط سخت‌تر باشد، انتخاب هم مشکل‌تر می‌شود و البته نتيجه آن كه رشد و تكامل است، هم بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: هرچند شرایط كنوني با ناهنجاری‌ها، مشکلات و فسادهایی همراه است، اما همه اینها موجب می‌شود که انتخاب انتخابگران ارزشمندتر شود و کسانی که راه صحیح را انتخاب می‌کنند، به قدري ارزش پيدا می‌كنند که ده‌ها برابر این فسادها هم در مقابل آن قابل ذکر نخواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علميه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تفاوت‌های وظیفه روحانیت با سایر گروه‌های جامعه گفت: وظیفه روحانیت، همان وظیفه انبیاء است؛ کسي از عطار و نانوا و پزشک توقع ندارد که مردم را هدایت کنند؛ اما این وظیفه بر عهده انبیاء، و در مرتبه پایین‌تر بر عهده روحانیت است.

وي خاطر نشان کرد: ما که گام در مسير طلبگي گذاشتيم؛ یعنی خودمان را برای بر عهده گرفتن وظیفه انبياء و ائمه عرضه کرده‌ایم و در شرايطي كه دسترسي به پیامبر اكرم و اهل‌بیت صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين وجود ندارد، اين تكليف را بر دوش گرفته‌ايم. البته باید افتخار کنیم که با عنایت و دعای امام زمان عجل‌الله‌فرجه این لیاقت را پیدا کردیم که خدمتگزار دستگاه ولایت باشیم؛ اما باید بدانیم كه وظیفه سنگینی بر عهده داریم.

آیت‌الله مصباح يزدي هم‌چنين گفت: راهی که ائمه عليهم‌السلام رهبر آن بودند، امروز پرچم آن به دست رهبر معظم انقلاب است و ما هم می‌خواهیم خدمتگزار این دستگاه باشیم؛ اگر این چنين است ابتدا خودمان باید این امر را باور کنیم و در زندگیمان آن را پیاده کنیم؛ مبادا رفتار ما به گونه‌ای باشد که گویا اصالت را براي دنیا قائل هستیم، یا خدای ناکرده دین را ابزاری برای رسیدن به دنیا قرار دهیم.

وی افزود: بعد از شناخت و باور اين امر و تلاش براي خودسازی، باید سعی کنیم این باور را با زبان و روشی که قابل فهم و قابل پذیرش باشد، به دیگران هم منتقل کنیم و آنها را آگاه کنیم.

اين استاد برجسته حوزه علميه قم با تأکید بر لزوم مخاطب‌شناسی، اظهار داشت: باید بدانيم كه با چه بياني می‌شود با مخاطب سخن گفت؛ همان‌طور که سخن گفتن ما در خانه با كودكان به زبان کودکانه و با بزرگ‌ترها با بياني متفاوت از آن است، در جامعه هم نبايد از اين نكته غافل شويم؛ زيرا برخی افراد در فهم مسائل دینی مثل اطفال هستند؛ نباید آنها را رها کرد، بلکه باید با شيوه‌اي مناسب به آنها هم رسیدگی کرد تا رشد کرده و بالغ شوند.

آیت‌الله مصباح يزدي افزود: شناخت مخاطب و سخن گفتن با هر مخاطب متناسب با ميزان درك و فهم وی، هنری است که ما باید در کنار اساتید و با استفاده از تجارب گذشتگان و نيز با بهره بردن از نورانیت الهی که خدای متعال به برکت توسل به اهل‌بیت عليهم‌السلام به دل‌های ما افاضه می‌کند، آن را به دست بیاوریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پايان ضمن جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: امروز با استفاده از امکانات و شرایطی که به برکت انقلاب اسلامی فراهم شده است، باید به گونه‌ای تلاش کنیم که در وهله اول خودمان به سعادت ابدی برسیم و در وهله بعد دیگران را نیز در این مسیر با خود همراه کنیم.

گفتنی است، دیدار آیت‌الله مصباح یزدی با طلاب و فضلای استان قم پنجم شهریورماه سال‌جاری در محل دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد.

برای شنیدن صدای این جلسه این‌جا را کلیک کنید!