علامه مصباح خطاب به طلاب: قدر و اهمیت کار خود را بدانید که کاری ارزشمندتر از آن در عالم وجود ندارد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که در زندگی اجتماعی هر کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، اظهار داشت: ارزشمندترین کارهایی که در این عالم قابل تصور است، کاری است که در راستای هدف خداوند از خلقت صورت بگیرد؛ این کار، هرگز قابل مقایسه با کارهای دیگر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه معصومیه، با اشاره به این که سلسله‌ای از قوانین تکوینی بر زندگی انسان‌ها حکم‌فرماست که توجه به آن‌ها می تواند در پیشرفت انسان و شناخت راه صحیح مؤثر باشد، اظهار داشت: اما انسان، بسیاری از این قوانین را می بیند، اما در آن تأمل نمی کند و با نگاه توحیدی به آن نظر نمی‌افکند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رشد تدریجی انسان از دوران طفولیت و افزایش درک و معرفت‌ها و احساس نیازهای متفاوت اظهار داشت: این مسئله یکی از قوانین تکوینی و بر اساس تدبیر و حکمت الهی است؛ اما شاید بسیاری از انسان‌ها به آن توجهی نداشته و آن را لازمه زندگی می‌دانند.

وی با اشاره به این که انسان نیاز روحی دارد که محبوب واقع شود، اظهار داشت: هر چه شخصی که انسان را دوست دارد و احترام می‌کند، فرد مهم‌تر و عظیم‌تری باشد، نیاز فرد به او بیشتر تأمین می‌شود و ارزش خود را بالاتر می‌داند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که خداوند این نیاز به محبت و احترام را بیهوده در انسان قرار نداده است، با ذکر مثالی اظهار داشت: اگر انسان، عظمت مقام معظم رهبری را بداند و متوجه شود که ایشان او را به صورت خصوصی دعوت کرده است، چقدر خوشحال می‌شود؟ حال اگر عظمت امام زمان(عج) را درک کرده و بفهمد که می تواند امام زمانش را ملاقات کند، چه حسی می یابد؟ از این بالاتر اگر انسان روزی بدون واسطه بتواند خدا را ملاقات کند، حال او چگونه خواهد بود؟ این نیاز به دوست داشتن، حکمت خداست که انسان بتواند با شناخت عظمت و قدر و منزلت خداوند به دنبال این باشد که خداوند او را دوست داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی برخی میلیاردها دلار خرج می کنند که بتوانند محبت مردم و رأی آن‌ها را به دست آورند؛ حال اگر یک کسی بتواند کاری کند که خدا او را دوست بدارد، چقدر ارزش دارد؟ آیا ارزش ندارد که میلیاردها خرج کند، زحمت ها بکشد تا خداوند او را دوست بدارد؟اما خدای متعال از کمال رأفتش آسان‌ترین کارها را برای کسب این محبت قرار داده است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این که در شرایط عادی، برای کسب سود مادی بیشتر، باید سرمایه بیشتری داشته و زحمت بیشتری کشید و البته احتمال ضرر نیز در آن وجود دارد، ادامه داد: اما برای جلب محبت خدا که ارزش آن قابل مقایسه با ارزش‌های مادی نیست، می توان با ساده‌ترین کارها و کمترین هزینه‌ها، به نتیجه قطعی رسید. فقط انسان باید بپذیرد که بنده خداست و همه آنچه دارد، از آن خداست؛ البته باید به دنبال این اعتقاد، عمل نیز باشد نه این که صرفا ادعایی دروغین باشد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار داشت: بزرگ‌ترین لطفی که خداوند از باب محبت ذاتی‌اش، نسبت به بندگان کرده، این است که بنده‌ای آفریده تا بهترین نعمت‌های او را درک کرده و از بالاترین رحمت‌های الهی بهره ببرد؛ چرا که اگر بندگان رشد نکنند و نتوانند به بالاترین رحمت های الهی برسند، آن رحمت‌ها، تحقق عینی پیدا نمی‌کند و البته خداوند نیز برای این که بنده به این نعمت‌ها و رحمت ها برسد، ساده‌ترین راه را قرار داده است و آن بندگی است. در مسیر بندگی نیز هیچ چیزی که از طاقت انسان فراتر باشد، از او نمی خواهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: اولین قدم این است که انسان بفهمد بنده است و باید بندگی کند؛ اما چگونه باید بندگی کند؟ خداوند که قرار نیست هر روز به او وظایف روزانه مربوط به آن روز و طبق شرایط را بیان کند؛ پس چگونه راه اطاعت و بندگی را بیابد؟ این‌جاست که پای شناخت به میان می آید؛ انسان با شناخت می‌تواند حق را از باطل تمییز داده و وظیفه را تشخیص دهد.

آیت الله مصباح با اشاره به این که آنچه که عقل می‌فهمد، همان برای ما حجت است، ادامه داد: البته در مواردی نیز عقل به خوبی همه مسائل را درک نمی‌کند و خداوند از باب لطف و رحمتش پیامبران را قرار داده تا راه صحیح را به انسان نشان دهند.

علامه مصباح با اشاره به سنت تدریج در عالم، اظهار داشت: رشد تدریجی انسان و برخورداری تدریجی وی از نعمت‌های دنیوی سبب می‌شود تا بهتر بتواند قدر نعمت های الهی را بداند؛ چه بسا اگر خداوند از ابتدا همه نعمت‌ها را به انسان بدهد، انسان قدردان نباشد.

وی با اشاره به این که در زندگی اجتماعی هر کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، اظهار داشت: ارزشمندترین کارهایی که در این عالم قابل تصور است، کاری است که در راستای هدف خداوند از خلقت صورت بگیرد؛ این کار، هرگز قابل مقایسه با کارهای دیگر نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به وصیت پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله به حضرت علی‌علیه‌السلام در هنگام فرستادن ایشان به یمن اظهار داشت: هدایت کردن یک نفر بالاتر از این است که همه عالم طلا شود و همه را در راه خدا، انفاق کنید. قدر و اهمیت کار خود را بدانید!

گفتنی است مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 99-98 حوزه علمیه معصومیه، اول مهرماه سالجاری در این مدرسه برگزار شد.

برای شنیدن صوت این جلسه این‌جا را کلیک کنید!