قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

یکشنبه 12 /07 /1394

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي با مقايسه دو حديث اظهار داشت: سئوال مهمي که پاسخ به آن راهگشاست اين است که آيا خداوند متعال دو قلعه دارد که يکي از آن‌ها دژ توحيد و ديگري دژ ولايت علي (ع) است که اگر انسان وارد هرکدام شود، از عذاب الهي نجات يافته يا خير؟

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب حوزه علميه قم ضمن تبريک عيد سعيد غدير خم، دو حديث گران بها را ياد آور شد و اظهار داشت: در حديثي از پيامبر (ص) نقل شده است که ولايت علي (ع)، قلعه و دژ مستحکم خداست، و هرکس در آن قلعه وارد شود، از عذاب الهي در امان خواهد بود؛ و در حديث ديگري مشهور به سلسله الذهب که از امام رضا (ع) به نقل از پدرانشان بيان شده نيز آمده است کلمه لااله الا الله، دژ و قلعه مستحکم خداست، و هرکس در آن قلعه وارد شود، از عذاب الهي در امان خواهد بود.

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي با مقايسه اين دو حديث اظهار داشت: سئوال مهمي که پاسخ به آن راهگشاست اين است که آيا خداوند متعال دو قلعه دارد که يکي از آن‌ها دژ توحيد و ديگري دژ ولايت علي (ع) است که اگر انسان وارد هرکدام شود، از عذاب الهي نجات يافته يا خير؟

وي در پاسخ به اين سئوال اظهار داشت: وقتي امام رضا (ع) حديث سلسله الذهب را نقل کردند، فرمودند اين امر شرايطي دارد و من از شرايط آن هستم؛ پس معلوم مي‌شود، در واقع دژ يکي است، اما پذيرش ولايت حضرت علي (ع) و اهل بيت (ع) نيز شرط اصلي ورود به دژ توحيد است. و نتيجه اين دو حديث آن است که توحيد بدون پذيرش ولايت، بي فايده خواهد بود.

استاد تفسير حوزه علميه قم با طرح سئوال ديگري مبني بر اين‌که آيا توحيد يک مسئله است و ولايت مسئله‌اي بيگانه و جدا از معناي توحيد است، در پاسخ گفت: در واقع خداوند متعال، يک دژ دارد و آن دژ توحيد است و مسئله ولايت لازمه توحيد است.

وي در توضيح مطلب فوق به بيان چند مقدمه پرداخته و گفت: « اله » در « لا اله الا الله » در واقع همان معبود است؛ و معبود بايد سه ويژگي را داشته باشد تا شايسته پرستش باشد: خالقيت، ربوبيت تکويني و ربوبيت تشريعي. لذا مشرکان مکه با وجود اين‌که خدا را باور داشتند، مشرک بودند، چرا که قائل به رب‌هاي مختلف بودند.

استاد تفسير حوزه با اشاره به معناي رب، گفت: رب در واقع تدبير کننده و پرورش دهنده اي است که صاحب اختيار نيز هست و او کسي است که همه موجودات را تدبير کرده و پرورش مي‌دهد که به آن ربوبيت تکويني گويند؛ البته براي انسان به خاطر اراده آزاد و قدرت انتخاب و اهليت براي تکليف، نوع ديگري از ربوبيت نيز وجود دارد و آن ربوبيت تشريعي است؛ يعني قانون گذار نيز بايد خداوند باشد.

وي با اشاره به آيات قرآن کريم اظهار داشت: قانون پذيري از غير خدا و بدون اذن خداوند، شرک است؛ زيرا اگر کسي در عرض خداوند قرار داده شود، شرک خواهد بود؛ اما اگر اطاعت و قانون پذيري از افراد به اذن خداوند باشد، نه تنها شرک نيست، بلکه آن اطاعت، لازم است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ادامه داد: از همين روست که ولايت علي (ع) و ولايت امام رضا (ع) به عنوان شرط و مکمل توحيد قرار گرفته است زيرا برآمده از همان توحيد است.

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که لازمه توحيد در خالقيت، توحيد در ربوبيت تکويني و ربوبيت تشريعي است ادامه داد: انحرافي که بعد از وفات پيامبر (ص) صورت گرفت، در اعتقاد به ربوبيت تشريعي بود؛ زيرا آن‌ها با رأي شورا، اطاعت از فردي را در عرض اطاعت خداوند قرار دادند.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که شيعه معتقد است رهبر و ولي امر جامعه را بايد خدا تعيين کند، اظهار داشت: از اين رو اطاعت از رهبر الهي در جامعه اسلامي، همان اطاعت از خداوند است؛ و به همين دليل، امام خميني (ره) ولايت ولي‌فقيه را ولايت الله و امتداد ولايت ائمه معصومين (ع) بيان کردند؛ زيرا ولي‌فقيه به صورت عام از سوي امام زمان (عج) تعيين شده است، و ايشان ولي‌فقيه را حاکم بر مردم و حجت بر آن‌ها قرار داده است.

اين فيلسوف اسلامي با اشاره به اين‌که ولايت از توحيد گرفته شده و لذا در روايات، مهم تر از نماز و زکات و نظاير آن‌ها معرفي شده است، ادامه داد: جامعه اي توحيدي است که رهبرش الهي باشد وگرنه جامعه غير الهي بوده و خدا در آن حاکم نيست، بلکه مردم و يا به عبارت بهتر ثروتمندان، قدرتمندان، سياستمداران و حقه بازان حاکم هستند.

وي در ادامه با طرح اين سئوال که پذيرش ولايت به چه معناست؟ گفت: ولايت به معناي پيوند و برقراري ارتباط است، لذا اگر کسي به طور اتفاقي، فرد ديگري را همراهي و از او تبعيت کند، به معناي ولايتمداري نيست، بلکه بايد در دلش پيوند و رابطه قلبي با ولي ايجاد کند؛ زيرا همراهي و تبعيت از ولي، ثمره ارتباط قلبي است.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که برخي از ولايت به محبت تعبير مي‌کنند، ادامه داد: هر چند در ولايت، محبت نيز وجود دارد، اما اين تعريف کامل نيست و فردي که به ديگري محبت دارد، سعي مي‌کند به محبوب نزديک شده و شبيه او شود.

وي با اشاره به مثال هايي ادامه داد: عده اي از شاگردان و دوستان امام (ره)، چنان ايشان را دوست داشتند که حتي رفتارهايشان، نوع راه رفتنشان، شيوه حرف زدن و اداي کلماتشان نيز به امام (ره) شبيه شده بود و اين به خاطر همان ارتباط قلبي و محبت آن‌ها بود.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با خطاب به طلابي که قصد تلبس داشتند، اظهار داشت: شما ملبس به لباسي مي‌شويد که شبيه لباس ائمه (ع) و يا حد اقل منتسب به آن هاست و در واقع نشانه ولايتمداري و ارتباط قلبي شما به اهل بيت (ع) است و هرکس به شما مي‌نگرد به ياد خدا و اهل بيت (ع) مي‌افتد و اين افتخاري است که نشانه اي از محبت اهل بيت (ع) را به همراه خود داشته باشيد.

بعد از سخنراني، جمعي از طلاب حوزه علميه قم، به دست علامه مصباح يزدي، ملبس شدند.

گفتني است اين مراسم نهم مهر ماه سال جاري مصادف با شب عيد غدير در محل نمازخانه مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org