کنگره بین‌المللی استاد فکر با حضور رییس‌جمهور برگزار شد

به مناسبت سومین سالگرد درگذشت علامه مصباح یزدی(رضوان‌الله‌‌علیه) کنگره بین‌المللی استاد فکر به منظور بزرگداشت و بازخوانی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی در سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

به مناسبت سومین سالگرد درگذشت علامه مصباح یزدی(رضوان‌الله‌‌علیه) کنگره بین‌المللی استاد فکر به منظور بزرگداشت و بازخوانی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی در سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی با حضور در کنگره بین‌المللی استاد فکر و با اشاره به این‌که ویژگی آیت‌الله مصباح(قدس سره) یگانگی در حرف و عمل بود، گفت:  پرجاذبه‌ترین بحث همین مسأله است؛ اگر بگویند ایشان چقدر فلسفه و عرفان و فقه و اصول و علم داشتند، این‌ها بسیار مهم است، اما آنچه مردم را مشتاق امام خمینی(قدس سره) کرد این بود که احساس کردند امام(رحمه‌الله) با مردم صداقت دارد و به آنچه می گوید عمل می کند.

رییس‌جمهور افزود: امروز هم آنچه مردم را مشتاق رهبری می کند این است. این یکی بودن حرف و عمل برای انسان سالک بسیار مهم است.

آیت‌الله رییسی کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح را دفاع عقلانی و منطقی از عقائد و باورهای اسلامی دانست و افزود: دفاع عقلانی و منطقی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی،  نکته محوری شخصیت ایشان است که باید برای صاحبان اندیشه و خرد مورد توجه باشد.

 

سخنرانی رهبر شیعیان نیجریه شیخ ابراهیم زکزاکی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

رهبر شیعیان نیجریه، خود را شاگرد با واسطه علامه مصباح دانست و افزود: آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) در فلسفه  و اندیشه اسلامی مرجع بود و حتی عالم غرب به مرجعیت علمی او در فلسفه و فکر اسلامی اعتراف کرد.

وی افزود: آیت‌الله مصباح، فقیه، عالم، فیلسوف، عارف و مخلص بود. او کسی بود ‌که از دوران طفولیت عمر خود را برای تعلیم معارف اسلامی بذل نمود.


رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قدس سره) نیز در این مراسم با بیان این‌که علامه مصباح(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) با آن فکر ثاقب و اندیشه متعالی خودشان به خوبی فرهنگ موجود جامعه را شناخته بودند، ادامه داد: وی سیستمی طراحی و عرضه کرد که دربردارنده همه عناصر کلیدی اسلام، از زیربنایی‌ترین تا روبنایی‌ترین مسائل بود و از آنجا که همه این مولفه‌ها را دقیق شناخته بودند، هر یک را در جایگاه خودش قرار دادند.

 

آیت‌الله محمود رجبی ادامه داد: همان‌طور که این سیستم ناظر به تهاجمات، نقص‌ها، کمبود‌ها و آسیب‌ها بود، در عین حال برگرفته و هماهنگ با نظام تفکر قرآنی بود.

وی با بیان این‌که توحیدمحوری و خدامحوری روح این نظام و سیستم را تشکیل می دهد ادامه داد: در عین حال، در حوزه تخصصی به دقت، علوم انسانی رایج را مورد توجه قرار داده بود و آسیب‌هایی که از سوی این علوم متوجه اسلام می‌شد را شناخته، پاسخ آن شبهات و نقد آن اندیشه‌های نادرست را در این مجموعه به خوبی عرضه کرده بود.

وی با بیان این‌که  «مهندسی فرهنگ» علامه مصباح یزدی(قدس سره)، از یک سو مبتنی بر اندیشه قرآنی با محوریت خدا و توحید و از سوی دیگر، ناظر به آسیب‌های حوزه تخصصی و اجتماعی بود، خاطرنشان کرد: برخی از دگراندیشانی که دشمن علامه مصباح بودند، اعتراف کرده‌اند که در حوزه کسی مانند ایشان، با بیان روان و رسا و دقیق مانند علامه مصباح(قدس سره) وجود ندارد.

 

 

همچنین پیام دبیرکل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله به کنگره بین المللی استاد فکر نیز در این مراسم قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: حقیقت این است که ایشان به لحاظ معرفتی و سلوکی، سرمشقی تابناک و گیرا در بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین امور برای دانشمندان و نسل‌های مختلف به وجود آورد تا دین را یاری کرده، از آن دفاع کند و برای ظهور امام‌ مان حضرت مهدی (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) زمینه‌‌سازی کند.

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از این پیام آورده است: مقاومت اسلامی در لبنان مورد توجه، درخواست، دعا و آرزوهای‌شان(آیت‌الله مصباح یزدی) بود؛ چراکه ایشان درک‌کرده‌ بودند که مقاومت تنها گزینه برای پایداری امت و دستیابی به عزت و آزادی و مقدساتش است.

 

در پایان این پیام آمده است: ای کاش او اکنون در میان ما حاضر بود، تا با چشم خود پیروزی‌ها و قهرمانی‌های کم‌نظیر مقاومت در فلسطین را می‌دید و با مشاهدۀ شکست و خواری آشکاری که صهیونیست‌ها در غزۀ نستوه به آن تن ‌دردادند، جان پاکش آرامش می‌یافت.

 

در ادامه برنامه‌های صبح کنگره  سومین بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) از پنج کتاب جدید از آثار ایشان، با حضور ریاست محترم جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، آیت‌الله محمود رجبی، آیت‌الله محمدی عراقی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح، رونمایی شد.

کتاب‌های «مشکات فروزان در تفسیر قرآن»، «هم اندیشی معرفت‌شناسی جلد دوم»، «فازهای پرواز جلد دوم»، «پیش به سوی احیای اخلاق» و «اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی» عناوین کتاب‌های رونمایی شده در این کنگره بود.

 

سخنرانی آیت‌الله فیاضی و ذکر خاطراتی از علامه مصباح و مدیحه‌سرایی حاج مهدی رسولی با ذکر خاطره‌ای از علامه ، از دیگر برنامه‌های بخش صبح این مراسم بود.

 

همچنین در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)، رئیس محترم جمهور از تصويب سالروز رحلت آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان «روز ملی علوم انسانی اسلامی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

 

لازم به ذکر است سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح عصر روز نهم دی ماه نیز ادامه یافت و کمیسیون‌های تخصصی با عناوین «اخلاق و تربیت»، «طرح ولایت»، «علاوم انسانی اسلامی» و کمیسیون سیاسی- اجتماعی برگزار شد.

گفتنی است کنگره بین‌المللی «استاد فکر» به منظور بزرگداشت سومين سالگرد ارتحال ملكوتي علامه مصباح یزدی و بازخوانی اندیشه‌های آن حكيم فرزانه، نهم دی ماه در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با حضور شخصيت‌هاي كشوري و لشكري، اساتيد و محققان و علاقمندان به آثار و انديشه معظم‌له برگزار شد.

 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...