به پیشواز خورشید غرب

به پیشواز خورشید غرب
وزیری، شومیز، 336 صفحه، چاپ اول 1384، چاپ دوم 1391.

این کتاب گزارشی تحلیلی از سفر حضرت استاد به اسپانیا و چند کشور از منطقه آمریکای لاتین است که توسط حجت‌الاسلام آقای مرتضی موسی‌پور تدوین و نگارش یافته و به کوشش انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ و منتشر گردیده است.
در این کتاب که گوشه‌ای از پهنه عظیم فعالیت‌های علمی، فرهنگی تبلیغی آیت الله مصباح یزدی در سفرهای خارج از کشور است، پس از ارایه متن پیام مقام معظم رهبری ‌ـ‌دامت برکاته‌ـ به اجلاس هزاره ادیان که در مقر سازمان ملل برگزار شده، گزارش سفرها و دیدارهای استاد و متن کامل سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای ایشان با شخصیت‌های مذهبی و علمی در 9 بخش گرد آمده است.
بخش اول این کتاب با عنوان سفر به آن سوی زمین، دربردارنده مقدمه، انگیزه تدوین کتاب، خورشید در امریکای لاتین، انگیزه سفر، نمونه‌های برجسته‌ای از استقبال شخصیت‌های مختلف علمی و مذهبی از حضرت استاد، نمایه‌ای از بحث‌ها و سخنرانی‌ها، سؤالات مطرح شده در سخنرانی‌ها، پیشنهادهای علمی و عملی، تحلیلی از سفر استاد و دورنمای این کتاب می‌باشد.
گزارش سفر به اسپانیا در بخش دوم آمده که حاوی مباحثی از جمله آشنایی با کشور اسپانیا، تشکل‌های مسلمانان و مراکز شیعیان در این کشور، و گزارش سفر به شهرهای سویّا، کردبا، بارسلونا و بازگشت به مادرید است.
بخش‌های سوم تا هشتم کتاب به گزارش سفر به کشورهای مکزیک، کوبا، کلمبیا، برزیل، شیلی و آرژانتین، و دیدارها و گفت‌وگوهای انجام شده در هر کشور اختصاص یافته و در انتهای هر بخش نیز متن کامل سخنرانی‌ها و مباحثات صورت گرفته در آن کشور تحت عنوان ضمیمه‌ها آورده شده که هر یک دارای نکات مهم و مفید در موضوعات علمی، فرهنگی و اخلاقی است.
بخش نهم کتاب با عنوان سخن پایانی به ارایه یک سخنرانی از استاد بعد از سفر در جمع طلاب آمریکای لاتین اختصاص یافته است.
 عنوان برخی از سخنرانی‌های ارایه شده در کتاب از این قرار است: نقش معرفت، ایمان و محبت در تکامل حقیقی انسان؛ عزت اسلامی؛ رهبری، وحدت و استقامت رمز پیروزی و سعادت؛ تحولات فلسفه اسلامی از آغاز تا عصر حاضر؛ تکلیف، مسئولیت و استقامت از دیدگاه اسلام؛ عرفان اسلامی: معرفت، محبت، و تقرب به خداوند؛ نهضت فکری و اخلاقی: وظیفة مشترک ادیان توحیدی؛ بحثی در حقوق بشر از دیدگاه اسلام؛ اقتصاد اسلامی؛ پرستش خدا: اکسیری جاودانه؛ سیر تحول در متدولوژی فلسفة اسلامی؛ عرفان از دیدگاه اسلام: از آشنایی تا مهرورزی؛ خودآگاهی و خداآگاهی؛ و خانواده از دیدگاه اسلام.