حضرت آیت اللَّه مصباح یزدی: ویژگی اصلی نظام ما اسلامی‏‌بودن آن است.

-حضرت آیت اللَّه مصباح یزدی گفت: امروز بیشتر اقتصاددانان فهمیده‌‏اند كه ربا به‌تدریج اقتصاد یك كشور را فلج می‏كند. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای ستاد مبارزه با ربا، ضمن تأكید بر این مطلب كه ویژگی اصلی نظام ما اسلامی بودن آن است گفت: شكر این نعمت آن است كه هر كسی هرقدر در توان دارد، در هر جایی و به هر صورتی سعی كند كه احكام اسلام اجرا شود.

-حضرت آیت اللَّه مصباح یزدی گفت: امروز بیشتر اقتصاددانان فهمیده‏‌اند كه ربا به‌تدریج اقتصاد یك كشور را فلج می‏‌كند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای ستاد مبارزه با ربا، ضمن تأكید بر این مطلب كه ویژگی اصلی نظام ما اسلامی بودن آن است گفت: شكر این نعمت آن است كه هر كسی هرقدر در توان دارد، در هر جایی و به هر صورتی سعی كند كه احكام اسلام اجرا شود.
اسلام نسبت به بعضی احكام حساسیت خاصی دارد، از جمله این احكام ربا است كه در مورد آن در قرآن و روایات تعبیر اعلان جنگ با خدا به كار رفته است. حتی كشورهایی كه بانك‏هایشان براساس ربا تأسیس شده است سود بسیار كمی پرداخت می‏كنند و حتی در بعضی كشورها مثل ژاپن سپرده بانكی سود منفی هم دارد، یعنی بانكها مزد می‏گیرند تا پول مردم را نگه دارند.
ایشان افزودند: متأسفانه در كشور ما سود سپرده 20 تا 25 درصد رایج است كه به گفته كارشناسان امور اقتصادی، بیشتر مفاسد اقتصادی امروز كشور بخاطر همین ربا است.
حضرت آیت اللَّه مصباح یزدی در ادامه سخنان خود گفت: بعضی از قرضه های ملی هیچ عنوانی به جز ربا ندارد. سودی كه در قبال این اوراق پرداخت می‏شود سود چیست؟ آیا دولت از این پول درآمدی به دست آورده است؟ آیا كارهایی مثل سدسازی یا جاده‏سازی درآمدی برای دولت دارد؟
عضو مجلس خبرگان گفت: ما باید باور كنیم و به دیگران هم بفهمانیم كه ربا از نظر اسلام جدی است و تصور نكنیم كه بین ربا و عقود اسلامی تفاوتی نیست.
در پایان با اشاره به این نكته كه ادامه كار این ستاد به صورت جدی نیازمند حمایت مراجع رسمی است، افزودند: بعضی از مراكز اعتباری، با نفوذی كه در دستگاههای دولتی و قانونگذاری دارند، مانع اصلاح وضع موجود می‏شوند و مقابله با این قبیل مراكز نیازمند قوه مجریه و رئیس جمهوری است كه دلسوز دین باشد، لذا باید در انتخابات آتی فردی مانند شهید رجایی را كه دلبستگی به دنیا نداشت و وامدار كسی نبود، انتخاب كرد. كسی را انتخاب كنید كه نگرانی او ارزشهای اسلام باشد.