استاد حوزه علمیه قم دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را دورانی استثنایی در تاریخ بشریت دانست و گفت:خداوند این نعمت عظیم را توسط امام خمینی(ره) كه شبیهترین افراد به ائمه معصومین(علیهم السلام) بود به مسلمانان عطا كرد و بعد از ایشان نیز كسی جانشین ایشان شد كه شبیهترین افراد به امام(ره) است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از معلمان و كاركنان آموزش و پرورش استان كرمان گفت: انسانهادر هر آیین و دینی به پیشرفت جامعه خود علاقمند هستند و دوست دارند نسل آینده به گونهای پرورش یابد كه آن جامعه به آرمانهای خود برسد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه رسیدن به سعادت و كمال امری مطلوب و مورد قبول همگان است، اظهار داشت: مكاتب گوناگون در تشخیص سعادت و كمال اختلافاتی دارند كه با وجود تنوع و تعدد این مكاتب میتوان همه آنها را در به دو طیف تقسیم كرد: یك طیف زندگی را تنها منحصر به عالم ماده دانسته و لذت بیشتر در این دنیا را مایه سعادت بشر میدانند و گروه دیگری این دوران را مانند دوران جنینی میدانند كه انسان باید در آن خود را برای زندگی واقعی و حقیقی آینده آماده كند.
وی ادامه داد: هر چند این دو تفكر در ماهیت با یكدیگر تفاوت دارند، اما نقاط مشتركی همچون لزوم عدالت، كار، زندگی مسالمتآمیز و استفاده از نعمات خداوند در هر دو وجود دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تنها در مقاطع كوتاهی از تاریخ طولانی زندگی بشر، طرز فكر انبیاء كه اعتقاد به وجود عالمی ورای این دنیا است، رواج داشته است؛ اما همین مقاطع كوتاه تأثیرات بسیار شگرفی داشته كه اگر منصفانه تحقیق و بررسی شود، مهمترین عامل تمدن واقعی انسان پیروی از دستورات انبیاء در همین مقاطع بوده كه به مرور زمان و با تصرفاتی به صورت آداب و سنن اجتماعی تغییر یافته است.
علامه مصباح یزدی دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را دورانی استثنایی در تاریخ بشریت دانست و گفت:خداوند نعمتی عظیم را توسط امام خمینی(ره) كه شبیهترین افراد به ائمه معصومین(علیهم السلام) بود به مردم مسلمان عطا كرد و بعد از ایشان نیز كسی جانشینش شد كه شبیهترین افراد به اوست.
وی ادامه داد: در برابر این نعمت عظیم وظیفهای بزرگ نیز بر عهده ما گذاشته شده كه بیش از وظیفه سائر مردم و گذشتگان است و این امر لزوم همت مضاعف و كار مضاعف را میرساند؛ خصوصاً وقتی توجه داشته باشیم كه به دلایل مختلف عقبافتادگیهایی نیز از قبل داریم.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش، این نهاد را مهمترین نهاد در كشور عنوان و خاطر نشان كرد: وظیفه این نهاد در راستای هدف زندگی انسان است و در واقع آموزش و پرورش عهدهدار امر انسانسازی است.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: همه كارهای دیگر مانند تأمین آب و برق و حفظ امنیت، جنبه مقدمه برای كار این نهاد دارد؛ زیرا اگر آموزش و پرورش خوب عمل كند، بهترین جامعه ساخته میشود و اگر این نهاد بد عمل كند، به جای انسان، حیوان و شیطان ساخته میشود.
وی ادامه داد: نهاد آموزش و پرورش نهادی است كه میتواند انسان را از حد حیوانیت فراتر برد و باعث شود افراد جامعه این همت بلند را داشته باشند كه به مادیات قانع نشده و در پی كسب آخرت باشند.
علامه مصباح افزود: حتی مسأله عدالت نیز هدف نیست؛ یعنی هدف این نیست كه هر كسی به سهم خود از پوشاك و خوراك برسد؛ بلکه برقراری عدالت مقدمه تربیت صحیح انسانهاست، زیرا در جهانبینی اسلامی، حیات واقعی انسان در دنیای دیگر است و همه باید برای آن زندگی آماده شوند.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب، آموزش و پرورش الگوی ناقصی از اروپا گرفته بود، و بزرگترین افتخار استادان دانشگاه ما این بود كه چند صباحی را تحت تعلیم یك استاد آمریكایی بگذرانند. و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار میرفت این الگوپذیری از غرب كنار گذاشته شود و استعدادهای خداداد نوجوانان و دانش آموزان به سوی انسانیت جهت داده شود؛ اما علیرغم تلاش دلسوزانی همچون دكتر بهشتی و دكتر باهنر، این كار عملی نشد و دشمنان زودتر از ما نقش مهم چنین معلمانی را فهمیدند و آنها را از ما گرفتند.
وی ادامه داد: بعد از شهادت افرادی مانند دكتر بهشتی، مفتح، باهنر و مطهری اكثر كسانی كه باقی ماندند این افكار را به خوبی باور نداشته و مرعوب فرهنگ غرب بودند و كسانی كه این اندیشه را باور داشتند آنقدر در اقلیت بودند كه نمیتوانستند كاری از پیش ببرند و حتی در مقاطعی كسانی كه قصد مطرح كردن ارزشها را داشتند، متهم به ارتجاع میشدند، اما بحمدالله اخیراً كمابیش شعارهای اصیل انقلاب زنده شد و برخی از مسؤولین جرأت پیدا كردند كه این مسائل را بیان كنند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: منظور از تحول بنیادین همین است كه افراد تنها آموزش نبینند، بلكه برای انسانیت پرورش یابند. بنابراین ابتدا باید فلسفه تعلیم و تربیت مشخص شود و بحمد الله كسانی مشغول انجام این كار شدهاند كه انشاء الله درآیندهای نزدیك به صورت مدون عرضه خواهد شد.
وی اولین مشكل برای تحول بنیادین را فقدان نیروی انسانی مناسب ذكر كرد و ادامه داد: كسانی باید عهدهدار این كار شوند كه خودشان به قدر كافی رشد معنوی داشته باشند.
وی ادامه داد: برخی افراد معلمی را تنها راهی برای كسب درآمد دانسته و آن را تا حد مشاغلی مانند مسافركشی پایین میآورند. هرچند باید یك معلم از نظر مالی بتواند زندگی خود را تأمین كند، اما باید توجه داشت كه هدف اصلی معلم كسب درآمد نیست، بلكه انسانسازی است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وظیفه معلم تنها درس دادن نیست؛ بلكه یك معلم بیش از تكالیف رسمی تعیین شده باید كار كند. زیرا با اكتفا به وظایف محوله هیچ پیشرفتی نخواهیم كرد. همه معلمان باید بدانند كه هر گونه فتار و گفتار آنها بر دانشآموزان اثرات تربیتی دارد و از این رو باید مسائل عام تربیتی را شناخته و به آنها عمل كنند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این كه منحصر كردن وظیفه معلم به درس دادن ناشی از بینش غربی است، گفت: اما هدف ما انسانسازی است؛ پس باید بیش از وظایف محوله تلاش كنیم.
وی دادن بصیرت اجتماعی را از دیگر وظایف معلمان دانست و گفت: دانشآموزان را باید بهگونهای رشد داد كه خوشان بتوانند مسائل را بفهمند؛ نه اینكه نظرات خود را به آنها دیكته كنیم.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: انسان زمانی انسان میشود كه خداپرست شود؛ و گرنه رشد در زمینه مادیات به تنهایی، همان رشد حیوانی است.
گفتنی است این دیدار 19 فروردین ماه در محل سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد.