آیت‌الله مصباح یزدی: نتیجه یادآوری نعمت‌های اجتماعی، تحول و رشد جامعه است

پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: نتیجه یادآوری نعمت‌های اجتماعی، تحول و رشد جامعه است، و انگیزه افراد را در جهت شناخت موقعیت خود در جامعه بالا می‌برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: علامه مصباح یزدی ظهر پنج شنبه، هفتم بهمن ماه در دیدار با طلاب مدرسه کرمانی‌های قم، و اساتید و کارکنان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان یزد ابتدا به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد که خداوند در آنها تعداد کمِ مسلمانان، ضعف قوای آن‌ها و قوی بودن مشرکان را یادآوری کرده ‌است، اما در ادامه از پیروزی این گروه اندک به واسطه نصرت الهی سخن می‌گوید.
وی با بیان این‌که برخی شبهه می‌کنند که این آیات به زمان صدر اسلام مربوط می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را بر اتفاقات دوران معاصر تطبیق داد، گفت: مخاطبان این آیات تنها مسلمانان صدر اسلام نیستند، بلکه این آیات یک شیوه تربیتی را مطرح می‌کنند که با حوادث تمامی دوران‌ها، از جمله زمان ما تطابق دارد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به وضعیت ایران اسلامی در دوران رژیم ستم‌شاهی ادامه داد: در سال‌های نه چندان دور، در کشور اسلامی ایران مردم از لحاظ اقتصادی در وضعیت سختی به سر می‌بردند و از نظر سیاسی نیز تصمیمات مهم کشوری توسط آمریکا و انگلیس گرفته می‌شد، و از نظر نظامی ارتش ایران نوکر خارجی‌ها بود، و در عرصه بین‌المللی دولت‌مردان ایرانی آلت دست غربی‌ها بودند، و متأسفانه در زمینه فرهنگی نیز اوضاع نه تنها مناسب نبود بلکه به مراتب بدتر از سایر جنبه‌ها بود به طوری‌که حتی نماز خواندن دلیل عقب‌ماندگی به شمار می‌آمد و مشروب فروشی رواج زیادی داشت.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حاکم شدن ارزش‌های اسلامی امروزه کشور در تمامی زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است به طوری‌که امروزه در عرصه بین‌المللی ابرقدرت‌های جهان بدون حضور ایران نمی‌توانند مشکلاتشان را حل کنند و نفوذ ایران در ملت‌های آزاده جهان به گونه‌ای است که بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی که روزی حیاط خلوت آمریکا به شمار می‌آمدند، سیاست‌های خود را با سیاست‌های ایران اسلامی هماهنگ و تنظیم می‌کنند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که پیروزی انقلاب اسلامی و فعال شدن جریانات انقلابی و آزادیخواه در سراسر دنیا نتیجه تلاش‌های امام خمینی(ره) بود که به عنوان مرد خدا و برای اطاعت خدا گام برمی‌داشت، گفت: عظمت و جایگاه والای ایران اسلامی در عرصه بین المللی ناشی از یاری الهی و تبعیت مردم از رهبری است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به حوادث فتنه 88 اظهار کرد: با این‌که دشمنان اسلام و انقلاب از بیست سال پیش برای حوادث سال 88 نقشه کشیده بودند، اما به لطف الهی توطئه دشمنان و فتنه‌گران نقش برآب شد، سران فتنه خوار و ذلیل شده و نتیجه‌ای برعکس آنچه فتنه‌گران انتظار داشتند حاصل شد؛ به طوری که این حوادث سبب ارتقاء جایگاه نظام و تثبیت انقلاب گشت.
* بزرگ‌ترین عامل سعادت و ترقی انسان‌ها شکر است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت یادآوری نعمت‌های الهی اظهار داشت : تعبیرات مکرری در قرآن خطاب به بنی‌‌¬اسرائیل، مؤمنان و عموم مردم برای یادآوری نعمت‌های الهی شده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به نعمت‌های فردی و اجتماعی گفت: نتیجه یادآوری نعمت‌های اجتماعی، تحول و رشد جامعه است و انگیزه افراد را در جهت شناخت موقعیت خود در جامعه بالا می‌برد.
عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که خداوند هیچگونه نیازی به شکرگزاری انسان‌ها ندارد، اظهار داشت: در آیات و روایات فراوانی به بی‌نیازی خداوند از شکرگزاری انسان‌ها اشاره شده است، و خداوند در قرآن می‌فرماید: اگر تمامی عالمیان به خداوند کافر شوند حتی به اندازه سرسوزنی برای او ضرر ندارد، و بعثت انبیاء و رسولان الهی برای هدایت مردم است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: بر اساس حدیثی از مولای متقیان، عبادت به سه دسته تقسیم می‌شود: عبادت بردگان، تجار و احرار که در این میان عبادت احرار برترین عبادت است، زیرا آن‌ها خداوند را به این دلیل عبادت می‌کنند که شایسته عبادت است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اثرات شکرگزاری گفت: شکرگزار بودن انسان‌ها سبب می‌شود آنها خود را در مقابل پروردگار بدهکار ببینند و نتیجه آن تحول و حضور قلب در هنگام عبادت است.
وی افزود: شکرگزاری یا زبانی است یا عملی که هر دو نوع آن پسندیده است، اما باید بدانیم که شکرگزاری حقیقی همان شکر در عمل است بدین صورت که شاکر بودن ما در اعمالمان جلوه پیدا کند، و یکی از جلوه‌های آن مصرف نکردن نعمت‌های صاحب نعمت در راه‌هایی است که مورد قبول او نیست.
* انقلاب اسلامی نعمتی الهی است
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نعمت انقلاب اسلامی ثمره پیروی از اسلام و ریخته شدن خون‌های بسیاراست، بیان کرد: با وجود گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بسیاری در الهی بودن انقلاب اسلامی شک دارند و می‌گویند انقلاب صرفاً حاصل زحمت‌های مردم است، اما در آیات قرآن تصریح شده است که پیروزی فقط از ناحیه خداوند است و اگر واسطه‌ای هم در کار باشد آن نیز از جانب خداوند است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بر شمردن عزت اسلامی، اجرا شدن احکام اسلامی و رواج ارزش‌های اسلامی در جامعه به عنوان دست‌آوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد: دشمن با فریبکاری و استفاده ابزاری از دین قصد از بین بردن اسلام را دارد؛ ما نباید فریب ظواهر را بخوریم و باید بدانیم که هدف دشمن از اجرای برنامه‌های به ظاهر فرهنگی از بین بردن فرهنگ ناب اسلامی است.
* درس خواندن، خودسازی وآشنایی با مسائل روز اسلام و جهان اهداف سه‌‌گانه طلاب
آیت‌الله مصباح یزدی در پایان این دیدار خطاب به طلاب ابراز کرد: طلاب وظیفه دارند معارف اسلامی را شناخته و ترویج کنند؛ البته نکته‌ای که در بحث ترویج معارف باید مدنظر قرار بگیرد یادگیری شیوه تبیلغ است بدین معنی که طلاب باید از شیوه‌های مناسب برای جذب استفاده کرده و از به کار بردن روش‌هایی که باعث دل‌زدگی مخاطبان می‌شود به شدت پرهیز کنند.
وی درس خواندن، خودسازی و آشنایی با مسائل اسلام و جهان را وظایف سه گانه طلاب بیان کرد و اظهار داشت: طلاب و روحانیان باید برای همه کارهای خود برنامه داشته و بر طبق این برنامه‌ها پیش بروند.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...