ایشان با اشاره به نقش تعیینکننده دو عامل معرفت و محبت در پیمودن راه کمال و سعادت، بیان کردند: همسویی این دو عامل، هم جهت حرکت را تصحیح میکند و هم بر شتاب و سرعت آن میافزاید؛ همچنانکه هماهنگی این دو عامل در مقدمات انقلاب اسلامی و پس از پیروزی آن سبب توفیقات فراوانی شد.
حضرت استاد در ادامه فرمودند: به برکت انقلاب اسلامی زمینههای رشد این دو عامل برای اقشار مختلف جامعه فراهم شد که قشر دانشجو، دانشپژوه و قشر فرهیخته و فرهنگی کشور از جمله کسانی بودند که بیشترین نقش را در حرکت و تعالی جامعه انقلابی داشته و دارند.
عضو خبرگان رهبری با بیان خاطرهای از مقام معظم رهبری به مرتبه بلند ایشان در معارف توحیدی و توجه تمام و کمال معظمله به خداوند اشاره و تصریح کردند: عشق به رهبری عشق به خدا، عشق به اولیا، عشق به قرآن و امام زمان (عج) و عشق به همه مقدسات است؛ چراکه ایشان نمادی از همه مقدساتی هستند که ارزش عشق ورزیدن دارند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جمله معروف «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» اذعان داشت: پس از نهضت امام و پیروزی انقلاب اسلامی برای همه ما این معنا نهادینه شد که اهتمام به مسایل اجتماعی و سیاسی جزئی از وظایف دینی ماست.
ایشان در ادامه افزودند: جمله شهید مدرس گاهی به صورت شعاری سیاسی مطرح میشود که از آن انتظاری بیش از تأثیر یک شعار سیاسی نمیرود، اما برای اهل فکر و معرفت لازم است که درباره این عبارت بیاندیشند و دقت کنند که این شعار چرا و در برابر چه کسانی مطرح شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در محافل سیاسی و دانشگاهی جهان این مسأله مطرح است که مبنای مدیریت و حکومت جامعه و سیاستگذاری امور اجتماعی بر سکولار کردن است، نه براساس گرایشهای ایدئولوژیک، بیان داشت: با دقت در محتوای شعار مرحوم مدرس خواهیم دید که آن عبارت برای ما شعاری سیاسی و فرهنگی است و در برابر همه مکاتب فلسفی و سیاسی دنیا کارآیی دارد.
حضرت آیتالله مصباح یزدی در ادامه ضمن برشمردن گرایشهای غالب دنیا درباره رابطه سیاست و دیانت افزود: ارتباط سیاست با دین، ارتباط یک پاره خط با کل خط است و از نظر ما سیاست جزئی از دین است.
حضرت استاد با اشاره به ماهیت دین به عنوان سلسله قواعد رفتاری مبتنی بر سلسلهای از باورها، بیان داشتند: سیاست در دین نیز باید و نبایدهایی است که از سوی خداوند تعیین شده و نماد آن در عصر حاضر، تبعیت از رهبری و ولایتفقیه است.
استاد فلسفه و تفسیر حوزه علیه قم با اشاره به آیه 25 سوره مبارکه حدید به عنوان دستورالعملی سیاسی و اجتماعی، حکمت بعثت پیامبران را برقراری عدالت اجتماعی دانستند و فرمودند: برای مبارزه با سلطهجویان باید از «حدید» استفاده کرد تا یاوران و دشنمان خداوند مشخص شوند؛ چراکه زندگی اجتماعی انسان بدون آن تحقق پیدا نمیکند.
ایشان در ادامه با بیان این مطلب که هنگامی رفتارهای ما، عنوان دینی دارد که با ضوابط دینی منطبق باشد، افزودند: شناخت دین، مقیاس درستی را برای سنجش رفتارهای فردی و اجتماعی در اختیار ما قرار میدهد و ما را از انحراف بازمیدارد.
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در پایان، ضمن تأکید بر اهمیت معرفت دینی، داشتن انگیزه صحیح و قوی برای عمل به دین را در حرکتهای فردی، سیاسی و اجتماعی نیز برای تکامل انسان لازم دانستند و گفتند: بهترین عاملی که انگیزه ما را تقویت و آن را خداپسند میکند عشق است؛ عشق به اولیای الاهی و عشق به مقام معظم رهبری.