سخن نگارنده

 

 

 

قال الصادق(علیه السلام): اِنَّ العُلماءَ وَرَثَةُ الانبیاءِ.(1)

امام صادق(علیه السلام) فرمود: عالمان میراث‌داران پیامبران هستند.

حیات فكرى، فرهنگى و معنوى جامعه به عواملى بستگى دارد كه وجود مشاهیر و عالمان یكى از این عوامل به‌شمار مى‌رود، ملّتى كه از وجود دانشوران و بزرگان علم و معرفت بهره برده است زنده و پویاتر به مسیر هدایت و بصیرت گام مى‌نهد.

تكریم اندیشمندان متعهد كه كوشش‌هاى علمى و خردورزى خود را در جهت رشد معنوى و ایمانى جامعه بكار گرفته‌اند جویبار فضل و فضیلت را در دشت تشنه‌ى انسانیت جارى مى‌سازد.

یكى از مصادیق این عالمان ربّانى در عصر اخیر علامه سید محمدحسین طباطبایى(رحمه الله) مى‌باشد. او به راستى در زمره‌ى ستارگان فروزان آسمان حكمت و معرفت است كه تاریكى‌هاى نگران‌كننده را زدود، ارزش‌هاى والا را پاسدارى كرد و به مردم شناسانید، حیات معقول را تفسیر كرد، لحظه‌اى از كرانه‌ى قرآن و عترت دور نگردید و مرزهاى مقدس ارزشمندترین سرمایه‌هاى انسانى یعنى ایمان و تقوا را از گزند


1. اصول كافى، ج 1، كتاب فضل العلم، باب 2، حدیث دوم.

توفان‌هاى تهاجم و یورش‌هاى خفاشان شب‌پرست مصون نگاه داشت و در این راه تلاشى فراوان نمود و مرارت‌هایى گران دید و از لذّت‌هاى بدنى و آسایش‌هاى زندگى عادى و كامروایى‌هاى متداول چشم پوشید.

او در حالى كه به سلاح پارسایى و توكّل مُسلّح بود برپا خاست و با خامه‌ى پرتوان و همّت والایش آثارى گران‌سنگ را به رشته‌ى تألیف درآورد كه نه‌تنها مورد استفاده‌ى عموم مردم بلكه ماخذ و منبعى براى دانشوران دیگر به‌شمار مى‌رود، در نوشته‌هایش علاوه بر تقیّد و تعهد قرآنى و التزام به باورهاى ملكوتى اسلام، ابتكار، خلاقیت و نوآورى‌هاى فوق‌العاده‌اى مشاهده مى‌گردد.

آن بزرگمرد عرصه‌ى اندیشه و بینشِ ژرف، شاگردان برجسته‌اى پرورش داد كه هر كدامشان مشعل‌داران بزرگ در جامعه اسلامى به‌شمار مى‌روند. زیربناى فكرى و فرهنگى انقلاب اسلامى ایران را شاگردان امام خمینى و این فیلسوف فرزانه و مفسّر گرانمایه غنا بخشیدند و بعد از پیروزى این نهضت بزرگ شیعى به رهبرى امام خمینى(رحمه الله) پرورش‌یافتگان رهبر انقلاب و علامه طباطبایى با تلاش‌هاى علمى و پژوهش‌هاى مداوم جامعه‌ى مسلمان را از چشمه‌هاى جوشان اندیشه اسلامى بهره‌مند ساخته و مى‌سازند.

پس سزاوار است كه شیعیان به این قلّه‌ى رفیع افتخار كنند و به دانش سرشار، پارسایى، وارستگى، و مجاهدت‌هاى علمى او مباهات نمایند و آثار ارزشمند و تلاش‌هاى ارجدارش را قدر نهند.

نوشتارى كه پیش روى خوانندگان است، برگرفته‌اى از مقالات، سخنرانى‌ها و مصاحبه‌هاى استاد آیت‌الله محمدتقى مصباح یزدى، درباره‌ى علامه طباطبایى است كه نگارنده افتخار تدوین و تبویب آن را در شش فصل بدست آورده‌ام و براى روشن شدن برخى مفاهیم رجالى، تاریخى و پاره‌اى كتاب‌شناسى‌ها، در پاورقى توضیحاتى را ذكر نموده‌ام. البته نگارنده مصداق این عبارت هستم كه: «اُحِبُّ الصالحین ولَسْتُ مِنْهُمْ لَعَّلَ الله یَرزُقُنى صلاحا» و در خاتمه سروده‌ى حافظ را ترنّم مى‌نماییم:

جان پرور است قصه‌ى ارباب معرفت *** رمزى برو بپرس، حدیثى بیا بگو

 

والسّلام

غلامرضا گلى زواره دیماه 1385