علامه مصباح یزدی: مهمترین روش در تبلیغ اسلام، تبلیغ با عمل است

 عضو خبرگان رهبری گفت: مهمترین و بهترین روش در تبلیغ اسلام، روش عملی است. یعنی با احسان، محبت، دلسوزی و خیرخواهی کردن نسبت به مردم، در جهت جذب محبت و دل‌های آنان تلاش شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از تازه مسلمان شده‌های آمریكای لاتین، دهه فجر را عید بزرگ مسلمانان ایران خواند كه دامنه‌اش به سوی مسلمانان جهان نیز گسترده شده است و ادامه داد: در منابع دینی اسلام و مسیحیت روز نزول سفره غذای آسمانی بر مردم، عید نامیده شده است. حال اگر نازل شدن یک سفره غذا می‌تواند منشأ عید گرفتن باشد كه در آن به یاد نعمت‌های خدا باشند، ما مسلمان باید ایام دهه فجر را عید بسیار بزرگتری بدانیم، زیرا در سایه پیروزی این انقلاب، از طرف خدا برکاتی بر مسلمان‌ها، بلکه بر همه مردم جهان نازل شده که به هیچ وجه قابل مقایسه با نعمت‌های مادی و خوراکی نیست.

حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه در بین همه موجودات عالم تنها یك مخلوق دارای ویژگی خاصی است كه می‌تواند با اراده و انتخاب خودش به عالی‌ترین كمالات انسانی رسیده و خلیفه خدا روی زمین شود، ادامه داد: البته برای انتخاب مسیر سعادت و رسیدن به كمال، نیاز به آگاهی و شناخت داریم كه خداوند به همین منظور انبیاء را برای هدایت بشر آفریده است.

وی با بیان اینكه وظیفه همه انبیاء الهی شناساندن راه صحیح زندگی به مردم و تربیت آنها بر اساس آن باورها به مردم بود، اظهار داشت: اما در طول این مدت دو نوع اختلاف بین ادیان ملاحظه می‌شود. یك نوع اختلاف در برخی دستورات دینی مانند تفاوت در عبادت‌هاست كه همان اختلاف در شریعت است، هر چند در اصول دستورات باهم مشترك هستند كه این اصول مشترك در فرهنگ قرآن، اسلام نامیده شده است.

 عضو خبرگان رهبری با اشاره به اختلافاتی مانند بحث توحید و تثلیت كه امروز در بین ادیان وجود دارد، افزود: بر اساس آموزه‌های اسلام، این اختلافات از ناحیه خدا نبوده، بلكه بدعت‌هایی است كه عده‌ای در این ادیان به جا گذاشته‌اند. لذا می‌توان گفت: ادیان الهی با یكدیگر اختلاف اساسی و جوهری ندارند و آنچه از طرف خدا نازل شده است، همه یك دین است و آن اسلام است، هرچند ممكن است برخی دستورات و شریعت‌ها به اقتضای زمان و مكان برای مردم، متفاوت بوده باشد.

وی با اشاره به اینكه امروز در دنیا افراد پاك طینتی وجود دارند كه علاقمند به تقرب الهی هستند، اما راه صحیح را نمی‌دانند، افزود: چه بسا آنها به خاطر آنچه از پدر و مادر خود یاد گرفته‌اند، به همان آداب و رسوم عمل می‌كنند، اما همین عده ابایی ندارند كه اگر حق را بشناسند، دین حق را انتخاب كنند.

علامه مصباح با اشاره به سفرهای خود به بیش از 40 كشور دنیا اظهار داشت: بنده با بسیاری از افرادی كه به دنبال دین حق بودند ولی راه حق را نمی‌شناختند، برخورد داشته‌ام و این موضوع سبب می‌شود تكلیف سنگینی بر عهده كسانی كه دین حق را شناخته‌اند، گذاشته شود و آن معرفی دین حق به كسانی است كه هیچ عنادی با دین حق ندارند، اما در اثر عوامل محیطی به اشتباه افتاده‌اند.

وی با اشاره به روایتی، سفارش رسول مكرم اسلام(ص) به حضرت علی(ع) را یادآور شد و گفت: اگر انسان بتواند تنها یك نفر را هدایت كند، فضیلت و ارزشش بیش از همه آن چیزی است كه خورشید بر آن تابیده است، چرا كه سعادت ابدی یك انسان را در پی دارد، بر خلاف سایر خدمت‌ها و كمك‌ها كه آثار آن نهایتا محدود به همین دنیا می‌شود.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: در حالیكه امروزه برای تبلیغات، استفاده از هرنوع وسیله و فریب دادن مردم جایز تلقی می‌شود و حتی از جعل مفاهیمی مانند دموكراسی و آزادی  نیز برای تبلیغات بهره برده می‌شود تا به هرنحو ممكن، مردم جذب شوند، روش تبلیغ اسلام، روشی كاملا منطقی و واقعی است. از آنجا كه گرایش به هر چیزی باید همراه با شناخت باشد، قدم اول برای تبلیغ دین، ارائه دلایل متقن و منطقی برای مخاطب است كه در قرآن از آن به حكمت تعبیر شده است.

وی با اشاره به اینكه در برخی ادیان به مردم گفته می‌شود كه اول دین را بپذیرید تا متوجه حقانیت آن شوید ادامه داد: اما در اسلام، پذیرش و ایمان آوردن بعد از شناخت حقانیت و اثبات دین است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اما بیان استدلال متقن به تنهایی برای دعوت مردم به اسلام كافی نیست، چرا كه بسیارند مردمی كه حق را می‌شناسند، اما انگیزه‌ای برای عمل بر طبق آن ندارند، همانگونه كه بسیاری از افراد با اینکه ضرر استعمال دخانیات را می‌دانند انگیزه‌ای برای ترک آن ندارند. بدین جهت باید با بیان منافع اسلام و ضررهای ترك آن، در این گونه افراد ایجاد انگیزه كرد كه در فرهنگ قرآن از آن به موعظه تعبیر شده است.

وی با اشاره به اینكه برخی از افراد نیز هرچند عنادی نسبت به راه حق ندارند، اما ذهنشان با شبهاتی مشوش شده است، اظهار داشت: اگر قرار باشد به همه این شبهات پاسخ مفصل داده شود، هم نیاز است كه مخاطب آمادگی لازم را داشته باشد و هم زمان زیادی طول می‌كشد، لذا گاه می‌توان از طریق دیگری كه مجادله نام دارد، خطا بودن مسیری را كه در آن قرار دارند به آنها گوش‌زد كرد.

وی به یك نمونه قرآنی از مجادله اشاره كرد و گفت: در زمان پیامبر اكرم(ص)، بت پرستان، بت‌ها را دختران خداوند می‌دانستند كه عبادت آنها، سبب می‌شود تا آنها نجات یابند. اما از آنجا كه فرهنگ غلطی در بین اعراب جاهلیت مرسوم بوده و بسیار از دختردار شدن بیزار بودند و دختران را مایه ننگ می‌دانستند و آنها را زنده به گور می‌كردند، خداوند در مقام مجادله به آنها می‌گوید چگونه برای خدا دختر قائل می‌شوید، در حالیكه خودتان تا این حد از دختر نفرت دارید و مایه ننگ می‌دانید؟ لذا راه سومی كه قرآن برای تبلیغ دین پیشنهاد می‌كند مجادله است که با استفاده از عقائد خودشان برای ابطال ادعای آنها استفاده می‌شود.

علامه مصباح یزدی در پایان خاطر نشان كرد: اما مهمترین و بهترین روش در تبلیغ اسلام، روش عملی است. یعنی با احسان، محبت، دلسوزی و خیرخواهی کردن نسبت به مردم، در جهت جذب محبت و دل‌های آنان تلاش شود.

گفتنی است این دیدار 17 بهمن ماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...