5. بصیرت سیاسی در امام و رهبری

ترسان بودی، پس ثابت باش و بشارت باد بر تو كه دراین‌صورت آنچه (بدخواهان) دربارة تو بگویند به تو آسیب نخواهد رساند، و اگر با عرضة خود بر قرآن، خود را بر خلاف راه قرآن یافتی، دراین‌صورت چه چیزی تو را به خود مغرور می‏كند؟!

روشن است که برای تبدیل شدن به فرد مطلوبی كه مد نظر اهل بیت علیهم السلام است، باید تهذیب و خودسازی کرد تا تحت تأثیر سخن دیگران قرار نگیریم و به آنچه وظیفة خود تشخیص دادیم عمل كنیم. بنابراین انسان باید قبل از هرچیز در دین خود بصیرت داشته باشد تا با علم و آگاهی، اولویّت‏ها را بشناسد و بر طبق آن به وظایف خود عمل كند و هیچ سخن و زخم زبانی، هرچند جان‏سوز باشد، او را از انجام وظیفه و سلوك در راه خدا باز ندارد.

ِ5. بصیرت سیاسی در امام و رهبری

داشتن بصیرت در مسائل اجتماعی، به‌ویژه، در فتنه‌ها گوهر بسیار گران‌بهایی است كه مراتب مختلفی دارد و چنین نیست كه صد و صفر باشد؛ یعنی یا كسانی هیچ بصیرتی نداشته باشند و یا از تمام بصیرت‌ها برخوردار باشند. هرکس باید بکوشد در هر پایه‌ای از بصیرت قرار دارد، بر بصیرت خود بیفزاید و یك گام پیش برود. باید خدا را سپاسگزار بود كه همواره آن‌كس كه در رأس نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است، به تجربه، ثابت شده است که بصیرتش از تمام مدعیان بیشتر است؛ چنین كسی، هم از نیروهای انسانی و تجربه‌های اجتماعی و هم از عنایات الهی و تأییدات فوق مادی که به برکت

عنایات حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرج الشرف شامل حال ایشان شده است، بهره‌مند بوده‌اند. این مطلب هم در مورد حضرت امامرحمه الله و هم رهبر معظم انقلاب صادق است.

در زمان حضرت امامرحمه الله، به‌ویژه، در زمان جنگ هشت‌ساله، مواردی در مسائل سیاسی و یا در مسائل نظامی پیش می‌آمد كه هیچ‌یک از یاران امام موافق ایشان نبودند؛ اما ایشان بر حرف خود می‌ایستاد، چون در دینش بصیرت داشت. دیگران بعدها متوجه شدند كه ایشان درست فهمیده بود. امروز هم آن‌كس که بر جای امامرحمه الله تکیه زده است، همچون خود امامرحمه الله است و گویا روح امامرحمه الله در کالبد او دمیده شده است. مخالفت دشمنان نظام جمهوری اسلامی نیز به دلیل وجود چنین نقطة مثبتی در نظام است؛ و‌گر‌نه تجربه نشان داده که رهبران دیگر را به‌گونه‌ای می‌توان فریفت و با برنامه‌های خود همراه کرد. اگر در این بحث، کشورهای دیگر را ببینیم، می‌توان مثال‌های زیادی یافت. انور سادات، بااینكه از طرف‌داران جمال عبدالناصر و ضد اسرائیل بود، ولی درنهایت او را فریفتند و به اندك بهایی او را خریدند تا جایی كه به یكی از طرف‌داران رژیم غاصب صهیونیستی تبدیل شد.

ویژگی ممتاز رهبری آن است كه به‌هیچ‌روی نمی‌توان او را فریفت و از کسی هم نمی‌توان او را ترساند و تا پای جان نیز به وظیفه‌اش عمل می‌کند. مشكل دشمنان این نظام این است كه مردم ما طرف‌دار واقعی اسلام‌اند و حرف اسلام را از زبان پیامبرصلی الله علیه و آله، ائمة معصومین علیهم السلام، امام خمینیرحمه الله و رهبر معظم انقلاب دنبال می‌كنند و از طرفی هم می‌دانند كه نمی‌توان با پول و مقام، رهبری را فریب داد. برخلاف برخی از كشورها، كه آنها توانستند با پول

و مقام، در آن كشورها نفوذ كنند، ایران همچنان در برابر نفوذ آنان بسته مانده و تبدیل به خاری در چشمانشان شده است. دشمن هم بارها اعتراف كرده است كه تا زمانی كه چنین رهبری در ایران هست، نمی‌توان این كشور را تسلیم کرد. از‌این‌رو، آنان می‌کوشند تا رهبری را از میان بردارند یا شخصیتش را ترور کنند. شبهات مختلفی كه دربارة ولایت فقیه مطرح شده، تضعیف این جایگاه را دنبال می‌كند و قصد دشمنان آن است كه كار را به جایی رسانند كه این مقام تبدیل به یك مقام تشریفاتی شود. به‌جز ترور شخص یا شخصیت رهبر، هیچ راه دیگری برای آنان متصور نیست؛ تنها راه نفوذ در ایران همین است وبس؛ چراكه هر کس دیگر را كه بتوانند بفریبند، تا زمانی كه رهبری بر سر جایش باشد، امكان رویارویی با نظام و انقلاب نیست.

برای درك بصیرت بالای حضرت امامرحمه الله می‌توان مواردی را در نظر آورد. زمانی که حضرت امامرحمه الله از فرانسه به ایران آمدند و زمینة فراگیر شدن انقلاب فراهم شد، رژیم پهلوی حكومت نظامی اعلام كرد تا مردم از منزل خود خارج نشوند. تمام رسانه‌های گروهی نیز در آن زمان، مسئلة حكومت نظامی را پی‌درپی مطرح می‌ساختند تا در میان مردم ایجاد رعب و وحشت کنند. همة انقلابی‌ها متحیر بودند که چه کنند؛ اگر مردم از این دستور حكومت اطاعت کنند، این، نخستین شکست انقلابیان است؛ چراكه با پذیرفتن حکومت نظامی، دیگر کاری از دست كسی برنخواهد آمد و نهضت سركوب خواهد شد؛ اگر هم از حكومت نظامی اطاعت نشود و مردم به خیابان‌ها بیایند، بسیار خون‌ها ریخته خواهد شد. سرانجام، بسیاری از سران انقلاب تصمیم گرفتند