علامه مصباح یزدی: سرمایه اصلی ما در مقابل همه این توطئه‌های شیطانی ایمان و توکل به خداست

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: بزرگترین خطری که جامعه ما  را تهدید می‌کند خطرهای فرهنگی، فکری و اخلاقی است. ما باید این بعد را ابتدا در خودمان و سپس هر اندازه می‌توانیم در جامعه تقویت کنیم. اول باید معرفت خودمان را نسبت به انقلاب و اسلام تقویت کنیم بعد سعی کنیم این رشد را در امثال خودمان توسعه بدهیم. همه جا توکل‌مان به خدا باشد و چشممان به انگشت‌اشاره‌ای باشد که رهبری نشان می‌دهند. سخنرانی اخیر رهبری برای یک عمر کافی است. اگر به واژه‌ها و رمز‌ها و تعبیرات به کار رفته دقت کنیم، خواهیم فهمید که  اشکالات جامعه کجاست. ایشان  می‌فرماید آن خطر‌ها هست، اما هیچ خطری مانند خطر فرهنگی نیست.ایشان به چه زبانی بگوید که بروید کار فرهنگی کنید؟! 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی ایشان در گفت‌وگو باجمعی از اعضای شورا مرکزی و فعالین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به هشدار اخیر مقام معظم رهبری درباره نفوذ بیگانگان، اظهار داشت: خداوند نعمتی را به ما عطا کرده است که نظیرش را نمی‌توانیم پیدا کنیم و آن وجود مقدس مقام معظم رهبری است که به بهترین شکل این کشتی را هدایت می‌کنند تا به ساحل امن برسانند. درباره نفوذ دشمن توجه داشته باشید که از دشمن جز دشمنی کردن نمی‌توان توقعی داشت. اگر کسانی فکر کنند که دشمن از دشمنی کردن دست برمی‌دارد خیلی اشتباه می‌کنند. دشمن برای اینکه از هر راهی نفوذ کند و به انقلاب ضرری برساند از هیچ چیز مضایقه نمی کند.

وی با بیان اینکه در رأس همه دشمنان ابلیس قرار دارد، گفت: ابلیس هزاران سال تجربه دارد و دست‌پرورده‌های ماهری از انسان وجن را نیز تربیت کرده است و وجود آن‌ها نیز حذف نخواهد شد. حکمت وجود آن‌ها نیز این است که زمینه انتخاب را فراهم می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که امتحان مشکل، ارزش کار را بالا می‌‌برد، گفت: پیچیدگی و گوناگونی امتحاناتی که امروز جامعه اسلامی با آن روبه‌رو است، در تاریخ نمونه نداشته است. و این همان حکمت الهی است که باید شرایط سختی پیش بیاید که ارزش افرادی که راه صحیح را انتخاب می‌کنند، روشن شود. بنابر این اگر انتظار داریم که محیطی آرام و بی‌دغدغه داشته باشیم، بدانیم این امر در این عالم محقق نمی‌شود. لقد خلقنا الانسان فی کبد؛ در این عالم زندگی انسان با رنج و زحمت و فشار است، در غیر این صورت انتخاب درست اتفاق نمی‌افتد و رشد نخواهیم کرد.

وی با یادآوری جنگ‌ها و اختلافات اقوام و سلاطین برای رسیدن به قدرت،  انقلاب اسلامی را نقطه عطفی شاخص در تاریخ کشور دانست و گفت: این‌که حرکتی به نام دین انجام بگیرد و مردم این‌گونه همت کنند، شهید بدهند، زندان بروند تا به پیروزی برسند، حادثه عظیمی است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به برجستگی فوق‌العاده انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دشمنان در مقابل این حرکت رو به رشد احساس خطر کردند. اوایل تصور می‌کردند که آن، جریان ساده‌ای است که بعد از شش ماه می‌توان آن را برچید، اما بعد از چندی دیدند افزون بر‌ این‌که این نظام در داخل مرز‌های خود مستحکم شده، به کشور‌های دیگر نیز انقلاب خود را صادر می‌کند. این بود که هم قدرت‌های شرقی وهم قدرت‌های غربی که دو قطب مقابل یکدیگر بودند، در جهت دشمنی با انقلاب اسلامی، با هم به اتفاق رسیدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: منافقین ابتدا تحت تأثیر مارکسیست‌ها بودند و بعد امریکایی‌ها آن‌ها ربودند. بالاخره جهان غرب به خصوص بعد از فروپاشی اردوگاه مارکسیسم یک پارچه مصمم شدند که ریشه این انقلاب را بزنند، اما متوجه شدند که به راحتی نمی‌شود این کار را کرد. آن‌ها مدت‌ها درباره راز پیروزی و پویایی این انقلاب تحقیق و بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که مایه اصلی ایمان مردم است و به دنبال این ایمان و طرز فکر ریشه‌ای و بنیادی، یک سری ارزش‌هایی می‌روید که مانند درختی با ریشه‌ای مستحکم هر روز شاخ و برگ می‌دهد. آن‌ها تصمیم گرفتند که به این ریشه حمله کنند ضمن آن‌که کوشیدند شاخ و برگ آن را بزنند و ترور‌هایی را انجام دادند، اما هدف اصلی آن است که ریشه که همان فرهنگ است، بزنند.

وی با اشاره به نقشه‌های بسیار گسترده دشمنان برای خشکاندن ریشه انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه آن‌ها در میان انقلابیان، عوامل خوبی را برای پیاده کردن نقشه‌هایشان پیدا کرد‌ه‌اند. این عوامل یا به انقلاب به عنوان یک حرکت اجتماعی مستمر اعتقاد ندارند یا اسلام را به عنوان مبنای این حرکت نمی‌پذیرند و یا دلبستگی‌ به مال و مقام آن‌ها را غافل می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وجود مشکل نفاق و ازدواج شخصیتی در این افراد و نمونه‌های تاریخی آن مثل عمر سعد، گفت: این اتفاق در بسیاری از شخصیت‌ها  روی داده است. آن‌ها نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند، اما زمانی که پای منافع شخصی یا حزبی به میان می‌آید به مشکل برمی‌خورند. این گروه همیشه در جامعه هستند و این نفاق به این زودی‌ها ریشه‌کن نمی شود. این‌ها عواملی هستند که دشمنان مقاصد خودشان را به وسیله آن‌ها پیاده می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با اشاره به وسوسه‌ها و دام‌های شیطان برای هر صنف و هر گروه گفت: ما چیزی داریم که به وسیله آن پابرهنگان، شاه را بیرون کردند و آن ایمان و توکل به خداوند است. سرمایه اصلی ما در مقابل همه این توطئه‌های شیطانی ایمان و توکل است و خوشبختانه خداوند به ما رهبری داده است که این راه‌های درست را به ما نشان می‌دهد. می‌دانیم که ما در مقابل هر یک از این توطئه‌ها، ابزار مادی کوبنده و مناسب برای نابودی آن‌ها نداریم. در هر صحنه‌ نیز اگر با این تصور وارد شویم شکست می‌خوریم، اما ما نیروی ایمان داریم که فوق همه نیروهای مادی است. تمام همّ دشمنان این است که ایمان مردم را ضعیف کنند و ما برای تقویت ایمان مردم باید کار مثبت انجام دهیم. این بهترین ابزاری است که هیچ دشمنی نمی‌تواند آن را از دست ما بگیرد یا مشابه آن را ایجاد کند، در اختیار ماست باید آن را بشناسیم. قدرش را بدانیم و روی آن کار کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود:. وظیفه ما کار مثبت است. ما باید نگاه کنیم به حرکت امام که به مردم ایمان و خودباوری داد.  امام در مقابل ارتش شاه ارتش دیگری برای کشتن آن‌ها درست نکرد. ایشان هر پیشنهادی را برای کارهای نظامی رد می‌کرد و می‌فرمود باید با مردم کار کرد. مردم را باید بیدار کرد، باید به مردم ایمان و خودباوری دارد. اما کاری کرد که سربازان و افسران متدین ارتش کم‌کم متوجه شدند که دشمن به‌وسیله آن‌ها چه خطرهایی به کشور می‌زند. بنابراین مهم‌ترین کار برای شما کار فرهنگی است. باید ابتدا مبانی فکری و فرهنگی خودتان را تقویت کنید، بعد سعی کنید این را سرایت بدهید به مردم. اگر یک نفر را هدایت و راهنمایی کنید، فتح بزرگی کرده‌اید و قدرتی ایجاد کرده‌ا‌ید که از هر سلاح هسته‌ای و توپ و تانک مقاوم‌تر و مؤثرتر است.

وی شاهد این مسئله را پیروزی انقلاب به دست امام (ره) دانست و گفت: امام زندگی بسیار ساده و متواضعانه‌‌ای داشت. در زمان مرجعیتش، غذای خانه امام آب گوشتی بود که به قول نزدیکان ایشان هیچ کس هوس نمی‌کرد یک شب مهمان خانه امام باشد؛ یک کاسه آلومینیومی، یک ملاقه آب، چند دانه نخود و لوبیا که گاهی یک ریشه‌ای گوشت هم در آن پیدا می‌شد. در آن زمان در خانه امام هفته‌ای یکبار دم‌پختگ می‌پختند، بدون خورشت و بدون گوشت. این‌ها زندگی امام بود. این فرد در مقابل دستگاه شاه قیام کرد و پیروز شد. چیزی که باعث پیروزی شد، عوض کردن فکر مردم بود. ایمان را در آن‌ها تقویت کرد، با خدا آشنا شدند و به او توکل کردند، خودباور شدند،‌ حاضر شدند شهادت‌طلب بشوند و جان خودشان را فدا کنند. این تجربه باید برای همیشه الگو باشد و امروز نیز در مقابل همه نیروهای دنیا همین سلاح است که برنده است و می‌تواند آن‌ها را نابود کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشینه‌ مبارزات گروه‌های اسلامی در افغانستان و مصر، نکته عدم پیروزی آن‌ها را نبود ولایت‌فقیه و ایمان دانست و گفت: ما باید چند درس بگیریم؛ اول این‌که موفق‌ترین و نیرومند‌ترین عامل برای پیروزی، ایمان و توکل به خداست. دوم، داشتن محوری که همه مردم از ته‌دل او را باور داشته باشند و اطاعتش را بر خودشان لازم بدانند، یعنی همان ولایت‌فقیه که نماد حکومت و انقلاب اسلامی ماست. این‌ها را باید حفظ کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش دشمن برای تضعیف باورها و عقاید مردم گفت: خدای متعال به برکت خون‌های شهدا و برکت رهبری رهبر عظیمی که قطعا مورد تأیید خدا و وجود مقدس ولی‌عصر (عج) است جلوی پیروزی دشمنان را گرفته است، اما ما باید خطر را بشناسیم و بدانیم خطر از کجاست و از چه راهی باید جلوی آن‌را بگیریم. این تصور اشتباهی است که ما خیال کنیم می‌توانیم تنها با ابزار هنر، اقتصاد و امثال آن این مسایل را حل کنیم؛ البته این بدان معنا نیست که هیچ‌کار نکنیم، نه در همه جا باید کار کنیم، اما اعتماد اصلی باید بر ایمان و توکل بر خدا باشد.

وی محور وحدت را ولی‌فقیه دانست و گفت: هرچه این محور تقویت شود امکان وحدت برای ما بیشتر خواهد بود، اما اگر این محور تضعیف شود دیگر هیچ ملاکی برای وحدت وجود نخواهد داشت و هرکس سلیقه خودش را محور وحدت معرفی می‌ کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر این که با عامل تفرقه نمی‌توان وحدت ایجاد کرد، گفت: اگر افراد یا گروه‌هایی وحدت می‌خواهند اولا باید محور را ولی فقیه قرار بدهند، ثانیا باید با هم‌فکری، صداقت و‌ مشورت در کارها، کارهایشان را هماهنگ کنند و نیروهایشان را هدر ندهند، و اصل فعالیت‌هارا باید بیشتر روی فعالیت‌های فرهنگی، دینی و ایمانی قرار بدهند. ملاک برتری باید علاقه‌مندی به دین و شبیه بودن به امام (ره) باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مقام معظم رهبری گفت: این محور را باید حفظ کنیم و بکوشیم تقویت شود و لطمه نخورد. اگر دیدیم جایی ایشان را تضعیف می‌کنند، بدانیم آن‌جا دست دشمن در کار است و نقشه‌ای برای تضعیف مقام ولایت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تبیین معیارها و ملاک‌های وحدت گفت: اگر دیدید عده‌ای که به وحدت دعوت می‌کنند، می‌گویند بیایید با هم فکر  کنیم، بفهمید راست می‌گویند،‌ اما اگر گفتند ما تصمیم می‌گیریم و شما تابع ما شوید تا وحدت حاصل شود، بدانید هیچ‌گاه چنین وحدتی صورت نمی‌گیرد. شما این را در حوزه کار خودتان تمرین کنید. نگویید ما این هستیم و هرکس می‌خواهد باید تابع ما باشد. ببینید در محیط‌تان چه کسانی هستند که واقعا برای اسلام و انقلاب دلسوزی دارند (ولو در برخی از جاها نیز با شما اختلاف سلیقه دارند) آن‌ها را دعوت کنید که بیایید با هم بنشینیم فکر کنیم، هم‌فکری کنیم و دلایلمان را بررسی کنیم و صادقانه ببینیم کدام درست است، همان را عمل کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: بزرگترین خطری که جامعه ما  را تهدید می‌کند خطرهای فرهنگی، فکری و اخلاقی است. ما باید این بعد را ابتدا در خودمان و سپس هر اندازه می‌توانیم در جامعه تقویت کنیم. اول باید معرفت خودمان را نسبت به انقلاب و اسلام تقویت کنیم و بعد سعی کنیم این رشد را در امثال خودمان توسعه بدهیم. همه جا توکل‌مان به خدا باشد و چشممان به انگشت‌اشاره‌ای باشد که رهبری نشان می‌دهند. سخنرانی اخیر رهبری برای یک عمر کافی است. اگر به واژه‌ها و رمز‌ها و تعبیرات به کار رفته دقت کنیم، خواهیم فهمید که  اشکالات جامعه کجاست. ایشان  می‌فرماید آن خطر‌ها هست، اما هیچ خطری مانند خطر فرهنگی نیست. ایشان به چه زبانی بگوید که بروید کار فرهنگی کنید؟! 

وی در پایان ضمن نصیحتی به اعضای جامعه اسلامی دانشجویان افزود: ما کامل نیستیم و باید معرفت ما به انقلاب و اسلام روز به روز بیشتر شود. بعد از شناخت باید تعهد به عمل داشت. آنچه از اسلام یاد گرفته‌ایم باید مو به مو اجرا شود. اگر کمک خداوند را می‌خواهیم باید صبر و مقاومت و تقوا داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم به خوبی کار کنیم باید از لغزش‌های کوچک یکدیگر گذشت کنیم و فکر، بحث و رفتار را بر سر مسایلی که دارای اهمیت است متمرکز کنیم. تلاش باید برای کار مثبت باشد زیرا اصطکاک و درگیری باعث می‌شود که آدم متوقف شود. خداوند قول قطعی داده است که چنین کسانی را کمک کند.

گفتنی است که این جلسه در تاریخ 1394/06/26 در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

برای شنیدن صوت این‌ جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!