به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جانشینان فرماندهی انتظامی سراسر کشور با بیان اینکه خداوند از فضل خود انسان را آفریده و امتیازاتی به وی داده که به سایر مخلوقات نداده است، ادامه داد: به خاطر همین ویژگیها و امتیازات است که لقب خلیفه الله را به انسان قبل از خلقتش عطا کرده است. البته برای تکامل و رسیدن به این مقام نیز همه وسایل لازم از جمله فطرت، انگیزه و عقل را به وی بخشیده است.
علامه محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به اینکه انسان دارای نقصها و کمبودهایی است که باید با تلاش خود در جهت رفع آنها بکوشد، ادامه داد: در بین نقصها، برخی ریشهایتر و منشأ نواقص دیگرند که جهل، غفلت و فراموشی از جمله این نقصهایند. در واقع انسان نسبت به یک سری امور جاهل است و غفلت دارد و حتی بعد از تلاش و زحمت برای رفع جهل و غفلت، آفت فراموشکاری وی را تهدید میکند.
این استاد تفسیر قرآن با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطر نشان کرد: همه ما به فراموشی نعمتهای خداوند مبتلا هستیم؛ لذا خداوند متعال از خود، قرآن و حتی پیامبر (ص) به«ذکر» تعبیر کرده است که ذکر به معنای «یادآوری» است؛ در واقع قرآن نوعی یادآوری برای بشر است، و چنین نیست که لزوما بشر اموری را بلد نباشد و قرآن به او بیاموزد، بلکه در بسیاری از موارد یادآوری است تا مبادا آنچه میداند به فراموشی سپرده شود.
وی با بیان اینکه نعمتهای الهی بسیار زیاد بوده و قابل شمارش نیستند، اما برخی از نعمتها مهمتر و منشأ نعمتهای دیگرند، ادامه داد: نعمت شناخت خداوند از همه نعمتها برتر و بالاتر است؛ و هم چنین است شناخت راهی که به سوی کمال باید پیمود. برای انسان جاهل، علف هرزه و گیاه دارویی شفابخش یکسان است؛ انسان هم باید با خود بیندیشد که آیا او علف هرزه است و یا موجودی شفابخش برای جامعه؟ از این رو شناخت خداوند و شناخت مسیر کمال بسیار اهمیت دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: گاه انسان در جامعه تبدیل به عامل خطرناکی مانند شمر و صدام میشود؛ گاه نیز فردی مانند سلمان از ایران به حجاز میرود و پیامبر (ص) را مییابد و به جایی میرسد که رسول خدا (ص) فرمود: «سلمان منا اهلالبیت»؛ اگر سلمان تنها به فکر شکم و نیازهای مادی خود بود، هرگز سلمان نمیشد؛ اما چون خود را شناخت و ارزش خود را دانست، برای شناخت مسیر تکامل به حجاز رفته و به سلمان محمدی تبدیل شد. لذا هر کسی باید با خود بیندیشد که برای چه خلق شده است؟ برای مسمومسازی یا شفابخشی جامعه؟ اگر برای شفابخشی است، برای رسیدن به آن چه راهی را باید بپیماید؟
وی با بیان اینکه بعد از نعمت شناخت خدا، نعمت شناخت راه کمال (یا همان دین) مهمترین نعمت خداست، خاطر نشان کرد: از همین روست که در روایات ما وارد شده است: اگر امر دایر شد بین اینکه انسان جان خود یا مال خود را بدهد، باید مال خود را فدای جان کند، اما اگر امر دایر شد بین فداکردن جان و دین، دین مهمتر است، و باید جان (بلکه جانها) را فدای آن کند؛ چرا که ارزش دین بیش از ارزش جان است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به وجود دو نوع بینش نسبت به دین افزود: طبق یک نگرش، دین به این دلیل مطلوب و خوب است که سبب میشود تا جرم و جنایت کمتر شده، مردم درست کردار باشند؛ و لذا جامعه دینی برای زندگی کردن بسیار خوب میشود. در واقع طبق این نظر، اهمیت دین به آن است که سبب میشود تا انسانها در این دنیا راحت تر زندگی کنند.
وی با اذعان به وجود چنین آثاری برای دین، این نگرش را ناشی از جهل نسبت به اهمیت دین دانست، و با اشاره به نگرش دیگر نسبت به دین، اظهار داشت: برخی دیگر دین را به عنوان راه رسیدن به کمال و سعادت ابدی میدانند که دارای ارزشی بینهایت و غیرقابل تصور است، و نه محدود و در حد همین دنیا.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نعمت وجود امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در احیای دین در جامعه، اظهار داشت: زمانی میتوانیم ارزش نهضت امام خمینی (ره) را بهتر بشناسیم که متوجه شویم که چه عاملی سب شده تا ما دین را بهتر بشناسیم، دین در جامعه ما زنده باشد، و بتواند در جامعه نقش آفرین باشد؛ چرا که این امام (ره) بود که دین را در جامعه ما زنده کرد.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وفور زمینههای فساد در رژیم طاغوت اظهار داشت: روزگاری در یکی از خیابانهای تهران دهها مشروبفروشی، رقاصخانه، قمارخانه و فاحشهخانه وجود داشت، اما یک کتابفروشی وجود نداشت، و محله بزرگی به فواحش اختصاص یافته بود. در آن زمان، نه تنها به دین بها داده نمیشد، بلکه اگر مثلا دانشجویی میخواست نماز بخواند، از دیگر دانشجویان خجالت میکشید و مورد تمسخر دیگران قرار میگرفت؛ چرا که دینداری عار به شمار میرفت. اگر آن وضع ادامه مییافت، معلوم نبود امروزه با توجه به این ابزارهای نوین فساد، چه چیزی از دین باقی مانده بود، چه رسد که دین در جامعه نقشی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه باید قدر نعمت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را دانست، ادامه داد: اولین وظیفه به عنوان شکر نعمت انقلاب اسلامی این است که حداقل این انقلاب را حفظ کرده و از آن نگهداری کنیم، و این انقلابی که به قیمت تحمل شکنجهها، رنجها، مجاهدتها و شهادتها به ما رسیده است را مراقبت کنیم؛ و در مرحله بعد اگر دچار کمبودی هست، آن را جبران کنیم و زمینه بقاء و انتقال آن به نسل بعد را آماده کنیم.
آیت اله مصباح یزدی خطاب به فرماندهان انتظامی سراسر کشور گفت: بخش عظیمی از وظیفه حفاظت از دستاوردهای دین و انقلاب اسلامی بر عهده شماست؛ لذا نگاه شما به این مسئولیت، به عنوان ابزاری برای کسب درآمد برای گذران زندگی نیست؛ بلکه خود را حافظ دستاوردهای انقلابی میدانید که یک لحظه از عمر آن، بر عمر همه سلاطین برتری دارد.
علامه مصباح یزدی با تأکید بر اینکه فراموش کردن نعمتها، از بزرگترین نقصهای زندگی انسانهاست، و باید مراقب باشیم که این نعمتها را در پیچ و خم زندگی روزمره فراموش نکنیم، اظهار داشت: کسانی ممکن است سالها برای پیروزی انقلاب تلاش کنند، اما سر پیری فراموش کنند که اصلا چرا برای انقلاب زحمت کشیده اند، شکنجهها و زندانها را چرا تحمل کردهاند، و اصلا انقلاب را برای چه میخواستند!
استاد اخلاق حوزه علمیه قم مطالعه و خواندن کتاب، برگزاری جلسات مذهبی، قرائت قرآن و توسل به اهل بیت (ع) را راههای جلوگیری از فراموشی نعمتهای الهی دانست، و با اشاره به نعمت وجود مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: شکر نعمت وجود مقام معظم رهبری را به جای آورید که جانشین امام زمان (عج) هستند؛ و تجربه نشان داده که ایشان بهترین فرد برای رهبری انقلاب هستند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان اظهار داشت: من کسی را در جامعیت شخصیت مانند مقام معظم رهبری نمیشناسم؛ مبادا که وسوسههای شیطانی و القائات برخی دشمنان و مشغلههای زندگی، ما را از شکر وجود چنین نعمتی غافل کند و اطاعتمان از ایشان کمرنگ شود!
گفتنی است دیدار علامه مصباح یزدی با جانشینان فرماندهی انتظامی سراسر کشور روز بیست و سوم فروردین ماه سال جاری در سالن همایشهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.