علامه مصباح: طرح ولایت، نظام مندی معارف و اجزاء دینی را تبیین می کند

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: تا قبل از اجرای طرح ولایت، بنده مجموعه‌ای كه این چنین مطالب دین را به صورت منطقی و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، ندیده بودم؛ این، از ویژگی‌های این طرح است؛ البته طرح ولایت، یکی از میوه‌های درختی است که به دست امام(ره) غرس شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مجمع سالانه اساتید طرح ولایت ضمن بیان خاطره‌ای در مورد شکل‌گیری «طرح ولایت» برای پاسخگویی به شبهات رایج در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: اولین دوره این طرح بدون این که کتاب یا جزوه درسی وجود داشته باشد، با دعوت از چند نفر از دوستان و در محیطی باز برگزار شد. علیرغم این‌که  این دوره با کمترین امکانات و بدون منابع از پیش تعیین شده، برگزار شد، بسیار اثرگذار، و به حدی مطلوب بود که به محض تمام شدن آن دوره، دوستان به انجام کارهای مقدماتی برای برگزاری دوره دوم طرح در سال بعد مشغول شدند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی كه بر اساس تجربیات دوره‌های قبل انجام شده، گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید یک منظومه فکری که هر جوان مسلمان به آن نیاز دارد، تنظیم شود. بر همین اساس قرار شد در شش بخش معرفت‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی، فلسفه‌اخلاق، فلسفه‌حقوق و فلسفه ‌سیاست کتاب‌هایی تألیف شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با تأكید بر این که نتایج این طرح، حتی در سال‌های اول به خوبی قابل مشاهده بود، افزود: بنده شخصاً انتظار یک‌دهم این تأثیرات را هم نداشتم.
استاد حوزه علمیه قم با ذكر نمونه‌هایی از ثمرات دوره‌های «طرح‌ولایت» و تأثیرگذاری دانش‌آموختكان آن، خاطر نشان کرد: درسی که بنده از فرآیند برگزاری این دوره‌ها گرفتم این بود که ما همیشه باید ببینیم در حال حاضر وظیفه ما چیست؛ اگر ما درست به وظیفه‌مان عمل كردیم، خداوند متعال نتیجه و زمینه تأثیرگذاری را فراهم می‌کند.
وی افزود: بنده در طول عمرم فعالیت‌های مختلفی در زمینه تألیف كتاب، تدریس، شرکت در محافل علمی داخلی و خارجی، و كارهای دیگر انجام داده‌ام؛ اما کاری مثل «طرح ولایت» با این هزینه اندک و برکات فراوان عینی ندیده‌ام.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر برگزاری «طرح ولایت»، خاطر نشان کرد: نباید انتظار داشت که کار خیری در جامعه شروع شود و مشکلی بر سر راه آن وجود نداشته باشد. شیطانی که برای گمراه کردن مردم از صراط مستقیم، قسم خورده، بیکار نمی‌نشیند؛ اما ما باید به وظیفه خود عمل کنیم و از مشکلات نهراسیم. خدا نیز از راهی که به فکر ما نمی‌رسد، ما را یاری خواهد کرد. به عنوان نمونه جوانی از کشور عمان، مبلغ قابل توجهی از دارایی شخصی خود را برای استفاده در طرح ولایت فرستاد؛ در حالی که نه ما او را می‌شناختیم، نه از وجود چنین شخصی مطلع بودیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با استناد به روایتی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مؤمن این است که به آن‌چه نزد خداست، بیشتر اعتماد دارد، تا آن‌چه در اختیار خود او است. ما نیز باید بیش از آن‌چه روی اسباب ظاهری حساب می‌کنیم، به لطف و عنایت الهی توجه داشته باشیم.
آیت‌الله مصباح یزدی خطاب به اساتید طرح ولایت اظهار داشت: عزیزان من! آن‌چه بنده در بیش از 70 سال طلبگی از بزرگان و منابع دینی آموخته‌ام، این است که باید شناخت صحیح، معرفت و آگاهی به حقایق در اولویت قرار گیرد. شناخت باید به حدی باشد که فرد قلباً آن را باور کند، و بعد از شناخت با توکل بر خدا، بر اساس آن‌چه فهمیده، عمل کند؛ اصلاح جامعه نیز در گرو شناخت و معرفت صحیح است.
وی با تأكید بر این‌که باید معرفت انسان‌ها نسبت به حقیقت دین و نیاز انسان به دین را بالا ببریم، ادامه داد: ذهن بشر طالب نظم، و شناخت ارتباط بین اجزای یک مجموعه است؛ بر همین اساس هر فرد حقیقت‌جو در پی آن است كه بداند دین از کجا سرچشمه می‌گیرد، به کجا ختم می‌شود، و ارتباط اجزای آن چگونه است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این که به برکت انقلاب اسلامی، زمینه‌ برای ارتقاء سطح فکری جامعه بیش از گذشته آماده است، ادامه داد: باید مباحث دین را منظم، مرتبط و هدفمند، و به شكلی قابل فهم ارائه كرد، تا دیگران به صورت منطقی و معقول آن را بپذیرند؛ امروز این که بگوییم اصول دین پنج‌تا است و فروع دین دوازده‌تا، و انتظار داشته باشیم که افراد تعبداً آن را بپذیرند، فایده‌ای ندارد؛ لازم است ارتباط منطقی بین اجزا و آموزه‌های دین مشخص شود.
وی در پایان گفت: تا قبل از اجرای «طرح ولایت» بنده مجموعه‌ای كه این چنین مطالب دین را به صورت منطقی و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، ندیده بودم؛ این از ویژگی‌های این طرح است؛ البته طرح ولایت، یکی از میوه‌های درختی است که به دست امام(ره) غرس شد.
گفتنی است همایش سالانه اساتید «طرح ولایت» 18 اردیبهشت ماه سال جاری در تالار همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
انتهای پیام/

 

پرونده ویژه: