علامه مصباح: تفکر و شناخت، اولین قدم برای رسیدن به کمال است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأكید كرد: باید در مورد حیات اصلی انسانی بیشتر بیندیشیم و سعی کنیم کمال واقعی خود را بشناسیم و اگر معتقدیم كه شیعه علی علیه‌السلام هستیم، بكوشیم كه شباهتی به ایشان پیدا كنیم؛ در این زمان نیز با الگو گرفتن از امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری، در جهت رضای الهی و کسب کمال واقعی و حیات ابدی تلاش كنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأكید كرد: باید در مورد حیات اصلی انسانی بیشتر بیندیشیم و سعی کنیم کمال واقعی خود را بشناسیم و اگر معتقدیم كه شیعه علی علیه‌السلام هستیم، بكوشیم كه شباهتی به ایشان پیدا كنیم؛ در این زمان نیز با الگو گرفتن از امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری، در جهت رضای الهی و کسب کمال واقعی و حیات ابدی تلاش كنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانش‌آموزان و جوانان نخبه، با اشاره به وعده قاطع رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیروزی و سربلندی نظام اسلامی، اظهار داشت: امیدواریم ما نیز بتوانیم در رسیدن به این هدف، نقشی ایفا کنیم.
 
علامه مصباح یزدی خطاب به حاضران خاطر نشان کرد: شما جوانان انقلابی، میوه‌های شیرین درخت این انقلاب هستید، که به برکت حرکت امام(ره) حاصل شد و نظیر چنین ثمراتی، نه فقط در کشور ما، بلکه در دیگر کشورها نیز به وجود آمد؛ اما متأسفانه برخی افراد قدر این ثمرات را نمی‌دانند.

وی افزود: بنده که در اواخر عمر خود هستم، با حضور در جمع جوانانی مثل شما و شنیدن سخنانتان، در خود احساس جوانی و نشاط می‌کنم و از خداوند می‌خواهم توفیق شکرگزاری وجود چنین نعماتی را به بنده عطا کند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به فرایند رشد فكری انسان از بدو تولد، گفت: یك كودك در ابتدا ادراک چندانی ندارد، اما هر چه بزرگ‌تر می‌شود، درک او نیز کامل‌تر می‌شود و همراه با رشد فكری تمایل به رقابت با دیگران نیز پیدا می‌كند؛ تمایلی كه به صورت‌های مختلفی در وی بروز و ظهور می‌یابد.
 
وی با اشاره به این که تلاش برای موفقیت در رقابت با دیگران و کسب برتری بیشتر، ناشی از کمال‌طلبی انسان است، افزود: میل به  کمال از جمله الطاف الهی است که سبب می‌شود انسان به دنبال تکامل و پیشرفت باشد و به وضع فعلی خود بسنده نكند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن برشمردن برخی از زمینه‌هایی که مردم در آنها به دنبال تکامل و پیشرفت هستند، خاطرنشان کرد: امروزه غالب این مصادیق، امور مادی از قبیل مسکن، وسیله نقلیه، شغل، جایگاه اجتماعی و نظایر آن است که زمینه زندگی راحت‌تر و رفاه بیشتر را فراهم می‌کند؛ اما سؤالی که جا دارد در مورد آن بیاندیشیم این است که بالاترین کمال چیست؟ آیا واقعاً کمال محدود به خوردن، پوشیدن، شغل، موقعیت اجتماعی و بهره‌مندی از لذت بیشتراست، و بالاتر از آن کمالی وجود ندارد؟
 
وی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: تاریخ نشان داده که كسانی بوده‌اند که هدف اصلی‌شان، امور مادی نبوده، و نه فقط آسایش و راحتی، بلکه حتی جان خود را فدای عاملی برتر از این امور می‌کردند. نمی‌توان گفت رفتار این افراد غیرعاقلانه بوده است؛ اتفاقاً آنها کسانی بودند که تحلیل‌ها، سخنان، نوآوری‌ها و ابتکاراتشان نشان می‌دهد که افراد باهوشی بوده‌اند، و از سر جهالت و نفهمی حاضر به تحمل رنج شکنجه و جان دادن نشده‌اند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: این مسأله حاكی از آن است كه آنها درک کرده‌اند که اموری بالاتر از مادیات و لذائذ مادی نیز وجود دارد، و اهمیت آنها به قدری است که ارزش دارد مادیات را فدای آن امور کرد و برای رسیدن به آنها دردها و رنج‌ها را به‌جان خرید. در واقع چنین كسانی اعتقاد دارند که موجودیت انسان با مرگ به پایان نمی‌رسد؛ بلکه عالم دیگری وجود دارد كه زندگی در آن تا ابد جریان دارد، و می‌توانند به سعادت ابدی برسند.
 
وی با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: در آن دوران نوجوانان بسیاری به پدران و مادران خود اصرار می‌کردند که گواهی کنند كه سن آنها بیش از چیزی است که در شناسنامه آمده،‌ تا بتوانند شناسنامه‌ای بگیرند که مجوز حضور آنها در جبهه باشد. آیا آنها نمی‌فهمیدند، یا به کمالی بالاتر از مادیات رسیده بودند؟
 
علامه مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 124 هزار پیامبر آمدند تا این مسأله را در ذهن مردم زنده کنند که کمال واقعی، لذت‌های زودگذر دنیا نیست و مردم را به تفكر در این زمینه وادارند. اگر همه زندگی این دنیا فقط به خاطر برخورداری از لذت بیشتر است، تفاوت انسان با حیوان در چیست؟ حیوانات هم به دنبال لذت بیشتر و سیر کردن شكم خود هستند؛ پس آمدن این همه پیامبر و تحمل سختی‌ها جهت دعوت مردم، برای چه هدفی بود؟ آری، برخی از مردم که نمی‌فهمیدند، پیامبران را شاعر و مجنون معرفی می‌كردند.


وی افزود: بهترین جوانان این کشور برای چه هدفی در طول 8 سال دفاع مقدس، عاشقانه به میدان جنگ رفتند؟ آنها دیوانه نبودند؛ بلکه چیزی را درک کرده بودند که بسیاری از مردم از آن غافل‌اند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم هم‌چنین اظهار داشت: جا دارد انسان با خود بیندیشد كه فرستاده شدن این همه پیامبر از سوی خدا، تحمل انواع رنج‌ها و شكنجه‌ها توسط اولیای الهی و جانفشانی همه شهدا برای چه بود؟ مبادا واقعیتی فراتر از مادیات وجود داشته باشد و ما از آن غافل باشیم! آیا اگر کمالی با ارزشی والاتر از مادیات وجود داشته باشد و ما آن را نشناخته باشیم و نهایت هدف خود را چیزی قرار دهیم که هدف حیوانات نیز است، ضرر نکرده‌ایم؟
 
وی خاطر نشان کرد: هنر دین، این است که به مردم بگوید شما محدود به همین بدن مادی نیستید؛ بلکه بدن ابزاری است برای رسیدن به کمالی که بالاتر از درك ملائکه است؛ رسیدن به جایی که انسان خلیفه خدا شود و بر عالم خدایی کند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی ضمن اشاره به نمونه‌هایی از انسان کامل، اظهار داشت: حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها که برکات متعدد وجودشان روزانه جلوه گر است و مردم از کرامات ایشان بهره‌مند می‌شوند، یک نمونه از انسان‌هایی است که به کمال رسیده، و به واسطه آنها، امتی از برکات فراوان برخوردار می‌شوند.
 
وی هم‌چنین با اشاره به خاطراتی از شهدا، افزود: شهدا، همان کسانی هستند که مانند ما در این دنیا زندگی می‌کردند، اما به جایی رسیدند که کرامات‌شان در گوشه، گوشه این سرزمین نقل محافل است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: حال باید به خودمان نگاه کنیم، و با خود بیندیشیم كه آیا مانند حیوانی هستیم که در طول زندگی این دنیا فقط به فكر آباد كردن آخور خود است؟ آیا شایسته‌است که نهایت هدفمان خوردن، پوشیدن و کسب لذت‌های مختلف باشد، و سرانجام در نتیجه برخی كارهایمان از حیوان هم پست‌تر شده و مستوجب عقوبت باشیم، یا می‌خواهیم به کمالی برسیم که شبیه خدا شویم؟
 
این مفسر قرآن كریم در ادامه گفت: برای رسیدن به کمال باید انبیا و اولیای الهی را الگوی خود قرار دهیم؛ كسی مثل حضرت علی علیه‌السلام كه با زحمات فراوان چاه‌های متعددی را حفر کرد، اما هنوز عرقش خشک نشده، آن را وقف فقرا می‌کرد؛ كسی كه حتی بعد از رسیدن به خلافت، غذایش نان جویی بود که با دست تکه نمی‌شد! نه این که ایشان راه‌های لذت بردن را بلد نباشد؛ به فرمایش خود ایشان در نهج‌البلاغه، خوب می‌دانست كه چگونه بهترین غذاها را برای خود فراهم كند؛ اما نمی‌گذاشت هوای نفس بر او غلبه کند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در زمانی که حکومت چندین کشور را به دست داشت، متواضعان با یتیمان بازی می‌کرد؛ حال، امروز ما كه در روی این زمین و زیر این آسمان به عنوان پیروان علی علیه‌السلام شناخته می‌شویم، چه اندازه به آن حضرت شباهت داریم؟
 
وی در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: روزگاری در این کشور شیعه، آنچه در مدارس تدریس می‌شد، همه در جهت رسیدن به مادیات بود، و آنچه در جامعه تبلیغ می‌شد، امور مادی بود؛ اما خداوند یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایش را به ما عنایت فرمود، و یكی از بهترین بندگانش، از سلاله حضرت علی سلام‌الله‌علیه را رهبر ما قرار داد، که بدون در اختیار داشتن هیچ امكانات ظاهری حکومت چند هزار ساله سلطنتی را پایان داد و نظام اسلامی را در این کشور برقرار کرد که شعاع نورش به کشورهای دیگر نیز تابیده است.
 
علامه مصباح یزدی تشکیل گروه حزب‌الله لبنان را یکی از شاخه‌های درخت پرثمر انقلاب دانست، و افزود: سیدحسن نصرالله که یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های جهان عرب و جهان اسلام است، طلبه‌ای بود كه در حوزه علمیه قم تحصیل می‌كرد، در دوران دفاع مقدس به جبهه رفت، و به فرمان امام راحل(ره)، همراه با شهید موسوی، دبیر كل فقید حزب‌الله و برخی دیگر، به لبنان رفتند؛ همان گروه ضعیف آن زمان، امروز به جایی رسیده که نقش عظیمی در منطقه و حتی دنیا ایفا می‌کند.
 
وی در پایان تأكید كرد: باید در مورد حیات اصلی انسانی بیشتر بیندیشیم و سعی کنیم کمال واقعی خود را بشناسیم و اگر معتقدیم كه شیعه علی علیه‌السلام هستیم، بكوشیم كه شباهتی به ایشان پیدا كنیم؛ در این زمان نیز با الگو گرفتن از امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری، در جهت رضای الهی و کسب کمال واقعی و حیات ابدی تلاش كنیم.
 
گفتنی است دیدار جمعی از دانش اموزان و جوانان نخبه نهم تیرماه سال جاری، در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
 
انتهای پیام/