علامه مصباح: آیت‌الله بهجت خاک کفش زوار حضرت معصومه(س) را به سر و صورت می‌کشید

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌كه همه زائران بارگاه ائمه علیهم‌السلام و امام‌زادگان از اجر یکسانی برخوردار نیستند، اظهار داشت: سطح معرفت ما به ایشان و نیتمان، دو عامل مهم در ارزشمندی زیارت است،‌ و میزان معرفت و اخلاص ما زمانی مشخص می‌شود که معلوم شود ما در راه این بزرگواران حاضریم از چه چیزهایی چشم بپوشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از جانبازان و بازنشستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان سمنان، ضمن تبریک دهه کرامت، ضمن اشاره به مقام والای حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: تصور نکنیم که حضرت معصومه علیها‌السلام امامزاده‌ای عادی هستند که زیارتشان ثوابی دارد؛ آیت‌الله بهجت با آن جایگاه علمی و موقعیت معنوی، هر روز سر و صورت، و چشمانشان را به خاک کفش زوار حضرت معصومه صلوات‌الله‌علیها متبرک می‌کردند؛ یعنی نه فقط حضرت معصومه و بارگاه ایشان، بلکه خاک کفش زائر آن حضرت نیز مایه تبرک است و اثر دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌كه همه زائران بارگاه ائمه علیهم‌السلام و امام‌زادگان از اجر یکسانی برخوردار نیستند، اظهار داشت: سطح معرفت ما به ایشان و نیتمان، دو عامل مهم در ارزشمندی زیارت است،‌ و میزان معرفت و اخلاص ما زمانی مشخص می‌شود که معلوم شود ما در راه این بزرگواران حاضریم از چه چیزهایی چشم بپوشیم.

وی ادامه داد: آیا حاضریم به خاطر رضایت حضرات معصومین از شیرینی گناه چشم بپوشیم؟ آیا برای ایشان از همه اموال و دارایی‌مان چشم می‌پوشیم؟ آیا حاضریم جان خودمان، و پدر و مادر و خانواده‌مان را در راه آنها فدا كنیم؟ اینها همان است که در زیارت‌نامه‌ها می‌خوانیم: «بِاَبِی أَنْتُمْ وَأُمِّی‌ وَنَفْسِی وَأَهْلِی وَمالِی». چنین اخلاصی را در مدافعان حرم می‌توان سراغ گرفت كه از زن و فرزند، و زندگی توأم با آسایش خود دل کنده، و برای دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام به سوریه رفتند و برخی از ایشان به فیض شهادت نائل آمدند؛ این، یعنی همه چیزمان فدای اهل‌بیت (ع).

استاد اخلاق حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تا لحظه مرگ، امکان تحول و تغییر حال در انسان وجود دارد، اظهار داشت: بسیار بوده‌اند کسانی که عمری را با گناه گذراندند، اما به فاصله کوتاهی قبل از مرگ، تحولی در آنها ایجاد شد و به مقامی رسیدند که بزرگان نسبت به آن‌ها خاضع و متواضع می‌شوند.

وی با اشاره به توبه حربن یزید ریاحی افزود: حرّ با بستن راه بر امام حسین علیه‌السلام مرتکب گناهی سنگین شده بود؛ اما به فاصله بسیار کمی چنان تغییر کرد که هنگامی كه در لحظه شهادت از اسب بر زمین افتاد، سیدالشهداء علیه‌السلام سرش را در آغوش گرفت و برایش دعا کرد. این، یعنی انسان می‌تواند در مدتی کوتاه از پست‌ترین مراتب به اوج برسد، و حتی مورد اکرام امام معصوم واقع شود.

آیت الله مصباح یزدی هم‌چنین خاطر نشان كرد: همان‌گونه که زمینه تعالی برای انسان فراهم است، امکان سقوط ناگهانی هم وجود دارد؛ کسانی بوده‌اند که پس از سال‌ها عبادت خدا، به یک‌باره تغییر مسیر داده، و شقاوتمند شدند. به عنوان مثال، ابن‌ملجم نسبت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام علاقه خاصی داشت؛ اما حضرت امیر به وی می‌گفت مراقب باش با ما دشمنی نکنی و سبب قتل من نشوی! ابن‌ملجم از این برخورد امیر مؤمنان تعجب می‌کرد؛ اما در حالی که تا جنگ صفین در رکاب آن حضرت بود، بعد از پذیرش حکمیت، کینه حضرت علی علیه‌السلام را به دل گرفت، و مدتی بعد از آن، در مسجد حضرت علی علیه‌السلام را در سجده نماز به شهادت رساند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: چنین خطری همه ما را تهدید می‌کند؛ گاهی تحولاتی در اندیشه یا خواسته‌هایمان پیش می‌آید که به مرور ایمان‌مان را ضعیف می‌کند و ما را به شرایط خطرناکی می‌رساند. لذا اگر کسی در کار خیری موفق شد، دائماً خدا را شکر کند و از خدا بخواهد که این ایمان و خیر از او گرفته نشود.

علامه مصباح یزدی در پایان گفت: بسیار بوده‌اند کسانی که بعد از سال‌ها زحمت، به نتایج همه تلاش‌های خود پشت پا زده و از راه بازگشته‌اند. ما برای این‌كه به این سرنوشت دچار نشویم،باید دائما دستمان به سوی خدا دراز باشد، به اولیای الهی و اهل بیت علیهم‌السلام متوسل شویم كه ما را از سقوط حفظ كنند.

گفتنی است این دیدار، سه شنبه 26 تیرماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) صورت گرفت.

برای شنیدن صوت این‌ جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...