علامه مصباح: پیش‌بینی نابودی اسرائیل، نتیجه اعتقاد به نصرت الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: باید توکل بر خدا، توسل به اولیای الهی، اطاعت از رهبری و خدمت به مستضعفان، اساس کار باشد؛ اگر چنین روحیه و نیتی داریم، بدانیم که «لینصرن الله من ینصره»؛ اگر رهبری با قاطعیت نظری می‌دهند و می گویند 25 سال دیگر، اسرائیل وجود نخواهد داشت، به‌خاطر باور به این مسئله است؛ وگرنه با چه اعتمادی این سخن را بر زبان می‌رانند؟ ایشان باور دارند که «لینصرن الله من ینصره».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از رزمندگان دفاع مقدس با اشاره به این‌که استغاثه به درگاه الهی، امدادهای الهی را نیز به دنبال دارد، اظهار داشت: اگر مؤمنان ایمان داشته باشند و در راه خدا، تلاش کنند، خداوند آن‌ها را یاری خواهد داد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به آیه نهم از سوره انفال اظهار داشت: در جنگ بدر وقتی مؤمنانی که دین خدا را یاری می کردند، خود را در مقابل دشمن، ضعیف دیدند، به درگاه الهی استغاثه کردند و خداوند نیز آن‌ها را به گونه‌ای که تصور نمی‌کردند، یاری کرد؛ خداوند هزاران ملائکه را برای کمک به مؤمنان فرستاد.
وی با اشاره به نقل خاطره‌ای از سید حسن نصرالله اظهار داشت: ایشان می‌فرمود این مسئله مخصوص جنگ بدر نبود، بلکه ما آن را با چشم خود دیدیم؛ در جنگ 33 روزه اسرائیل علیه حزب‌الله، نیروهای ما در موقعیتی قرار گرفتند که در منطقه‌ای محاصره شده و حتی چیزی برای خوردن نداشتند. اما وقتی مکالمات صهیونیست‌ها را شنود می‌کردیم، فهمیدیم که در حال عقب‌نشینی هستند؛ آن‌ها می‌گفتند مردان سفیدپوشی را می‌بینند که با شمشیر به جنگ با آن‌ها می پردازند! همین مسئله سبب شد تا جنگ 33 روزه با شکست اسرائیل و پیروزی حزب‌الله که در آن زمان موقعیت اکنون را در بین مردم و دولت لبنان نداشت، همراه شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: نمی‌شود گفت این‌ها دروغ است؛ از سویی آیات قرآن، این مطلب را بیان می‌کند؛ از سوی دیگر شواهد و قرائن دلالت بر صداقت این سخن دارد؛ چرا که باقی ماندن حزب‌الله و شکست اسرائیل با آن همه تجهیزات نظامی، بر اساس اسباب ظاهری ناشدنی بود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که باید باور کنیم که همه چیزبه همین اسباب ظاهری بستگی ندارد، ادامه داد: نیروی انسانی، تکنولوژی، صنعت و سایر امور، ابزار هستند و باید هم از آن‌ها استفاده کرد؛ اما علت تامه نیستند؛ آن‌ها ابزار امتحان هستند، ولی تدبیر نهایی در دستگاه الهی صورت می‌گیرد. اگر این مسئله را باور کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.
وی با اشاره به نقل قولی از رهبر انقلاب اظهار داشت: در جریان انقلاب، روزی نبود که معجزه اتفاق نیفتد؛ شما هم در دفاع مقدس، هر روز نمونه‌های آن را دیده‌اید، اما این‌که چه اندازه توجه کرده و تحلیل کرده‌اید، امر دیگری است.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که ریشه همه اختلافات و جنگ‌ها، اختلافات و جنگ فکری است، ادامه داد: باید ببینیم امید ما به کیست؟ برخی ته دلشان این است که مگر می‌شود با آمریکا مقابله کرد؟ مگر می‌توان جلوی ابرقدرت جهان ایستاد؟ اگر دل‌ها و فکرهاعوض شده و به سمت خدا متمایل شود، می‌توان از دستگاه الهی استفاده کرد و هم منافع دنیوی و هم سعادت اخروی جامعه را تأمین کرد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: باید خودمان را بررسی و ارزیابی کنیم و ببینیم چقدر به این مسئله باور داریم؛ باور کنیم که امداد غیبی منحصر به جنگ بدر و جنگ 33 روزه حزب‌الله نبود؛ اگر فکر و دل ما به خدا متصل باشد، هنوز هم این امدادها ادامه دارد. باید این فکر را در خودمان و اطرافیان‌مان تقویت و ترویج کنیم.
وی با بیان این که سپردن کار به دست خدا، به معنای تنبلی نیست، افزود: شیطان نباید ما را فریب دهد تا به بهانه این‌که کارها به دست خداست، تنبلی کرده و کاری انجام ندهیم. بلکه باید تا پای جان در راه خدا تلاش کنیم ولی باید بدانیم که نتیجه کار، در گرو خواست اوست.
آیت‌الله مصباح، تبعیت از مقام معظم رهبری، نماد اطاعت از خدا دانست و افزود: باید نگاهمان به راهنمایی‌ها و دستورات ایشان باشد و آماده اطاعت باشیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم باور به غیب را از ویژگی‌های مؤمنان دانست و افزود: باور کنیم که دست خدا، ما را یاری خواهد کرد و اولیای الهی با قدرتی که خدا به آن‌ها داده است، می‌توانند دوستان‌شان را یاری و برای‌مان دعا کنند. هرگز توسل به امام عصر(عج) و سایر ائمه‌علیهم‌السلام و حضرت معصومه‌سلام‌الله‌عیها را فراموش نکنیم؛ بدون رودربایستی بگویم اگر تمام تکیه ما به همین اسباب ظاهری باشد و روح کار یعنی توجه به خدا را نادیده بگیریم، کار ما با سایر کفار، تفاوتی نخواهد داشت.
وی در پایان با جمع‌بندی سخنانش تأکید کرد: امام (ره)، یاران باوفایش و سربازانی که با اشاره اسان جانشان را تقدیم کردند، برای ما الگو هستند؛ باید خودمان این روحیه را داشته باشیم و به نسل بعد نیز منتقل کنیم. باید توکل بر خدا، توسل به اولیای الهی، اطاعت از رهبری و خدمت به مستضعفین، اساس کار باشد؛ اگر چنین روحیه و نیتی داریم، بدانیم که « لینصرن الله من ینصره». اگر رهبری با قاطعیت نظری می‌دهند و می‌گویند 25 سال دیگر، اسرائیل وجود نخواهد داشت، به خاطر باور به همین مسئله است است؛ وگرنه با چه اعتمادی این سخن را بر زبان می‌رانند؟  ایشان باور دارند که «لینصرن الله من ینصره».
گفتنی است این دیدار 13 آذرماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت و متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!