علامه مصباح: گدایی صادقانه از اهل بیت‌علیهم‌السلام مؤثرین عمل برای موفقیت در انجام وظیفه است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم، توسل به اهل بیت‌علیهم‌السلام و گدایی در خانه آن‌ها را، ساده‌ترین، راحت‌ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف دانست و افزود: البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن‌ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد؛ در واقع راه تکامل ما، گدایی در خانه اهل بیت‌علیهم‌السلام است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت‌علیهم‌السلام را می‌یابیم. حال اگر معتقدیم امروز تلاش در زمینه شناختن و شناساندن قرآن کریم از اوجب واجبات است، باید توسل‌مان نیز بیشتر باشد؛ بدانیم اهل بیت‌علیهم‌السلام بخلی ندارند و گوشه چشمی از آن‌ها،  می‌تواند خیلی از کارها را سامان دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با اساتید معارف این مؤسسه با اشاره به نعمت قرآن کریم، اظهار داشت: هیچ نعمتی از نظر بزرگی و عظمت، به اندازه نعمت قرآن، برای عموم انسان‌ها و به‌خصوص مسلمان‌ها،  وجود ندارد؛ حتی اثبات نبوت پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز به وسیله قرآن صورت می‌گیرد؛ یعنی وقتی ثابت شود که قرآن، کلام خداست، معلوم می‌شود که آورنده آن نیز از سوی خداوند فرستاده شده است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به مسائل مهمی که در قرآن کریم بیان شده است، اظهار داشت: در قرآن کریم از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسائل یعنی توحید و معاد گرفته تا مباحث مربوط به رفتارهای ساده انسانی، مورد توجه قرار گرفته است و در عین فصاحت و بلاغت کامل، نکته‌های اساسی زندگی و تربیتی، در نهایت زیبایی بیان شده است.

وی با بیان این‌که مهم ترین منبعی که برای شناخت دین، باید به آن رجوع کرده و آن را بشناسیم، قرآن کریم است، افزود: اما متأسفانه این کتاب باعظمت با برکات بی‌شمارش، نه تنها از طرف سایر انسان‌ها،  بلکه حتی از سوی مسلمانان نیز مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ تا آن‌جا که این امر بر پیامبر عظیم‌الشأن نیز گران آمده و علی‌رغم این‌که رحمة للعالمین است و نسبت به امتش بسیار محبت دارد، اما روز قیامت از امتش به خاطر مهجور گذاشتن قرآن شکایت می‌کند. یعنی اهمیت قرآن به قدری است که پیامبر رحمت نیز به خاطر آن، نزد خدا از امت خویش شکایت می‌کند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که اولین عامل در فهم قرآن کریم، رجوع به بیانات پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت‌علیهم‌السلام است، اظهار داشت: نه تنها قرآن توسط عموم مردم، مورد بی‌مهری قرار گرفته، بلکه این نعمت عظیم و منبع بی‌نهایت، در حوزه‌های علمیه که وظیفه اصلی‌شان، شناخت دین و ترویج آن در سطح جامعه است نیز مورد کم‌توجهی قرار گرفته است. هر چند خداوند متعال در این عصر به ما لطف کرده و افرادی مثل علامه طباطبایی(ره) در این زمینه پیشگام شده‌اند که حق بزرگی بر گردن ما و حوزه‌های علمیه دارند و با اندک مسامحه‌ای می‌توان گفت ما هرچه از قرآن آموختیم، به برکت همین بزرگواران است.

وی افزود: قرآن نه تنها منبع غنی شناخت اسلام و راهنمای ما در بسیاری از عرصه هاست، بلکه حتی بهترین وسیله برای وحدت بین مسلمانان و پرهیز از تفرقه است و تمسک به قرآن و معرفی آن به عنوان عامل وحدت، می‌تواند نقش مهمی در از بین بردن تفرقه و رفع توطئه دشمنان داشته باشد.

آیت‌الله مصباح با بیان این‌که نمی‌توان توقع داشت که چنین منبعی با چنین مراتب معرفتی عمیق را به صورت کامل بشناسیم، افزود: وقتی که بزرگان علما با تفکر در یک حدیثی مانند حدیثی که مربوط به قاعده استصحاب است و صرف وقت چندین ساله، کتاب‌هایی در مورد آن می‌نویسند، در مورد قرآن نیز باید با تفکر و تعمق تلاش کرد، هر چند نمی‌توان همه معارف عمیق آن را شناخت؛ از سوی دیگر نمی‌توان به این بهانه، آن را رها کرد و به آن نپرداخت. باید اولویت‌هایی در شناخت قرآن در نظر گرفته شود و بر اساس آن‌ها،  برای شناخت اقدام شود. یکی از روش‌های اولویت‌بندی، دسته‌بندی معارف قرآن به موضوعات مختلف و تبیین آن‌هاست که در اصلاح به آن تفسیر موضوعی می‌گویند.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: وقتی بر اساس اولویت، موضوعاتی مشخص شد، باز هم باید تحقیق و بررسی کرد که چه روشی را باید به کار گرفت تا سریع‌تر ما را به هدف برساند و نیازها را برطرف کند؛ به‌خصوص این‌که در مؤسسه، این دروس در ساعات محدودی قرار است تدریس شود؛ هر چند در شناخت روش‌ها،  تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، اما به معنای پایان کار نیست و باید تکمیل شود و در صورت امکان، باید باب‌های دیگری نیز باز شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

وی کار اصلی روحانیت را حفظ و ترویج دین دانست و افزود: استفاده از قرآن، بهترین راه برای حفظ اسلام از انحرافات است؛ چرا که هم از نظر سند و هم از نظر دلالت متقن بوده و مورد قبول همگان است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به سیل شبهات درباره اساس اسلام و موضوعاتی که در قرآن بیان شده است، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که شرایط امروز با گذشته بسیار متفاوت است؛ شاید در گذشته، همان مقدار معارف دین که یک فرد در مکتب خانه یاد می‌گرفت تا آخر عمر برایش کافی بود، اما امروز با سیل شبهاتی مواجه هستیم که حتی وقتی تحصیل‌کرده‌های دینی هم که در مقابل آن قرار می‌گیرند، مضطرب می‌شوند؛ چه رسد به دیگران.

آیت‌الله مصباح با طرح این سؤال که چه کسی به غیر از حوزه و روحانیت باید وظیفه پاسخ به شبهات و تبیین آن‌ها برای مردم و جوانان را بر عهده بگیرد، ادامه داد: متأسفانه این امر به خاطر غفلت یا تنبلی، مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ در حالی که برای فهمیدن و فهماندن قرآن، خیلی بیش از این‌ها باید تلاش کرد.

آیت‌الله مصباح توسل به اهل بیت‌علیهم‌السلام و گدایی در خانه آن‌ها را، ساده‌ترین، راحت‌ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف دانست و افزود: البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن‌ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد؛ در واقع راه تکامل ما، به گدایی در خانه اهل بیت‌علیهم‌السلام است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت‌علیهم‌السلام را می‌یابیم. اگر معتقدیم امروز تلاش در زمینه شناختن و شناساندن قرآن کریم از اوجب واجبات است، باید توسل‌مان نیز بیشتر باشد؛ بدانیم اهل بیت‌علیهم‌السلام بخلی ندارند و گوشه‌چشمی از آن‌ها،  می‌تواند خیلی از کارها را سامان دهد.

دیدار جمعی از اساتید معارف مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با علامه مصباح، 24 آذرماه سال جاری در این مؤسسه برگزار شد.

انتهای پیام

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...