علامه مصباح: آرامش تنها در زندگی خانوادگی قابل تحقق است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فوائد متعدد ازدواج گفت: مهم‌ترین فایده ازدواج که آیه قرآن بر آن تصریح دارد این است که آرامش، در زندگی خانوادگی قابل تحقق است و لذا در خانواده است که این زمینه‌ در آن وجود دارد تا هرگونه سختی در دل آن هضم و تحمل شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فوائد متعدد ازدواج گفت: مهم‌ترین فایده ازدواج که آیه قرآن بر آن تصریح دارد این است که آرامش، در زندگی خانوادگی قابل تحقق است و لذا در خانواده است که این زمینه‌ در آن وجود دارد تا هرگونه سختی در دل آن هضم و تحمل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم عقد تعدادی از زوج‌های جوان که همزمان با میلاد حضرت امام حسین‌علیه‌السلام برگزار شد، با اشاره به آیه 21 سوره مبارکه روم، اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه برای زندگی مشترک و رمز سعادت زندگی دنیا و آخر را می‌توان از این آیه برداشت کرد. این آیه در بین آیاتی است که خداوند در آن به بیان نشانه‌های عظمت، حکمت و رحمت خود می‌پردازد.

علامه مصباح با اشاره به این‌که خداوند متعال، آفریدن زوج برای انسان‌ها از جنس خودشان را از نشانه‌ها و آیات الهی معرفی می‌کند، ادامه داد: یعنی  پیدایش زن و مرد، اتفاقی نبوده است؛ بلکه خداوند متعال بر اساس حکمت خود، نظامی را برقرار کرده تا بندگان از رحمت او برخوردار شوند.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این‌که دنیا، هرگز خالی از رنج‌ها و سختی‌ها نبوده و نیست، اظهار داشت: اولین و مهم‌ترین فایده ازدواج، آرامش است؛ طبیعتا انسان در محل زندگی و کار خود و با زحمت‌هایی که می‌کشد، دچار سختی‌ها و ناراحتی‌هایی می‌شود، اما وقتی به همسرش علاقه دارد، با دیدن وی، همه سختی‌ها را فراموش می‌کند. این آیه می‌فرماید این همسرانی که از جنس خودتان هم هستند، مایه آرامش شمایند.

وی ادامه داد: انسان با ازدواج خداپسند، گویا هدیه‌ای از جانب حق دریافت می‌کند و آن هدیه، پدید آمدن عشق و محبت در دل زن و شوهر است که جبران کننده همه سختی‌هاست.

آیت‌الله مصباح با اشاره به لزوم گذشت و همدلی در زندگی افزود: در عالم نمی‌توان دو فردی را یافت که کاملا به یکدیگر شبیه باشند و حتی در بین دوقلوها نیز تفاوت‌های اساسی وجود دارد؛ طبیعتا در زندگی مشترک نیز آثار این اختلاف، ظاهر خواهد شد و گاهی اختلافات به جایی می‌رسد که قابل تحمل نیست، اما خداوند در ازدواج خداپسند، آن چنان محبتی به زوجین می‌دهد که بتوانند این تفاوت‌ها را تحمل کرده و به زندگی شیرین خود ادامه دهند.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با اشاره به زندگی استاد خود اظهار داشت: یکی از اساتید بزرگ ما، تا مدت‌ها بعد از فوت همسرش، ناراحت بود و گاهی اشک می‌ریخت؛ وقتی به خود جرأت دادیم و علت را از ایشان پرسیدیم، بعد از تعاریفی که از همسر خود کردند گفتند: "در عمرم یک چیزی که مرا ناراحت کند، از ایشان ندیدم". این زندگی، بهشتی است و البته زمینه چنین زندگی‌ای برای همگان وجود دارد.

وی با اشاره به اثرات آرامش در خانواده اظهار داشت: در خانواده‌ای که آرامش وجود نداشته باشد، طبیعتا زمینه برای رشد مناسب فرزندان نیز فراهم نخواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فواید متعدد ازدواج افزود: مهم‌ترین فایده ازدواج که آیه قرآن بر آن تصریح دارد این است که آرامش در زندگی خانوادگی قابل تحقق است و در خانواده است که این زمینه وجود دارد تا در دل آن هرگونه سختی هضم و تحمل شود.

وی افزود: طبیعتا تفاوت‌ها و اختلاف سلیقه‌ها در افراد وجود دارد، اما خداوند با ایجاد مودت و مهربانی بین زوجین، زمینه را برای تحمل و هضم سختی‌ها فراهم کرده است.

آیت الله مصباح خاطر نشان کرد: مهم ترین درسی که از این آیه می‌توانید بگیرید این است که سعی کنید محیط خانواده، محیطی با آرامش باشد؛ لذا نسبت به مسائل و پدیده‌های مختلف، واکنش احساساتی نداشته باشید؛ بلکه با گفت‌وگو‌های معقولانه و دوستانه مشکلات را حل کنید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: شیطانی که قسم خورده تا فرزندان آدم را گمراه کند، طبیعتا مترصد این است که زندگی زن و شوهری که می‌خواهند زندگی خداپسند داشته باشند را از مسیر صحیح خارج کند که بر اثر آن، اختلاف و تلخی‌ها نیز بیشتر شود؛ از این‌رو باید با رعایت شرع، اخلاق و ادب، این آرامش ماندگار شود.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌وآله اظهار داشت: طبیعتا هر دینی، یکسری تکالیفی را ایجاب می‌کند و به غیر از معصومان‌علیهم‌السلام  اکثر ما انسان‌ها مرتکب تخلفاتی از این تکالیف می‌شویم که مشکلاتی را به بار می‌آورد؛ اما اگر قرار باشد با انجام یک  کار، زمینه نیمی از این مشکلات از بین برود، آن کار، چقدر ارزش خواهد داشت؟ آن کار، ازدواج است؛ به عبارت بهتر با ازدواج زمینه جلوگیری از نیمی از گناهان، فراهم می‌شود و سبب بیمه شدن نصف دین انسان می‌شود؛ بنابراین باید قدر این نعمت و این فرصت را دانست.

گفتنی است مراسم عقد چند نفر از زوج‌های جوان، 20 فروردین ماه سال جاری همزمان با میلاد حضرت سیدالشهدا‌علیه‌السلام، در سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام/